egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Padló, ablak, ajtó, plafon

Egotrip

Egy komolyzenész körökben cirkuláló vicc szerint ennyit is elég tudni ahhoz, hogy valaki karmester legyen. A képzeletbeli szoba alaprajza szerint a levegőben elhelyezett ütések adják egy négynegyedes taktus jelzésére szolgáló irányokat: le (padló), balra (ablak), jobbra (ajtó), fel (plafon).

Taktusnak vagy ütemnek nevezzük a zene lüktetése szerint csoportokba rendezett hanghosszúságok lejegyzésére szolgáló egységet, amelyet ütemvonal választ el az előtte és az utána álló egységtől. Egy induló legtöbbször négy negyedben (4/4) van, mivel két lábbal – bal-jobb, bal-jobb – páros lüktetésre lehet egyenletesen menetelni. További páros, azaz masírozásra alkalmas lüktetés a két negyed (2/4) vagy a hat nyolcad (6/8), utóbbiban hat lüktetési alapegység rendeződik két csoportba, azaz az elsőre és a negyedikre esik egy-egy hangsúly. Masírozásra fordítva: ba-a-al, jo-o-obb; ba-a-al, jo-o-obb. Természetesen nem csak negyedet, vagy a negyed időtartamának felét kitevő nyolcad értéket (egy 4/4-es ütemben 4 darab negyed vagy 8 darab nyolcad fér el) lehet alapul venni. Létezik például hat tizenhatodos (6/16) vagy nyolc harminckettedes (8/32) ütem is, avagy 2/2-es (benne kétszer nyolc nyolcaddal avagy kétszer négy negyeddel), illetve 3/1-es (három darab 4/4-es csoport) egység is. A nagyon nagy és nagyon kicsi egységekben lejegyzett zenék többségét vagy a régebbi (korai barokk vagy pre-barokk), vagy az újabb (a 20. századi modernnel, és azt megelőlegező késő romantika speciális eseteivel kezdődő) darabok között találjuk. Maradva a leggyakrabban használt negyedes és nyolcados notációnál, vizsgáljuk meg, mi történik akkor, ha hatnyolcadnyi zenére nem menetelni, hanem keringőzni szeretnénk. Bal-jobb-jobb; bal-jobb-jobb – 1-2-3, 1-2-3 – és máris kész a tánc, azaz kétszer három nyolcad, avagy háromszor két nyolcad – e-gyet, ket-tőt, hár-mat – utóbbi a híres-neves három negyed (3/4), a páratlan lüktetés leggyakrabban használt lejegyzése, amelyben Johann Strauss papa (1804–1849) és Johann Strauss fiú (1825–1899) életművének kétharmada íródott. (A polka páros tánc, és abból is produkáltak eleget.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.