Várhegyi Éva: Ekotrip

Versenyképességi fordulat?

Egotrip

Örvendetes, hogy a mások véleményére többnyire fütyülő kormány gazdasági kérdésekben időnként hallgat a kritikára. Más kérdés, hogy a nehezen kiizzadt korrekciók mennyire adekvát válaszok az adott problémákra.

A honi gazdaságpolitika alakítói most éppen arra tettek fogadalmat, hogy erőteljes fordulattal válaszolnak az „új korszak” kihívásaira, és hathatós intézkedésekkel megállítják a magyar gazdaság versenyképességének drámai romlását. Az utolsó lökést az elhatározáshoz a Világgazdasági Fórum újabb lesújtó (bár az elmúlt évek trendjébe illeszkedő) értékelése adta, amely Magyarország versenyképességét a régió egyik utolsó he­­lyé­re sorolta, Macedónia és Horvátország közé. A kormány – a szokásos anyázást követően – most a tettek mezejére lépett: ver­seny­képességi tanácsot toborzott az érintett miniszterekből, gazdasági szervezetek képvi­selőiből, oktatási és tudományos szakem­berekből.

A szokásos táncrend szerint elsőként Matolcsy György beszélt a versenyképességi fordulat szükségességéről a Világgazdaságnak adott interjújában, noha szerinte ez a kormányzat és az üzleti világ együttes feladata volna, az MNB legfeljebb az alacsony kamatszinttel tud segíteni. A jegybankelnök saját korábbi Széll Kálmán-tervének „radikális folytatását”, a versenyképességet javító célok támogatását javasolta a kormánynak, amelyhez az államháztartás tervezettnél nagyobb hiányával nyerhető forrás.

Csak őt követően rukkolt elő javaslataival az ügyben illetékes nemzetgazdasági miniszter. Varga Mihály a versenyképesség érdekében egyaránt csökkentené a munkaerő költségét és növelné a reálbéreket. Többéves megállapodás keretében hat év alatt 27-ről 13 százalékra mérsékelné a munkáltatók által fizetett szociá­lis hozzájárulási adót (leánynevén: tb-járulékot), miközben a minimálbér emelését is megkezdené, az első két évben 24 százalékkal. Ha a munkáltatók és munkavállalók képviselői rábólintanak a tervre, négy-öt év alatt 40 százalékkal emelkedhetnek a reálbérek.

Orbán Viktor egyenesen korszakváltást hirdetett meg az EBRD konferenciáján. Sze­rin­te lezárult az a gazdaságfejlődési korszak, amelyben a versenyképesség az olcsó munkaerőn és a külföldi tőkén alapult. Ma a „politikai valóság és a gazdaság fejlődése magasabb béreket követel”, amit csak versenyképes vállalkozások képesek megfizetni. A kormány a váltást azzal segíti, hogy egyre kevesebb forrást von ki a gazdaságból, vagyis csökkenti a társasági adót, az szja-t és a munkáltatói járulékot. E szándékát később azzal a meglepő bejelentéssel is nyomatékosította, hogy a társasági adót 2017-től a jelenlegi 10, illetve 19 százalékról egységesen 9 százalékra csökkentik, amivel adóparadicsommá varázsolják az országot. Másfelől a kormány támogatja a vállalati szektor kutatás-fejlesztési kiadásainak emelését, és a gyermekvállaláshoz kapcsolódó, munkán keresztül adott kedvezménnyel, valamint az iskolarendszer, elsősorban a felsőoktatás színvonalának emelésével versenyképesebbé teszi a magyar munkaerőt.

Igazán örvendetes a kormányfő legújabb „felismerése”, amely a versenyképesség újraértelmezéséhez vezette és tettekre sarkallta. Bár jobb lett volna, ha már korábban megteszi ezt, és nem az oktatási rendszer lebutításában, a tankötelesség korhatárának leszállításában, a szakiskolák terjeszkedésében, valamint a K+F tevékenység elsorvasztásában és a társasági adó mind nagyobb hányadának sportcélú felajánlásában keresi az ország szebb jövőjét. Jobb lett volna, ha nem várja meg, amíg a környező országok sora elhúz mellettünk (legutóbb Lengyelország, és már Románia is közelít), miközben a tőke és a munkaerő is gyorsuló ütemben távozik tőlünk.

De vajon a most meghirdetett fordulat elégséges-e a gazdasági felzárkózás megakadt folyamatának újraindításához, aminek révén megvalósulhatna Varga Mihály álma, hogy a magyar teljesítmény „öt-hat év távlatában érje el a V4 országok átlagát, Csehország vagy Szlovákia szintjét”? Ebből a szempontból részletkérdés, hogy a kormány frissen felvázolt tervei mennyire konzisztensek, és hogy milyen áron teremthetők elő a tervezett adó- és járulékcsökkentések, illetve bérnövelések forrásai.

Lehet (és kell is) persze számolgatni a bevételkieséseket és többletkiadásokat, hiszen korántsem mindegy, hogy az adóék csökkentése a tb-ellátások romlásával jár, vagy más módon sikerül ellentételezni. A tervezett lépések várható növekedési hatásait is érdemes modellezni, bár az a gazdaságpolitikai-politikai környezet egészétől függ. Ám a legfontosabb kérdés mégiscsak az, hogy a mai rendszeren belül maradva, pusztán fiskális és jövedelempolitikai fordulattal ki lehet-e törni a gazdasági lecsúszás folyamatából. Erre akkor volna csak esély, ha Orbánnak igaza lenne abban, hogy elegendő a 2010 óta folytatott gazdaságpolitikát hozzáigazítani a kor új követelményéhez. Vagyis akkor, ha nem az egész rendszerben volna a hiba.

Szerintem nem várható érdemi versenyképességi fordulat, ha a korrekciók továbbra is a szűken vett ökonómia területén maradnak, és nem érintik a kormány ideológiai-politikai alapvetéseit és hatalomgyakorlási módját. Ennek belátásához elegendő a kormány társadalomról vallott felfogását szembesíteni gazdasági céljaival. A kormány most felismerte ugyan, hogy a kiemelkedően nagy, közel 50 százalékos adóék rontja a magyar gazdaság versenypozícióját, ám nem hajlandó feladni azt az ideáját, hogy adópolitikájával (is) a felső középosztályt kell támogatnia. Fenntartja az egykulcsos adórendszert és a szociális ellátások jó részét is változatlanul a munkajövedelemhez köti, amivel nem csupán a fogyasztás bővítésének gazdaságélénkítő hatásáról mond le, de a társadalmi béke felborulásának fenyegetésével a tőke és munka számára is taszító közeget teremt. Oktatáspolitikájával pedig – kártékony társadalmi hatásán túl – a termelékenység növelését is gátolja, holott nélküle aligha erősödhet a versenyképesség. Orbán most felvetette ugyan az oktatási színvonal emelésének szükségességét, ám az elmúlt években olyan mértékű rombolást hajtott végre, amit nehéz helyrehozni, különösen, ha az ideológia alapvetése nem módosul. És a sor folytatható.

A legnagyobb képtelenségnek mégis azt a föltevést tartom, hogy a versenyképességi fordulat olyan országban is végbemehetne, ahol a szelekció többnyire nem a piacon elismert teljesítmény, hanem egészen más szempontok alapján történik. Mindegy, hogy ideológiai okokból vagy a hatalma anyagi bázisának gyarapításáért, de Orbán továbbra is a protekcionizmust favorizálja, és nem tett le arról, hogy a hazai tulajdon védelme, a „nemzeti” tőkésosztály megteremtése hamis jelszavaival korlátozza a versenyt. Hogyan is erősödhetne a gazdaság versenyképessége ott, ahol a piaci versengésnek még az írmagját is igyekeztek kiirtani, és a vállalkozásokat a hatalom függőségébe terelik?

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.