Várhegyi Éva: Ekotrip

„Objektíve” sem versenyképes

Egotrip

Egy éve döntött a magyar kormány a Nemzeti Versenyképességi Tanács felállításáról, amely végül idén márciusban kezdte meg működését. Szürkeállományát a nemzetgazdasági miniszter és a tudományos szféra egy képviselője mellett egyes gazdasági szervezetek és érdekképviseletek delegáltjai gazdagítják. Tevékenysége meghatározásánál a tanács a Világbank Doing Business versenyképességi értékelésének azon kritériumait vette alapul, amelyekben Magyarország a legrosszabbul teljesít. A vállalkozások üzleti környezetének javítása érdekében így olyan célokat jelöltek meg, mint a cégalapítás, az építési engedélyek és a villamos hálózati kapcsolódás meggyorsítása, a kistulajdonosok védelme, az adóadminisztráció egyszerűsítése, a fizetési fegyelem erősítése vagy a készpénzforgalom csökkentése.

A tanács kezdeményezésére fogadta el a minap az Országgyűlés A nemzeti versenyképesség növeléséhez szükséges egyes törvénymódosításokról címen a közműcsatlakozások megkönnyítésére beterjesztett javaslatot. Erre azért volt szükség, mert például az árambekötés átlagosan 257 napos idejével Magyarország a legrosszabb feltételt nyújtja a vállalkozások számára Európában. Mindannyiunk érdeke, hogy cégeinket vonzó üzleti környezet vegye körül, hogy minél többen teremtsenek itt értéket, hozzanak létre munkalehetőséget. A Versenyképességi Tanács erre ösztökéli a jogalkotókat.

Az már külön pech, hogy a vezérfonalként kiválasztott Doing Business kiadvány legfrissebb jelentésében Magyarország versenyképessége a tavalyi 41. helyről a 48.-ra csúszott vissza a vizsgált 190 ország körében, jócskán lemaradva főbb régiós versenytársainktól: a 12. és 19. közötti helyeken végzett balti államoktól, Lengyelországtól (27.), Csehországtól (30.), Szlovéniától (37.) és Szlovákiától (39.). Dicséretet kaptunk azért, mert „a bírósági illetékek elektronikus fizetésének bevezetésével javult a szerződések érvényesítésének hatékonysága”. Ám a társasági adó világbajnok alacsony szintje alig javított a versenyképességünkön: a járulékokat is magába foglaló, 46 százalékos adóék és az évente adóadminisztrációra fordított 277 óra alapján az adózásban még mindig a 93. helyen állunk.

A kormány védekezhetne azzal, hogy a svájci Világgazdasági Fórum (WEF) versenyképességi rangsorában viszont a legutóbbihoz képest kilenc hellyel előrébb sorolódtunk, és immár a 60.-ak vagyunk a 137 vizsgált ország között, csupán egy hellyel lemaradva Szlovákiától (igaz, még mindig fényévnyi távolságra Észtországtól, Csehországtól és Lengyelországtól). Csakhogy korábban éppen e szervezet minősítését pöccintette le azzal, hogy az nem kellően objektív, mivel a vállalatvezetők szubjektív értékeléseit is figyelembe veszi. Pedig ha nem fetisizálná a számszerűsíthető, „objektív” mutatókat, akkor büszke lehetne rá, hogy a cégvezetők megítélése szerint Magyarországon fejlődtek a pénzügyi piacok, javult az üzleti és innovációs környezet.

Újabban a Magyar Nemzeti Bank is kitüntetett figyelmet szentel a kérdésnek. Október végén tette közzé Versenyképességi jelentés című elemzését, amelyben 106, hangsúlyozottan objektív mutató alapján értékeli a magyar gazdaságot. Magyarország azonban a számszerűsíthető mutatók többsége alapján is elmarad a másik három visegrádi országtól és az uniós átlagtól, nem akasztható ki tehát rá az „objektíve versenyképes” tábla. A nemzetközi gyakorlat felülírásával csak annyit értek el, hogy az elmaradás mértéke „számos esetben kisebb a szubjektív megítélésre is nagyban támaszkodó nemzetközi felmérések által tükrözöttől”.

