Komiszkenyér

Tévelygéseink IV. (Az ostobaság fapados luxusa)

  • Salamon János
  • 2009. március 19.

Egotrip

Tévelyegni, akárcsak tévedni emberi dolog, de nem csak emberi. Az állatok is képesek botladozni, melléfogni, nyilvánvaló érdekeik ellen cselekedni, egyszóval letérni a boldogulásukhoz vezető legrövidebb útról. Mindezt azonban sohasem a legjobb belátásuk ellenére teszik. Az alapos megfontolás után, tudatosan elkövetett ostobaság monopóliumát az ember tartja a kezében. A tudatos tévelygés (akrázia) szabadsága olyan luxusnak tűnik, amelyet még a mindenható Isten sem engedhet meg magának: az ő élete per definitionem jó, ehhez tehát nem vezet semmilyen út, amelyről le lehetne térni.

Tévelyegni, akárcsak tévedni emberi dolog, de nem csak emberi. Az állatok is képesek botladozni, melléfogni, nyilvánvaló érdekeik ellen cselekedni, egyszóval letérni a boldogulásukhoz vezető legrövidebb útról. Mindezt azonban sohasem a legjobb belátásuk ellenére teszik. Az alapos megfontolás után, tudatosan elkövetett ostobaság monopóliumát az ember tartja a kezében. A tudatos tévelygés (akrázia) szabadsága olyan luxusnak tűnik, amelyet még a mindenható Isten sem engedhet meg magának: az ő élete per definitionem jó, ehhez tehát nem vezet semmilyen út, amelyről le lehetne térni.

Azt gondolhatnánk, hogy az ember azért szívesen lemondana erről a luxusról, illetve hogy egyedül az nem akarna lemondani róla, akinek a boldogság nem ér annyit, mint az oda vezető útról való letérés szabadsága. Csakhogy vannak ilyenek. Sőt, neoromantikus, posztmodern korunkban mindannyian hajlunk a szabadság ilyen irracionális szeretetére. Mert a boldogságtól mint olyantól tulajdonképpen mindannyiunknak borsódzik a háta. Már Nietzsche is megmondta, hogy az emberek nem akarnak boldogok lenni, csak az angolok.

A régi görögök óta ismert felfogás szerint az akratikus, akaratgyenge ember jobb belátása ellen való cselekedetei azzal magyarázhatók, hogy a szenvedélyei és az esze drámai összecsapásában az utóbbi minden esetben vereséget szenved. Mi, neoromantikusok nem fogjuk fel ilyen tragikusan a dolgot. Velünk is gyakran előfordul, hogy tudjuk, mi a jó, és mégsem azt tesszük, de mi ebben nem látunk semmi megrázót, és semmi rejtélyest sem. Ha tudatosan nem a jót teszszük, az egyszerűen csak azért van, mert megtehetjük, hogy ne azt tegyük. Vagyis megtehetjük, hogy az eszünkkel, a racionális belátásunkkal szemben az irracionális vágyainkra hallgassunk. Már Hume is megmondta, hogy az ész a szenvedélyek rabszolgája, és annak is kell lennie.

Mint korábban említettem (lásd: Az ész alibije, Magyar Narancs, 2009. február 26.), mi, posztmodern neoromantikusok a boldogság helyett inkább autentikus, spontán életre vágyunk. Meggyőződésünk szerint az akrázia, a jobb belátásunk ellenére való ésszerűtlen cselekvés jelensége azért okozott olyan sok fejtörést a régieknek, mert ők racionális állatként határozták meg az embert. Ennek az évezredes tépelődésnek vethet egy csapásra véget a neoromantikus, posztmodern felfedezés, miszerint az ember tudatosan irracionális állat.

A baj csak az, hogy ha az ember tud tudatosan ésszerűtlenül cselekedni, akkor tudatosan ésszerűtlen, jobb belátása ellen való gondolkodásra, vagyis önámításra is képes. Meglehet tehát, hogy mi, neoromantikusok csak ámítjuk magunkat, amikor többre értékeljük a jó élethez vezető útról való letérés, a bolyongás szabadságát, mint a jó életet, a boldogságot magát.

Az akrázia jelensége a legkevesebb fejtörést valójában az egyik legrégibb görögnek, a nyugati szellemtörténet legkövetkezetesebben antiromantikus gondolkodójának, Szókratésznek okozta. Õ ugyanis egyszerűen tagadta ennek a jelenségnek, az akaratgyengeségnek még a puszta létét is: ha tudjuk, mi a jó, nem akarhatjuk, nem tehetjük meg, hogy ne azt tegyük. A tudatos tévelygés luxusa nem adatik meg az embernek.

