Para

Kovács Imre: Én-teriőr

  • Para-Kovács Imre
  • 1996. május 16.

Egotrip

Ha jól emlékszem, kétszázötven forintunk volt.

Ha jól emlékszem, kétszázötven forintunk volt, ami éppen elég lett volna taxira, ha nem iszunk semmit, viszont a helyzet több volt, mint kiélezett, éjjel kettô felé járt valami egyszerű agybakúrt hétköznapon, amikor semmi sem tart nyitva addig, ameddig kellene, partnerem pedig csak a szocializáció és a régi szép emlékek kettôs parancsának engedelmeskedve szolidarított velem idáig, miközben se teste, se lelke (de fôleg az utóbbi) sem kívánta, hogy velem töltse ezt a Seszták Ágnes publicisztikáihoz hasonlatos gennyszürke éjszakát, amikor vakon tévelygô, naiv gyermekként szállást kerestem ebben a tetű városban, ahol kilencszáznyolcvanötben felejtettek megbízóim anélkül, hogy akár csak egyetlen rohadt légköbmétert rendeltek volna nekem, visszafordultak a csészealjjal, és meg sem álltak a Cassiopeia közelebbrôl meg nem határozható csillagának második bolygójáig, amit mi úgy hívunk, hogy Hóm.

Lakást kerestem, Bereményi Géza idevonatkozó bágyadt kis életképeit dudorászva magamban, szorított az idô, álmos voltam, talán részeg is, a tavasznak abban a könnyelmű és poétikus tartományában, amikor még meglehetôsen hidegek a hajnalok. A kocsmában viszonylag könnyű volt felmérni a lehetôségeket, mivel mindössze két XX-kromoszómás jelölt tartózkodott a helyiségben ezen a kései órán, melyet leginkább az éjszakai rádiós műsorvezetôk töketlenkedése fémjelez, midôn napszaknak megfelelô köszönést próbálnak kiötölni a szintén hülye telefonálók szórakoztatására. Ilyenkor radikálisan csökken az igényszint, éjfél után egyébként se válogass! alapon le kell tarolni az elsô lehetséges kádtulajdonost, leabálni a legvérlázítóbb secondhand-sármos metaforákkal, aztán kézen fogni, és hagyni, hogy hazavezessen a lepattant hetedik kerületi garzonjába, ahol, míg bíbelôdik az ünnepnapokra tartogatott filteres teával, villámgyors és kockázatmentes álomba lehet merülni reggelig.

Mindez csak azért jutott eszembe, mert a taljándörögdi kocsmában már nem sokáig hiteleznek nekem, sôt, viszonylag rendezett életkörülményeim ellenére is fel-felködlik elôttem a pályaudvaron töltött éjszakák megkérdôjelezhetô bája, ebben a tarthatatlan helyzetben, midôn már az adósaimnak is tartozom, és esténként életem többségi tulajdonosának halk zokogása altat.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.