Pedig a versenyképesség megítélésekor nehéz eltekinteni a vállalatvezetők értékelésétől, hiszen a befektetők jórészt az ő szemüvegükön keresztül tekintenek az adott országra. Hiá­ba elfogadhatóak a kiszámolt mutatók, ha a menedzserek olyan, nem számszerűsíthető magatartási problémákkal találkoznak (például korrupcióval vagy részrehajló kormánydöntésekkel), amelyek akadályozzák őket az „objektíve” adott lehetőségek kiaknázásában. Még az objektív adatok forrásául szolgáló statisztikai hivatalok is végeznek a vállalatvezetők kikérdezésén alapuló felméréseket. (Az Eurostat kérdőíves vizsgálatából tudható például, hogy Magyarországon ma már a feldolgozóipari cégek 36 százaléka a munkaerőhiányt, 44 százaléka pedig a megfelelően képzett munkaerő elégtelenségét tartja a növekedés legfőbb akadályának.)

Egyébként az MNB elemzői is sok tekintetben hasonló következtetésekre jutnak, mint a szubjektív értékítéletekkel „terhelt” nemzetközi vizsgálatok. Az egyik legnagyobb problémának ők is a megfelelő mennyiségű és minőségű humán tőke biztosítását látják, amelynek leküzdéséhez a változó piaci igényekhez való alkalmazkodásra felkészítő, versenyképes tudást adó oktatási rendszerre volna szükség. Azt is megfogalmazzák, hogy az államnak támogató üzleti és szabályozói környezet kialakításával, a vállalkozásokra és a munkára rakódó terhek mérséklésével, valamint a bürokrácia csökkentésével kellene hozzájárulnia a termelékenység növeléséhez, a bérfelzárkóztatáshoz és a munkaerő-tartalékok felszabadításához.

A nemzetközi elemzésekhez képest megfigyelhető eltérések leginkább abból adódnak, amit az MNB, az objektivitásra hivatkozva, figyelmen kívül hagy. Következtetéseik azért szűkebb körűek, mert éppen azokat a – csak szubjektíve érzékelhető – problémákat hagyják figyelmen kívül, amelyek miatt a vállalatvezetők leginkább elmarasztalják Magyarországot: a korrupciót, a kivételezéseket, a tulajdonbiztonság hiányát, a kormánydöntések átláthatatlanságát, a szabályok betartatásának gyengeségét, a cégek etikátlan magatartását.

Hiába fordít nagy energiát a jegybank a versenyképesség vizsgálatára, végül nem jut tovább, mint a kormány, amely az üzleti környezet néhány elemének javításával felszámolhatónak véli az elmaradást, miközben más fontos területeken bebetonozza az ország rossz pozícióit. Pedig nem számíthatunk az ország versenyképességének tartós javulására, amíg éppen a lemaradásunkat okozó fő tényezők maradnak érintetlenek, pusztán azért, mert azok a fennálló politikai-gazdasági rendszer alapjait képezik. Ilyen a korrupció, amely, mint Lánczi András főideológustól tudjuk, „gyakorlatilag a Fidesz legfőbb politikája”, és amelyet – a megfelelően képzett munkaerő mellett – ma is az üzleti tevékenységüket akadályozó legfontosabb tényezőnek ítélnek a vállalatvezetők. De ilyen a tulajdon biztonsága is (evvel a WEF rangsorában a 125. helyen állunk a 137 ország között), ami nem növelhető addig, amíg a magyar kormány „zsákmányszerző” politikát folytat, és klientúrája versenytársait is minden lehetséges módon igyekszik kiiktatni. A részrehajló kormányzati döntések (amivel a 131. helyre sorolódtunk) és az állami források eltérítése (ezzel a 105. helyen állunk) is a rendszer alapját jelentik.

Nem elég szépnek lenni, vonzóvá is kell válni. Hiába fazonírozzuk magunkat mind pofásabbá a tükör előtt, kevés hódítóra számíthatunk, ha nem hagyunk fel taszító, arrogáns viselkedésünkkel.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.