Hogyan? Ki merne meghazudtolni engem, amikor azt állítom, tudom, milyen jó lenne, ha egyik napról a másikra felhagynék a dohányzással, és mégis rágyújtok - egyikről a másikra? Megteszem, mert megtehetem. Mert így tetszik. Sic placet, punktum!

Ha valóban tudnád, mi a jó, meg is tennéd, vagyis nem tennéd a rosszat, válaszolná erre Szókratész, aki egyébként tisztában volt azzal, hogy nézete túl (para) van minden általánosan osztott vélemény (doxa) határán. Egy filozófiai nézet esetében ez nem meglepő, de Platón mestere valósággal lubickol a paradoxonokban.

Először is azt állítja, hogy az ember tudatosan, akarattal soha nem árt önmagának, nem cselekszik a saját érdekei ellen. Ehhez hozzáteszi, hogy mindenkinek, minden esetben rossz, az érdekei ellen való, ha bárkinek, bárminek árt. Ebből a két, önmagában is épp eléggé hajmeresztő tézisből következik azután a híres szókratészi paradoxon, miszerint az ember tudatosan, akarattal soha senkinek, semminek nem árt: szántszándékkal nem tesz semmi olyat, ami a saját, a mások, vagy akár az egész kozmosz érdekei ellen való lenne.

A mindenkori közfelfogás úgy tartja, hogy akaratgyengeségünk pillanataiban - amikor tudatosan ártunk magunknak vagy másoknak -, a szenvedélyeink, érzelmeink által hajtva szállunk szembe az eszünkkel. Szókratész szerint azonban itt szó sincs ilyen esztelenkedésről, vagyis arról, hogy ilyenkor az értelmünk által felmutatott értékekre fittyet hányva cselekednénk. Ellenkezőleg: a cselekedeteink, mint mindig, az ilyen úgymond akratikus pillanatokban is tökéletes megtestesülései becses értékeinknek. A lelkünknek nincs olyan esztelen, irracionális eleme, amely önmagában képes lenne motiválni, mozgásba hozni bennünket. Az újabb cigaretta után nyúló láncdohányos kezét tehát nem a vereséget szenvedett ész helyébe lépő érzelmek, hanem egy eltorzult ész irányítja. Az ész torzulását pedig röviden tudatlanságnak, még rövidebben ostobaságnak hívjuk.

Az úgynevezett akrázia állapotában tehát semmi rejtélyesebb nem történik velünk annál, mint hogy ugyanazon téves értékek szerint döntünk ostobán, amelyek szerint egyébként is élünk. Az akaratgyengeség a tudatos irracionalitás helyett a tudatlanságunkat illető tudatlanság egyik alesete. Úgy képzeljük, hogy szabadságunkban áll a jóról való tudással szembeszállva cselekedni, s hogy ebben áll sajátosan emberi szabadságunk (luxusunk), miközben nemcsak a jóról, de az erről való tudásunk hiányáról sem tudunk.

Nem logikus, inkább mitologikus magyarázat az akrázia jelenségének különböző belső erők drámai konfliktusaként való értelmezése. Az eredeti kérdés végtére is éppen az, hogy miként játszódhat le ez a folyamat egyetlen emberben, és nem az, hogy miként képzelhető el egyetlen ember két vagy három különböző emberként.

Az ifjúkori művében (Értekezés az emberi természetről, 1739-40) bevallottan az olvasók kegyeit kereső David Hume a mindenkori, romantikus közfelfogást visszahangozva kiáltotta ki az érzelmek, szenvedélyek fensőbbségét az ésszel szemben, s hogy ennek így is kell lennie. Az olvasóinak nem a kegyeire, hanem a lelkére, annak megreformálására utazó racionalista Platón pedagógiai okokból nyúlt az akrázia értelmezésének mitologikus, drámai eszközeihez. Nála persze - az empirista Hume-mal szemben - a szenvedélyek az ész rabszolgái, és ennek kell így lennie.

A mérhetetlen messzeség, amely Hume populista romanticizmusát Platón racionalizmusától elválasztja, pontosan a modernt a klasszikus kortól elválasztó távolságot írja le. A klasszikus filozófiai hagyományok pionírjának tekinthető Szókratész szikár intellektualizmusa nélkülöz minden teátrális, drámai elemet. ' úgy, olyanynyira rendeli alá az érzelmeket az észnek, hogy a kettő között gyakorlatilag nem tesz különbséget. Szerinte például a félelem és a bátorság is egyszerűen tudás kérdése. Nem az a gyáva, aki mindentől tart, hanem az, aki tudatlanságában rosszul választja meg félelmei tárgyát. A bátor pedig nem az, aki semmitől sem tart, hanem aki tudja, hogy mitől nem kell, és mitől kell félnie. A gyávaság tehát a tévelygés egy formája. Márpedig minden tévelygés öntudatlan. Ebben pedig semmi luxus nincs.

(Folyt. köv.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.