Sándor Judit: Testbeszéd

Szex a reprodukció után

  • Sándor Judit
  • 2017. december 9.

Egotrip

Blandin Lenoir Ötven tavasz (Aurore) c. filmje felvonultatja a változó korban lévő nőkről szóló sztereotípiákat, a hőhullámoktól kezdve a mással megmagyarázhatatlan hangulatingadozásokig bezárólag; a film az elején úgy láttatja ezeket a nőket, mint akiknek az élete csak ventilátor közelében kibírható valahogy. E nagy leizzadásokon, csapzott hajakon persze jót lehet mulatni – de a valóságban az érintetteknek inkább komoly rosszullétek, az értéktelenség érzése, a hízás, és az ezek miatti élcelődés jut osztályrészül. Furcsa, hogy míg a kamaszok problémái komolyan veendő, fontos testi-lelki átalakulásnak minősülnek, az ellentétes irányú hormonális változás – legalábbis a nők esetében – inkább agresszív vagy lesajnáló reakciókat vált ki. A nők ezen életkorban elszenvedett diszkriminációinak egyik fő forrása az a talán nem is mindig tudatos vélekedés – korábbi korok ránk hagyományozódott gondolkodási zárványa –, hogy a reprodukció a nők egyetlen értelmezhető életcélja, s ennek megvalósulása vagy ellehetetlenülése után egyszerűen le lehet őket írni. Való igaz, száz évvel ezelőtt jóval kevesebben élték túl a reprodukciós korukat, mint ma – a szemlélet mégis valahogy itt ragadt.

Ezt az elfogultságot a 44 éves rendezőnő az Ötven tavaszban végül a helyére teszi, és megmutatja, hogy a félretaszigált, munkahelyi megaláztatásokat elszenvedő, nagymamakorú nő is élhet boldog szexuális és szerelmi életet. Hovatovább az ötvenen túli nők ugyanolyan temperamentumosak lehetnek, mint a fiatalabbak. De tévednek azok, akik azt hiszik, hogy az a felfogás, amely a reprodukciós kor után a nőket alacsonyabb rendűnek tekinti, ma már semmiféle hivatalos vagy jogi elfogadtatásra nem számíthat. Épp egy ilyen, az előítéletes gondolkodást jogi köntösbe bújtató, diszkriminatív érvelést ismert fel és vetett el nemrég a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága (EJEB); mégpedig a Carvalho Pinto de Sousa Morais vs. Portugália perben 2017 júliusában hozott, s pár hete írásba foglalt ítéletében.

A Morais-eset lényege röviden a következő. Az 1945-ben született kérelmező egy orvosi műhiba következtében súlyos egészségügyi és lelki sérüléseket szenvedett. A nőnek 1995-ben egy lisszaboni nőgyógyászati klinikán mindkét oldali Bartholin-mirigyét eltávolították – ám az orvosilag egyébként indokolt operáció során a bal oldali szeméremtesti ideg lebénult, így a páciensnek vizelet-visszatartási problémái keletkeztek, és nemi élete ellehetetlenült. A szerencsétlenül járt asszony 2000-ben beperelte a klinikát. Egy lisszaboni bíróság 2013-ban részben el is fogadta a kártérítési igényét, ám a kórház fellebbezése nyomán egy évre rá az ország legfelsőbb közigazgatási bírósága – bár fenntartotta az elsőfokú bíróság döntését – a megítélt összeget majdnem a felére mérsékelte. A vagyoni károkat 16 ezer helyett 6000 euróban, a nem vagyoni károk mértékét 80 ezer helyett csupán 50 ezer euróban állapította meg. E jelentős csökkentést a bírói érvelés a nő korának, nemének és szexuális életének értékelésére alapozta. E szerint a műtét idején a felperesnek már két gyermeke volt, és betöltötte az ötvenedik életévét; s a bíróság ezzel összefüggésben megállapította, hogy a felperes korában a szexuális élet már nem is olyan fontos.

