Sándor Judit: Testbeszéd

Szex a reprodukció után

  • Sándor Judit
  • 2017. december 9.

Egotrip

Blandin Lenoir Ötven tavasz (Aurore) c. filmje felvonultatja a változó korban lévő nőkről szóló sztereotípiákat, a hőhullámoktól kezdve a mással megmagyarázhatatlan hangulatingadozásokig bezárólag; a film az elején úgy láttatja ezeket a nőket, mint akiknek az élete csak ventilátor közelében kibírható valahogy. E nagy leizzadásokon, csapzott hajakon persze jót lehet mulatni – de a valóságban az érintetteknek inkább komoly rosszullétek, az értéktelenség érzése, a hízás, és az ezek miatti élcelődés jut osztályrészül. Furcsa, hogy míg a kamaszok problémái komolyan veendő, fontos testi-lelki átalakulásnak minősülnek, az ellentétes irányú hormonális változás – legalábbis a nők esetében – inkább agresszív vagy lesajnáló reakciókat vált ki. A nők ezen életkorban elszenvedett diszkriminációinak egyik fő forrása az a talán nem is mindig tudatos vélekedés – korábbi korok ránk hagyományozódott gondolkodási zárványa –, hogy a reprodukció a nők egyetlen értelmezhető életcélja, s ennek megvalósulása vagy ellehetetlenülése után egyszerűen le lehet őket írni. Való igaz, száz évvel ezelőtt jóval kevesebben élték túl a reprodukciós korukat, mint ma – a szemlélet mégis valahogy itt ragadt.

Ezt az elfogultságot a 44 éves rendezőnő az Ötven tavaszban végül a helyére teszi, és megmutatja, hogy a félretaszigált, munkahelyi megaláztatásokat elszenvedő, nagymamakorú nő is élhet boldog szexuális és szerelmi életet. Hovatovább az ötvenen túli nők ugyanolyan temperamentumosak lehetnek, mint a fiatalabbak. De tévednek azok, akik azt hiszik, hogy az a felfogás, amely a reprodukciós kor után a nőket alacsonyabb rendűnek tekinti, ma már semmiféle hivatalos vagy jogi elfogadtatásra nem számíthat. Épp egy ilyen, az előítéletes gondolkodást jogi köntösbe bújtató, diszkriminatív érvelést ismert fel és vetett el nemrég a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB); mégpedig a Carvalho Pinto de Sousa Morais vs. Portugália perben 2017 júliusában hozott, s pár hete írásba foglalt ítéletében.

A Morais-eset lényege röviden a következő. Az 1945-ben született kérelmező egy orvosi műhiba következtében súlyos egészségügyi és lelki sérüléseket szenvedett. A nőnek 1995-ben egy lisszaboni nőgyógyászati klinikán mindkét oldali Bartholin-mirigyét eltávolították – ám az orvosilag egyébként indokolt operáció során a bal oldali szeméremtesti ideg lebénult, így a páciensnek vizelet-visszatartási problémái keletkeztek, és nemi élete ellehetetlenült. A szerencsétlenül járt asszony 2000-ben beperelte a klinikát. Egy lisszaboni bíróság 2013-ban részben el is fogadta a kártérítési igényét, ám a kórház fellebbezése nyomán egy évre rá az ország legfelsőbb közigazgatási bírósága – bár fenntartotta az elsőfokú bíróság döntését – a megítélt összeget majdnem a felére mérsékelte. A vagyoni károkat 16 ezer helyett 6000 euróban, a nem vagyoni károk mértékét 80 ezer helyett csupán 50 ezer euróban állapította meg. E jelentős csökkentést a bírói érvelés a nő korának, nemének és szexuális életének értékelésére alapozta. E szerint a műtét idején a felperesnek már két gyermeke volt, és betöltötte az ötvenedik életévét; s a bíróság ezzel összefüggésben megállapította, hogy a felperes korában a szexuális élet már nem is olyan fontos.

Való igaz: az emberi élet, az egészség nem árazható be, és a kártérítés mértéke függ a biztosítási rendszertől, a műhibaperek országonként eltérő elbírálásától is. De a kártérítések egymáshoz viszonyított aránya s a kiszabásuk szempontjai igenis kirajzolhatnak olyan előítéleteket, amelyek megütik a diszkrimináció mértékét. Itt is ez történt. Carvalho Pinto de Sousa Morais azonban nem hagyta annyiban. Strasbourghoz fordult: kérelme szerint a portugál másodfokú ítélet kiszabásakor mind a kora, mind a neme negatív hatással volt a kártérítés összegére.

Az EJEB az eset mérlegelésekor két korábbi portugál kártérítési ítéletet is figyelembe vett. A legfelsőbb bíróság 2008-ban nem vagyoni kárként 224 459 eurót ítélt meg annak az 59 éves férfinak, aki félresikerült prosztataműtétje után impotenssé vált és vizelet-visszatartási problémái alakultak ki. Ugyancsak egy portugál bíróság kötelezte 2014-ben jogerősen 100 ezer euró kártérítésre azt a kórházat, amely téves diagnózis alapján távolította el egy férfi prosztatáját, s okozott ezzel súlyos zavarokat a páciens szexuális életében.

Az EJEB ugyan elfogadta, hogy a nem vagyoni kárra vonatkozó szempontok elbírálásakor a nemzeti bíróságok bizonyos esetekben tekintettel lehetnek a károsult korára – csakhogy az ítélet szerint a Morais-esetben a bíróság diszkriminatív módon vette figyelembe a nemet és az életkort, amikor úgy érvelt, hogy a szexualitás nem olyan fontos egy 50 éves, kétgyermekes anyának, mint egy fiatalabb nő számára. Ez a feltevés a női szexualitásról alkotott előítéletes gondolkodást tükrözi, amely szerint az csak oly módon és addig létezik, ahogyan és ameddig a várandósság és a gyermekek világrahozatala megkívánja. Ez a felfogás figyelmen kívül hagyja, hogy a nők, mint önálló autonóm lények mind fizikai, mind pszichológiai értelemben önmegvalósítási igénnyel rendelkeznek, s ennek az önmegvalósításnak része a szexualitás is.

A portugál bíróság a konkrét ügyben nem vett tudomást a női szexualitás reprodukción kívüli dimenzióiról – azaz az ötvenes éveiben járó nő vágyait és nemi életét csekély értékűnek bélyegezte.

Mindezek után a strasbourgi bíróság úgy találta, hogy Portugália megsértette az Emberi Jogok Európai Egyezményének a megkülönböztetés tilalmáról szóló, valamint a magán­élet tiszteletét előíró cikkeit. Az ítélet a nőkkel szembeni megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló, 1979-ben elfogadott ENSZ-egyezményre is hivatkozott, Ganna Judkivszka ukrán bírónő pedig még irodalmi példákkal is alátámasztotta a nemi előítéletes gondolkodást, amikor a Tolsztoj Kreutzer szonáta c. kisregényében kiütköző gender-elfogultságból merített ihletet.

A filozófus Cornelia Klinger szerint a nemek közötti egyenlőség még ma sem kivívott, csupán elérendő cél. Ehhez az egyenlőtlenség mélyről, a sztereotípiákból eredő forrásait is azonosítani kell – és ha ezek hivatalos eljárásban bukkannak fel, akkor jogorvoslatot kell ellenük biztosítani. A nőket érő diszkrimináció momentumai a női életút minden szakaszában, egyenként feltárásra és orvoslásra szorulnak, s a bíróságok e területen felgyorsíthatják a változást – hiszen az előítéletek hangoztatóit sokszor csak komoly összegű kártérítés józaníthatja ki.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.