Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egy pohárral

Egotrip

Egy pohárral. Egy bürökpohárral. One glass. Philip Glass. Miért ne lehetne, kellene olyan zenéről is írni, amelyet nem szeretek?

Aki azt hiszi, a fenti szóvicc olcsó, annak ajánlom figyelmébe az idén 86 éves Philip Glass amerikai minimalista zeneszerző „walkmanre való”, „kifejezetten személyes magnókazetta-lejátszóra kevert” 1982-es albumának címét: Glassworks. Üvegművek. Az életművet végigkísérik az amerikai popkultúrában gyökerező, mára már minden művészeti ágban kötelező jelleggel használt gyermeteg szójátékok, plakátszlogenízű darab- és albumcímek. How Now, Modern Love Waltz, Mad Rush, The Joyful Moment, In Again Out Again, Head On, Dancissimo. Akármelyik popegyüttes tracklistája lehetne. A 60-as évek végén, 70-es évek elején, a Glassworks előtt íródott, a kor- és iskolatárs másik nagy minimalista, repetitív (minden repetitív minimalista, de nem minden minimalista repetitív) zeneszerzővel, Steve Reichhel (szül. 1936) közös indulás emlékét őrző címektől – 600 Lines, Music in Fifths, Music in Similar Motion, Music with Changing Parts, Music in Twelve Parts – eközben egyenes vonalon jutunk el az abszolút zenei koncerttermi tradícióhoz alkalmazkodó elnevezésekig. A 11 vonósnégyes kettő kivételével, még ha néha alcímmel is, de egyszerűen String Quartet. A 14 szimfónia Symphony (itt három esetben van karakteres alcím). Ugyanezt láthatjuk a versenyműveknél is, sőt egy, a 2000-es évek elején indított nagyobb darabrendelési sorozat végeredménye, a 4 részben kiadott 8 versenymű Concerto Projectnek lett keresztelve. Amikor a szerző neve már bejáratott brand, akkor elég csak annyit írni a szakmányban gyártott kottára, hogy concerto vagy szimfónia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.