Egotrip

Vajda Gergely: Zene hetilapra

Egotrip

Korcs művészi irányok

Ismert, talán okkal hírhedtnek nevezhető, zenekritikákat is író publicistáról hallom már legalább két évtizede: „de olyan jól ír”. Ez a „de” kivétel nélkül mindig afféle felmentés akart lenni arra, hogy a kritika formájába csomagolt önkifejezési gyakorlat örve alatt a tollhegyre tűzött művész emberi méltóságának tudatos vagy nemtörődöm megsértése zajlik. A válaszom erre mindig ugyanaz: „Nem, nem ír jól; Csáth Géza ír jól.” Az összehasonlítás persze nem fair. Nagyon kevesen írtak, írnak olyan jól, szépen, izgalmasan – akár zenekritikákat is –, mint Csáth Géza. Igazi irodalmi újságírás az övé, amit olyannyira nem csak a riposzt kedvéért mondogatok, hogy időről időre előveszem zenei tárgyú publikációit; nem csak a bennük fellelhető lényegi és pontos információ, de az olvasás élvezete miatt is. A minap a Magyar Szemle 1906-os, 18. évfolyamának 39. számában megjelent Modern muzsika került a kezembe. Ez nem kritikai írás, ám sok alapeszmét majd’ 120 év távlatából is érthetően fogalmaz meg; mintha valóban hozzánk beszélne.

„A társadalmi élet evolúciójával párhuzamos a művészetek evolúciója. A tökéletesedési és elkorcsosulási folyamatoknak itt – tökéletesedési és elkorcsulási [sic!] folyamatok felelnek meg amott. (…) Az összes művészetek ma a meglepőt, az intimet, a misztikust keresik, mint olyat, amit a ma emberének érzékeny idegrendszere az élet mélyéből valónak érez, igazságosnak sejt. (…) Micsoda az, ami a muzsikában modern? (…) Beethovennél kell kezdenünk (…) Ő már megérezte, hogy mi kell a XX. századbeli ember idegrendszerének. Az ő korában a zene többekhez kezd szólni, mint valaha, és más emberekhez, mint azelőtt. (…) E sorok írója többször tapasztalta, hogy erős szellemi munka, vagy aprólékos dolgokra való kimerítő figyelés (laboratóriumi munka) után Mozart és Haydn muzsikája nem tudta őt lekötni (…), de a legnagyobb testi és lelki fáradtság idején is azonnal teljes mértékben érdekelte Goldmark, Svendsen, Franck César, Wagner és Puccini zenéje. A dolog nyitja egyszerű.” A Csáth által itt említett öt szerzőből négy művei ma is repertoáron vannak; César Franck ugyan csak egy darabbal, Goldmark meg talán kettő-hárommal, miközben Puccini és Wagner mára már a nyugati zene panteonjának örökös lakói.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.