egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Padló, ablak, ajtó, plafon

Egotrip

Egy komolyzenész körökben cirkuláló vicc szerint ennyit is elég tudni ahhoz, hogy valaki karmester legyen. A képzeletbeli szoba alaprajza szerint a levegőben elhelyezett ütések adják egy négynegyedes taktus jelzésére szolgáló irányokat: le (padló), balra (ablak), jobbra (ajtó), fel (plafon).

Taktusnak vagy ütemnek nevezzük a zene lüktetése szerint csoportokba rendezett hanghosszúságok lejegyzésére szolgáló egységet, amelyet ütemvonal választ el az előtte és az utána álló egységtől. Egy induló legtöbbször négy negyedben (4/4) van, mivel két lábbal – bal-jobb, bal-jobb – páros lüktetésre lehet egyenletesen menetelni. További páros, azaz masírozásra alkalmas lüktetés a két negyed (2/4) vagy a hat nyolcad (6/8), utóbbiban hat lüktetési alapegység rendeződik két csoportba, azaz az elsőre és a negyedikre esik egy-egy hangsúly. Masírozásra fordítva: ba-a-al, jo-o-obb; ba-a-al, jo-o-obb. Természetesen nem csak negyedet, vagy a negyed időtartamának felét kitevő nyolcad értéket (egy 4/4-es ütemben 4 darab negyed vagy 8 darab nyolcad fér el) lehet alapul venni. Létezik például hat tizenhatodos (6/16) vagy nyolc harminckettedes (8/32) ütem is, avagy 2/2-es (benne kétszer nyolc nyolcaddal avagy kétszer négy negyeddel), illetve 3/1-es (három darab 4/4-es csoport) egység is. A nagyon nagy és nagyon kicsi egységekben lejegyzett zenék többségét vagy a régebbi (korai barokk vagy pre-barokk), vagy az újabb (a 20. századi modernnel, és azt megelőlegező késő romantika speciális eseteivel kezdődő) darabok között találjuk. Maradva a leggyakrabban használt negyedes és nyolcados notációnál, vizsgáljuk meg, mi történik akkor, ha hatnyolcadnyi zenére nem menetelni, hanem keringőzni szeretnénk. Bal-jobb-jobb; bal-jobb-jobb – 1-2-3, 1-2-3 – és máris kész a tánc, azaz kétszer három nyolcad, avagy háromszor két nyolcad – e-gyet, ket-tőt, hár-mat – utóbbi a híres-neves három negyed (3/4), a páratlan lüktetés leggyakrabban használt lejegyzése, amelyben Johann Strauss papa (1804–1849) és Johann Strauss fiú (1825–1899) életművének kétharmada íródott. (A polka páros tánc, és abból is produkáltak eleget.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.