Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Adomány vagy államkincstár?

Egotrip

Az ünnepnek hagyományosan része az elesettek támogatása. Ételosztás az ingyenkonyhán, cigánygyermek-rajzokkal hímzett tarisznya vásárlása a rokonoknak, vagy egy ötszázas a sarki hajléktalannak: akiben van jóérzés, ilyenkor megpróbál legalább néhány fémpénzt áthajítani a saját - fogjuk rá - boldog enmaga, családja és az élet didergő vesztesei közötti szakadékon.

Van, akinek itt véget is ér a történet. De az olvasónak, aki ilyenkor is egy közpolitikai gondolatmenet fölé görnyed a gyerek ajándékba kapott verseskönyve, Dickens vagy a Biblia helyett, talán nem. Megkérdezheti magától, mit ér az ő privát jótékonykodása azzal szemben vagy ahhoz képest, amit az állam tesz vagy nem tesz a rászorultakért. Az olvasó tudja, hogy az ingyenkonyhán olyanok is állnak sorba, akiket egy kicsit jobb szabályozás talán megóvhatott volna attól, hogy túlnyújtózzanak a takarójukon és visszafizethetetlen hitelre vegyenek lakást, ami aztán, mint a kisgömböc, felfalta az egész egzisztenciájukat. Azt is tudja, hogy a cigány gyerekek rajzai egy olyan alapítvány segítségével születnek, amely angyali kitartással azt igyekszik helyretenni, amit az állami iskolák rendszerszerűen rontanak vagy mulasztanak el; ő tudja, hogy a hajléktalannak már az utcán létét is bűnné nyilvánították.

Akár örülünk neki, akár nem, az állam a hazai össztermék felét elveszi tőlünk és újraosztja, törvényei és rendeletei révén az élet milliónyi mozzanatát zárhatja karámba. A szegénység ellen is többet, sokkal, sokkal többet tehet, mint mi a filléreinkkel. Mit ér az állam lehetőségeihez képest az egyéni jótékonykodás? Adományunk nem naiv pótcselekvés-e csupán, önfelmentés, ragtapasz a társadalom nyílt törésein, melyek kezeléséhez mentő, szakorvos és kórház kellene: szervezett, intézményes, nagybani, állami megoldások? Nem lehet-e, hogy többet tehetnénk a társadalom alá szorultakért, ha az állam folyamatain próbálnánk változtatni? Ha vernénk az asztalt az önkormányzatnál, ha feljelentenénk a szegregáló iskolákat, ha tüntetnénk a hajléktalanság kriminalizálása ellen, ha magunk is indulnánk a választáson?

Persze itt meg az a bibi, hogy hiába tehet az állam összehasonlíthatatlanul többet a mélyszegénység ellen, mint mi az adományunkkal, ha mi viszont lepattanunk az államról: egy szem szavazatunk a szegények melletti kiállást fontos küldetésként ígérő pártokra (melyikre is?), aláírásunk a sok petíció alatt nem oszt és nem szoroz.

Mi akkor a válasz? Marad mégis a kisüzemi karitász? Nem gondolom, hogy bármelyik csatorna eleve rossz lenne: adjunk csak pénzt a koldusnak (ha nem szedi el tőle a pénzt, aki futtatja), a rákos kisgyerekeknek (ha nem ízléstelenül szívfacsargató óriásplakátokra, hanem valóban nekik megy a pénz).

De emellett mérlegeljük azt is, hogy a kiszolgáltatottak megsegítésére szánt pénzünkkel és energiánkkal egy harmadik, köztes szereplőt támogassunk. Kikre gondolok? Azokra az aktivista csoportokra, akik épp azt tekintik küldetésüknek, hogy az államot a rászorulók segítésére bírják. Akik rajta tartják a szemüket azon, mit tesz az állam az elesettekért, vagy éppen ellenük. Nekik az egyes polgárnál több a szakértelmük és idejük arra, hogy megtalálják a legjobb eszközöket. És rajtuk keresztül az államra is hathatunk.

Ha a hajléktalanokért fáj a szívünk, keressük meg, melyik szervezetről olvastuk a hírekben, hogy profi, határozott, de erőszakmentes eszközökkel megpróbálták útját állni a velük szembeni politikai repressziócunaminak. Keressük fel a honlapjukat, hívjuk fel a diszpécserüket: hogyan segíthetünk? Ha a szegregált roma gyerekeket szeretnénk boldogítani, nézzünk utána, ki perel az érdekükben, vagy ki kritizálja felkészülten a kormány különiskoláztatás felé mutató terveit - és tájékozódjunk, hogyan járulhatunk hozzá a munkájukhoz! Ha nem hisszük, hogy országos szinten menni fog a dolog, nézzünk szét, melyik egyesület tölt be hasonló szerepet a szűkebb környezetünkben vagy önkormányzati szinten. Ha olyan sincs, kutassuk fel azt, aki a szegények érdekében a legeredményesbben rágja az EU Bizottság vagy az ENSZ fülét.

A demokratikus állam (az ünnepi hangulatban tegyük most zárójelbe, hogy van, aki szerint ez a jelző a magyarra ma már nem is vonatkozik) nem annyira valaki, mint inkább valami: érdekek harcának terepe. A kamarák, a vállalatok, a lobbicsoportok, a szakszervezetek ráncigálják a képviselőket és kormánytagokat erre-arra. Van szószólójuk a mozdonyvezetőknek, a szociális munkásoknak, a nyugdíjasoknak, a siketeknek. A társadalomból kimaradóknak alig. Ha az ő érdekeikben fellépő, eleve óriási hendikeppel induló szervezeteket segítjük, talán a legtöbbet tettük, amit lehet.

Azért persze vegyük meg azt a tarisznyát, és adakozzunk. És írjuk alá a tiltakozást. Is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.