Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Szakértő vagy sarlatán?

Egotrip

Gyakori helyzet: olyasmiről, egyszerre szak- és közügyről van szó a tévében, a rádióban vagy egy hetilapban, amihez nem konyít a nyájas olvasó. Halbiológusnak inflációról, dramaturgnak invazív akácfákról, topológusnak nyelvművelésről magyaráz a szakértőnek kikiáltott úr vagy hölgy.

De hogyan tudjuk mi, halbiológusok, dramaturgok, matematikusok eldönteni, vagy - szerényebben - jó találati aránnyal megtippelni, valóban ért-e az illető a területhez, amiről beszél?

A legegyszerűbb, ha megkérdezzük az illető területhez szintén értő barátunkat, akiben megbízunk: Jani, szerinted ez a Váradi nevű muki ért-e az inflációhoz, az akácfákhoz, a nyelvműveléshez? De nem biztos, hogy van, akit megkérdezhetünk. Sőt, ha épp van is valaki kéznél, előfordul, hogy az ő szakértelméért se tennénk tűzbe a kezünket. És csak nem lehet minden rádiós beszélgetés után a volt gimnáziumi osztálytársainkat zaklatni.

A klasszikus jel, amivel a szakértőt meg szokták különböztetni a féltudású sarlatántól, a tudományos előmenetel és pozíció. Az egyetemi doktornak, valamely komoly intézmény professzorának számos, szaktekintélyekből álló bizottság előtt, féltékeny pályatársak közegében, folyóiratcikkeit kritikus szemmel vizsgáló bírálói előtt kellett bizonyítania, hogy érti a szakmáját és tud újat is alkotni. Egy szint felett ez jó hatásfokkal működik. Az oxfordi professzor (ha valóban az, és nem valamiféle önfinanszírozott rezidens kvázikutató) vagy a Nobel-díjas, amíg marad a kaptafájánál, szinte biztos, hogy alaposan ismeri azt, amiről beszél. De melyek a komoly intézmények - nálunk? Melyik egyetem PhD-je biztos pecsét? Ha az olvasó visszagondol egyetemi oktatóira, vajon mindnek elhiszi, hogy ért a szakterületéhez? A Jótündér néven az Örülünk, Vincent? blogon szellemes közéleti véleménycikkeket publikáló matematikus bosszantó szokása, hogy a nemzetközi tudomány igényes mércéjével méri meg a közügyekben megszólaló tudósok teljesítményét - és sok, doktori címekkel és egyetemi státusokkal gazdagon megtűzdelt hazai értelmiségi találtatik könnyűnek a mérlegén. Sajnos ez a módszer sok kevésbé nemzetközi, kevésbé folyóirat-központú és kevésbé egzakt területen nem alkalmazható; nem is beszélve azokról, akiknek a szakterülete nem annyira tudományos, mint inkább gyakorlatias. Márpedig a közérdeklődésre számot tartó ügyek jelentős részéhez eleve nem tartozik tanszék és katedra.

Mindezeket megfontolva most saját fejlesztésű, gyors és praktikus, bár nem százszázalékos hatásfokú szakértőfokolómat szeretném népgazdasági hasznosításra felajánlani. E szerint arra kell figyelni, hogy 1) mit mond, 2) hogyan mondja és 3) miről beszél a delikvens.

Mit mond? Miközben nyilván azért hallgatjuk, mert kíváncsiak vagyunk arra, amit mond, hibázunk, ha arra alapítjuk a besorolásunkat, egyetértünk-e a beszélő következtetéseivel, javaslataival. Többet tud, mint mi, kiindulhat más premisszákból, gondolkodhat más keretekben, mint mi - régen rossz tehát, ha átengedjük magunkat annak a mindannyiunkban meglevő igénytelen, reduktív impulzusnak, ami szerint aki egyetért velünk: szakértő, aki nem: sarlatán. Gyakran épp az a komolyságra utaló jel, ha a szakember mást mond, mint amit a kontextus (például az őt megszólaltató médium politikai irányultsága) alapján várunk tőle. Jól tesszük viszont, ha a gondolatmeneteire figyelünk: egy szakértőnek, a nem egyeteminek is, szinte mindig a logika az egyik fő munkaeszköze. Arról tehát, aki egyetlen tévkövetkeztetést is megenged magának, rögtön fel kell támadjon a gyanú. Jó jel viszont, ha valaki a riporter ellenvetéseit nem lesöpri az asztalról, hanem saját kereteiben legerősebb formára hozva reagál rájuk. Aki a gondolatmenetében már eleve figyelembe venni látszik (potenciális) vitapartnereinek ellenvetéseit, annak talán a fejében is értelmes vita zajlik, nem csak a saját szónoklata szól.

Legalább ilyen sokatmondó, ha arra figyelünk, hogyan beszél témájáról az illető. Aki igyekszik pontosítani a használt fogalmakat, szűkebbre és megragadhatóbbra átfogalmazni a riporter kérdéseit, aki kerüli a szuperlatívuszokat (államcsőd, ökológiai katasztrófa, a nyelv elkorcsosulása), aki elég bátor bevallani, ha nincs válasz vagy nem tudja, mi az, és főleg, aki gondosan kvalifikálja az állításait, arról inkább gondolom, hogy szakember, mint aki egyszerűt és nagyot mond. Miért? A sajtóban a színes, a nagy, az egyszerű hat, az megy át. Aki tehát az újságíró erőfeszítéseinek dacára szürkét, kicsit, bonyolultat vezet elő, azt valami ismeretlen erő eltéríti attól a kommunikációs formától, ami legjobban segítene célba juttatni az állításait. Ez az erő lehet az ügyetlenség, a körülményesség, a kényelemszeretet - de jó eséllyel a tudományos lelkiismeret is. Előfordulhat, hogy a bólogató riporternek lökött mondókát a szakember saját fejében szuperegóként hallgató pályatársak kényszerítik a megszólalót a kevésbé harsány, de pontosabb megfogalmazásra.

Miről beszél? A legnehezebb rajtakapni azt a sarlatánt, aki valamihez ért ugyan (ezért aztán joggal vannak csillagok az akadémiai válllapján), de pont ahhoz nem, amiről kérdezik. Ezt a tényt idővel már maga is elfelejti. Leleplezni egy megnyilatkozás alapján igen nehéz, hisz aki beszél, szakértő, csak nem a témáé. De annak, aki nagykanállal fogyasztja az ilyesfajta műsorokat és (web)lapokat, és jó a név- vagy arcmemóriája, nem lehetetlen. A tudás modern szerveződésének egyik fő ismertetőjegye ugyanis a specializáció. A legnagyobb közgazdász sem a közgazdaságtan egészével, hanem néhány részterületével foglalkozik: idősorok ökonometriájával, nemzetközi kereskedelemmel vagy monetáris politikával. Még a matematikus is voltaképp csupán kombinatorikus vagy geométer. Aki néhány héten belül több, egymástól távoli területről is a szakértelem igényével szólal meg, az valószínűleg semmilyen felkérésre nem mond nemet. A területek egy részén tehát maximum a tájékozott, jó ítélőképességű laikus, és nem a szakértő válaszait kapjuk. Rosszabb esetben egy mekkmestert hallgatunk nagy tisztelettel.

Mindez csak első közelítés; mielőtt valakire megtakarított pénzünk kezelését vagy édesanyánk megoperálását bízzuk, ennél alaposabban a körmére kell néznünk. De blikkfangos közpolitikai hülyeségek egészben benyelése ellen, tankönyvbetiltások, kamatcsökkentések és szoborállítások vérzivataros évadján, első védvonalnak megteszi.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.