Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egy pohárral

Egotrip

Egy pohárral. Egy bürökpohárral. One glass. Philip Glass. Miért ne lehetne, kellene olyan zenéről is írni, amelyet nem szeretek?

Aki azt hiszi, a fenti szóvicc olcsó, annak ajánlom figyelmébe az idén 86 éves Philip Glass amerikai minimalista zeneszerző „walkmanre való”, „kifejezetten személyes magnókazetta-lejátszóra kevert” 1982-es albumának címét: Glassworks. Üvegművek. Az életművet végigkísérik az amerikai popkultúrában gyökerező, mára már minden művészeti ágban kötelező jelleggel használt gyermeteg szójátékok, plakátszlogenízű darab- és albumcímek. How Now, Modern Love Waltz, Mad Rush, The Joyful Moment, In Again Out Again, Head On, Dancissimo. Akármelyik popegyüttes tracklistája lehetne. A 60-as évek végén, 70-es évek elején, a Glassworks előtt íródott, a kor- és iskolatárs másik nagy minimalista, repetitív (minden repetitív minimalista, de nem minden minimalista repetitív) zeneszerzővel, Steve Reichhel (szül. 1936) közös indulás emlékét őrző címektől – 600 Lines, Music in Fifths, Music in Similar Motion, Music with Changing Parts, Music in Twelve Parts – eközben egyenes vonalon jutunk el az abszolút zenei koncerttermi tradícióhoz alkalmazkodó elnevezésekig. A 11 vonósnégyes kettő kivételével, még ha néha alcímmel is, de egyszerűen String Quartet. A 14 szimfónia Symphony (itt három esetben van karakteres alcím). Ugyanezt láthatjuk a versenyműveknél is, sőt egy, a 2000-es évek elején indított nagyobb darabrendelési sorozat végeredménye, a 4 részben kiadott 8 versenymű Concerto Projectnek lett keresztelve. Amikor a szerző neve már bejáratott brand, akkor elég csak annyit írni a szakmányban gyártott kottára, hogy concerto vagy szimfónia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.