egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Padló, ablak, ajtó, plafon

Egotrip

Egy komolyzenész körökben cirkuláló vicc szerint ennyit is elég tudni ahhoz, hogy valaki karmester legyen. A képzeletbeli szoba alaprajza szerint a levegőben elhelyezett ütések adják egy négynegyedes taktus jelzésére szolgáló irányokat: le (padló), balra (ablak), jobbra (ajtó), fel (plafon).

Taktusnak vagy ütemnek nevezzük a zene lüktetése szerint csoportokba rendezett hanghosszúságok lejegyzésére szolgáló egységet, amelyet ütemvonal választ el az előtte és az utána álló egységtől. Egy induló legtöbbször négy negyedben (4/4) van, mivel két lábbal – bal-jobb, bal-jobb – páros lüktetésre lehet egyenletesen menetelni. További páros, azaz masírozásra alkalmas lüktetés a két negyed (2/4) vagy a hat nyolcad (6/8), utóbbiban hat lüktetési alapegység rendeződik két csoportba, azaz az elsőre és a negyedikre esik egy-egy hangsúly. Masírozásra fordítva: ba-a-al, jo-o-obb; ba-a-al, jo-o-obb. Természetesen nem csak negyedet, vagy a negyed időtartamának felét kitevő nyolcad értéket (egy 4/4-es ütemben 4 darab negyed vagy 8 darab nyolcad fér el) lehet alapul venni. Létezik például hat tizenhatodos (6/16) vagy nyolc harminckettedes (8/32) ütem is, avagy 2/2-es (benne kétszer nyolc nyolcaddal avagy kétszer négy negyeddel), illetve 3/1-es (három darab 4/4-es csoport) egység is. A nagyon nagy és nagyon kicsi egységekben lejegyzett zenék többségét vagy a régebbi (korai barokk vagy pre-barokk), vagy az újabb (a 20. századi modernnel, és azt megelőlegező késő romantika speciális eseteivel kezdődő) darabok között találjuk. Maradva a leggyakrabban használt negyedes és nyolcados notációnál, vizsgáljuk meg, mi történik akkor, ha hatnyolcadnyi zenére nem menetelni, hanem keringőzni szeretnénk. Bal-jobb-jobb; bal-jobb-jobb – 1-2-3, 1-2-3 – és máris kész a tánc, azaz kétszer három nyolcad, avagy háromszor két nyolcad – e-gyet, ket-tőt, hár-mat – utóbbi a híres-neves három negyed (3/4), a páratlan lüktetés leggyakrabban használt lejegyzése, amelyben Johann Strauss papa (1804–1849) és Johann Strauss fiú (1825–1899) életművének kétharmada íródott. (A polka páros tánc, és abból is produkáltak eleget.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.