Való igaz: az emberi élet, az egészség nem árazható be, és a kártérítés mértéke függ a biztosítási rendszertől, a műhibaperek országonként eltérő elbírálásától is. De a kártérítések egymáshoz viszonyított aránya s a kiszabásuk szempontjai igenis kirajzolhatnak olyan előítéleteket, amelyek megütik a diszkrimináció mértékét. Itt is ez történt. Carvalho Pinto de Sousa Morais azonban nem hagyta annyiban. Strasbourghoz fordult: kérelme szerint a portugál másodfokú ítélet kiszabásakor mind a kora, mind a neme negatív hatással volt a kártérítés összegére.

Az EJEB az eset mérlegelésekor két korábbi portugál kártérítési ítéletet is figyelembe vett. A legfelsőbb bíróság 2008-ban nem vagyoni kárként 224 459 eurót ítélt meg annak az 59 éves férfinak, aki félresikerült prosztataműtétje után impotenssé vált és vizelet-visszatartási problémái alakultak ki. Ugyancsak egy portugál bíróság kötelezte 2014-ben jogerősen 100 ezer euró kártérítésre azt a kórházat, amely téves diagnózis alapján távolította el egy férfi prosztatáját, s okozott ezzel súlyos zavarokat a páciens szexuális életében.

Az EJEB ugyan elfogadta, hogy a nem vagyoni kárra vonatkozó szempontok elbírálásakor a nemzeti bíróságok bizonyos esetekben tekintettel lehetnek a károsult korára – csakhogy az ítélet szerint a Morais-esetben a bíróság diszkriminatív módon vette figyelembe a nemet és az életkort, amikor úgy érvelt, hogy a szexualitás nem olyan fontos egy 50 éves, kétgyermekes anyának, mint egy fiatalabb nő számára. Ez a feltevés a női szexualitásról alkotott előítéletes gondolkodást tükrözi, amely szerint az csak oly módon és addig létezik, ahogyan és ameddig a várandósság és a gyermekek világrahozatala megkívánja. Ez a felfogás figyelmen kívül hagyja, hogy a nők, mint önálló autonóm lények mind fizikai, mind pszichológiai értelemben önmegvalósítási igénnyel rendelkeznek, s ennek az önmegvalósításnak része a szexualitás is.

A portugál bíróság a konkrét ügyben nem vett tudomást a női szexualitás reprodukción kívüli dimenzióiról – azaz az ötvenes éveiben járó nő vágyait és nemi életét csekély értékűnek bélyegezte.

Mindezek után a strasbourgi bíróság úgy találta, hogy Portugália megsértette az Emberi Jogok Európai Egyezményének a megkülönböztetés tilalmáról szóló, valamint a magán­élet tiszteletét előíró cikkeit. Az ítélet a nőkkel szembeni megkülönböztetés minden formájának felszámolásáról szóló, 1979-ben elfogadott ENSZ-egyezményre is hivatkozott, Ganna Judkivszka ukrán bírónő pedig még irodalmi példákkal is alátámasztotta a nemi előítéletes gondolkodást, amikor a Tolsztoj Kreutzer szonáta c. kisregényében kiütköző gender-elfogultságból merített ihletet.

A filozófus Cornelia Klinger szerint a nemek közötti egyenlőség még ma sem kivívott, csupán elérendő cél. Ehhez az egyenlőtlenség mélyről, a sztereotípiákból eredő forrásait is azonosítani kell – és ha ezek hivatalos eljárásban bukkannak fel, akkor jogorvoslatot kell ellenük biztosítani. A nőket érő diszkrimináció momentumai a női életút minden szakaszában, egyenként feltárásra és orvoslásra szorulnak, s a bíróságok e területen felgyorsíthatják a változást – hiszen az előítéletek hangoztatóit sokszor csak komoly összegű kártérítés józaníthatja ki.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.