Sándor Judit

Testbeszéd

A menstruációs őszinteségről

  • Sándor Judit
  • 2021. január 13.

Egotrip

Mozinéző talán soha nem látott még annyi menstruációs vért filmvásznon, mint Alex Thompson tavalyi Bridget naplója című filmjében. 

Mozinéző talán soha nem látott még annyi menstruációs vért filmvásznon, mint Alex Thompson tavalyi Bridget naplója című filmjében. (Kritikánkat róla lásd 2020. szeptember 17-i számunk Visszhang rovatában – a szerk.)

Az ifjú Bridget útkereséséről, a párkapcsolatok és a barátság útvesztőiről szóló mozi szokatlanul ábrázolja a női test történéseit – leplezetlenül, de nem moralizálva. Megmutatja a test szokásosan titkolt, nemkívánatos megnyilvánulásait, s a szereplők sem félnek kínos vagy gyakran megvetést provokáló dolgokról beszélni. Ilyen a szülés utáni depresszió, a közterületen való szoptatás miatti megaláztatás, a gyermeki komiszság, az ordító csecsemő miatti kiégés, a rossz párkapcsolat unalma, a gyermek iránti vágy hiánya, a nem kívánt terhesség, a szülés utáni vizeletszivárgás…

Vagy épp a menstruáció. Míg a gyermekvállalás vagy a szülés hálás filmtéma, a nők havi ciklusa és ennek megannyi jelentése, félelme, gyakorlati nyűge ritkán csábítja a rendezőket. A gyógyszeres korai abortusz mindenfajta moralizálás nélküli bemutatása pedig mindeddig tabu volt a filmvásznon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk