Várhegyi Éva: Ekotrip

Cinkelt lottó

Egotrip

Május közepén kezdhette meg a toborzást az első „lakáslottót” működtető Central NOK Szervező Zrt., amelynek a korábban fogyasztói csoportokat szervező Poligrupo Hungária Zrt.-n keresztül a Carion Holding a tulajdonosa. Az Az Én Pénzem portál a fogyasztóvédelmi hatóság adatbázisának vizsgálata alapján már tavaly márciusban megállapította, hogy a Nemzeti Otthonteremtési Közösségekről (NOK) alig egyetlen nap alatt meghozott törvény pont olyan feltételeket szabott meg a szervezők számára, amelyeknek kizárólag ez a cégcsoport felelt meg.

Ilyen előzmények után valójában az a furcsa, hogy miért tartott egy évig, amíg a szervező cég megkapta az MNB hatósági engedélyét. De ez legyen az ő baja. A miénk az, hogy nehezen látható be, mi szükség van egyáltalán erre a konstrukcióra. És ha valamire (vagy inkább: valakinek) jó is ez a fajta „játék”, akkor vajon célszerű-e éppen erre fordítani a törvény által hozzá rendelt tetemes állami támogatást? Ráadásul éppen most, amikor beérni látszik egy másik, kevésbé „játékos” támogatási módszer, a Családi Otthonteremtési Kedvezmény (CSOK), amely – a gazdasági fellendülésen túl – további lökést adhat a lakásépítéseknek.

Már az okot ad a kételyre, hogy miért kell támogatni egy olyan szisztémát, amelyben szerepet szánnak a szerencsének (sorsolásnak). A szerencsejátékok ugyanis alapállásban nyereséges üzletek, akár magánszemélyek üzemeltetik, akár az állam. A sorsjátékoknál, amilyen például a lottó, a befizetések mintegy harmada a játékot üzemeltető „lottóbankár” nyeresége lesz. Az 1957 óta hetente megtartott magyar ötös lottónál például a befolyt összegnek csupán a 60 százaléka kerül a nyereményalapba, a többi az államé.

Noha a NOK-ot a köznyelvben „nemzeti lakáslottóként” emlegetik, rá nem teljesen áll a szerencsejátékok alapvető jellemzője, tudniillik, hogy a nyerés és vesztés esélyeit kizárólag a véletlen dönti el. A NOK-nál a „sors” és a „rátermettség” egyaránt szerepet kap abban, hogy a vállalt előtakarékosságot és a szervezésért járó díjak megfizetését rendesen teljesítő páciens mikor válhat boldog lakástulajdonossá. A 2016. évi XV. számú törvény szerint ugyanis a toborzással gründolt csoport tagjai közül sorsolással vagy licitálással választhatnak ki rendre valakit, akinek a közösség „új lakóingatlan vásárlása érdekében a hiányzó tagi befizetést megelőlegezi”, vagyis aki a többiek segítségével korábban juthat hozzá a vágyott lakáshoz. A licitálás előre hozott befizetést jelent, így valójában a tehetősebb játékosoknak kedvező, „cinkelt” szerencsejátékról van szó.

A hagyományos nyereménysorsoláshoz képest itt két fontos különbség is van. Egyrészt még a sorsolással előnyt szerző „játékos” sem ingyen kapja meg a „nyereményét”, hanem vállalnia kell, hogy továbbra is fizeti a kezdetben kialkudott részleteket, s ennek biztosítása érdekében a közösség jelzálogjogot is bejegyez a birtokba vett ingatlanra. Másrészt a licitálással szerzett előjognak is ára van, hiszen annak során magasabb befizetéseket kell vállalni.

A nyeremény voltaképpen a NOK-ba való befizetésekhez (megtakarításokhoz) társuló állami támogatás. Amely viszont nem csekély: mértéke a közösség felé fennálló, a tagot terhelő befizetési kötelezettség 30 százaléka, de legfeljebb havi 25 ezer (vagyis évi 300 ezer) forint, ami jóval magasabb, mint a lakás-takarékpénztári megtakarításoknál járó maximum évi 72 ezer forint. A licitálással járó többletbefizetés haszna pedig a korai lakáshoz jutás, de ezt elvileg a sorsolással beépített szerencse is biztosíthatja.

A NOK-ban elérhető nagyobb állami támogatás „ára” viszont az, hogy – a lakás-takarékpénztári megtakarításokkal szemben – ezekre a befizetésekre nem jár kamat. A nemzeti otthonteremtési közösségek működésére megszabott 10–15 éves időtartam ráadásul a törvény szerint mindaddig meghosszabbodik, ameddig a közösség összes, a vállalt fizetési kötelezettségének eleget tevő tagja nem jut új lakóingatlanhoz. És persze mindaddig a NOK szervezőjének a működési költségét is fizetni kell. Így könnyen megeshet, hogy az eredményes licitáláshoz elégtelen pénzzel rendelkező tag az elmaradt kamatokon és a hosszú évekig fizetett díjakon többet bukik, mint amennyit az állami támogatással nyer. A NOK-ban összegyűlt pénzekre sem a betétbiztosítás, sem a befektetésvédelem nem érvényes, vagyis ha a szervező cég csődbe megy, akkor elúszhat a befizetők pénze. Kockázat tehát bőven jut annak, aki beszáll a játékba, és különösen annak, aki nem képes licitálással előresorolódni.

Akkor mégis kinek és miért jó az egész? Rogán Antal a lakásépítések felpörgetésének szándékával indokolta az új konstrukciót, továbbá azzal, hogy versenyt kell teremteni a túl nagy profitokat bezsebelő lakás-takarékpénztárak számára. Ám már akkor sejthető volt, hogy mindez csak ürügy. A korábbiaknál jóval magasabb állami támogatással működő konstrukció tényleges célja sokkal inkább egy olyan, borítékolhatóan nyereséges biznisz beindítása lehetett, amely immár „baráti körben” termeli a pénzt. Erre utalt, hogy a szervezőknek előírt feltételeket egyetlen cégcsoportra szabták. És erre utalt az is, hogy a tagtoborzás visszásságai miatt korábban már leállított fogyasztói csoportok szervezését most hirtelen újraélesztették, és még jókora állami támogatással is megfejelték.

Lehet persze azzal érvelni, hogy a NOK kizárólag új lakások építésére irányul, és a szabályozás is szigorúbb lett, ám a konstrukció társadalmi célszerűsége így is sok ponton megkérdőjelezhető. A lakástakarékokénál jóval nagyobb állami támogatáson a magasabb jövedelmű rétegek kaszálhatnak a legnagyobbat, hiszen nekik lesz módjuk rá, hogy licitálással korán lakáshoz jussanak, miközben továbbra is élvezhetik az évi 300 ezer forintos állami adományt. A kispénzű tagoknak viszont nagyobb eséllyel kell a 10–15 éves futamidő végéig (vagy még tovább) várniuk, illetve végképp a sors kezére bízni magukat. Miközben a pénzük számukra kamatmentesen „dolgozik” mások érdekében, és a szervezők (nehezen ellenőrizhető) működési költségeit is fizetniük kell.

A NOK támogatásának célszerűségét az is megkérdőjelezi, hogy a gazdaság fellendülésének, a devizahitelek átváltásának, valamint a CSOK és a kedvezményes áfa bevezetésének köszönhetően már beindultak a lakásépítések. Ezért a lakástakarékokba befizetett megtakarításokra járó, összességében évi 50 milliárd forintnyi állami támogatáson felül aligha van szükség újabb, hasonló, ráadásul kifejezetten a tehetősebbeket segítő ösztönzőre. Jóval nagyobb társadalmi haszna lenne annak, ha a kormány a leg­inkább rászoruló rétegeket segítené lakáshoz, például szociális bérlakások építésével. A lottó pedig maradjon meg annak, amire kitalálták: kizárólag a szerencsén alapuló játéknak. Amin az államnak haszna lehet, de vesztesége nem.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.