Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egy pohárral

Egotrip

Egy pohárral. Egy bürökpohárral. One glass. Philip Glass. Miért ne lehetne, kellene olyan zenéről is írni, amelyet nem szeretek?

Aki azt hiszi, a fenti szóvicc olcsó, annak ajánlom figyelmébe az idén 86 éves Philip Glass amerikai minimalista zeneszerző „walkmanre való”, „kifejezetten személyes magnókazetta-lejátszóra kevert” 1982-es albumának címét: Glassworks. Üvegművek. Az életművet végigkísérik az amerikai popkultúrában gyökerező, mára már minden művészeti ágban kötelező jelleggel használt gyermeteg szójátékok, plakátszlogenízű darab- és albumcímek. How Now, Modern Love Waltz, Mad Rush, The Joyful Moment, In Again Out Again, Head On, Dancissimo. Akármelyik popegyüttes tracklistája lehetne. A 60-as évek végén, 70-es évek elején, a Glassworks előtt íródott, a kor- és iskolatárs másik nagy minimalista, repetitív (minden repetitív minimalista, de nem minden minimalista repetitív) zeneszerzővel, Steve Reichhel (szül. 1936) közös indulás emlékét őrző címektől – 600 Lines, Music in Fifths, Music in Similar Motion, Music with Changing Parts, Music in Twelve Parts – eközben egyenes vonalon jutunk el az abszolút zenei koncerttermi tradícióhoz alkalmazkodó elnevezésekig. A 11 vonósnégyes kettő kivételével, még ha néha alcímmel is, de egyszerűen String Quartet. A 14 szimfónia Symphony (itt három esetben van karakteres alcím). Ugyanezt láthatjuk a versenyműveknél is, sőt egy, a 2000-es évek elején indított nagyobb darabrendelési sorozat végeredménye, a 4 részben kiadott 8 versenymű Concerto Projectnek lett keresztelve. Amikor a szerző neve már bejáratott brand, akkor elég csak annyit írni a szakmányban gyártott kottára, hogy concerto vagy szimfónia.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.