Várhegyi Éva: Ekotrip

Durvahangolás

Egotrip

Most, a koronavírus-járvány eszkalálódása idején nincs lehetőség a károkat enyhítő gazdaságpolitikai intézkedések finomhangolására: soha nem látott, „durva”, hatásvizsgálatok nélkül meghirdetett döntésekről értesülünk nap mint nap.

Nincs idő a mérlegelésre: a járvány terjedésével párhuzamosan nőnek a beszállítókat és a munkavállalókat egyaránt érintő fizetési nehézségek. A kormányok egymást túllicitálva jelentik be mentőakcióikat annak érdekében, hogy mérsékeljék a járvány okozta gazdasági károkat, és meggátolják a vállalatok és magánszemélyek tömegeinek anyagi ellehetetlenülését. Nem csupán a rászoruló betegek kapnak lélegeztetőgépet, hanem a jövedelmüket időlegesen elvesztő cégek és polgárok is, hogy életben maradhassanak a járvány csillapodása idejéig. Százmilliárdos támogatásokról születnek döntések dollárban és euróban, abban bízva, hogy most nem a kevesebb, hanem a több a több. Németországban, Csehországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában már az eddigi intézkedések összege is meghaladja az éves GDP 10 százalékát – pedig még korántsem értünk a végére.

Nem mindegy persze, hogy miként és hová öntik a pénzt. A kereslet ösztökélése e pillanatban aligha segít azokon a vállalatokon, amelyek hatósági tiltás miatt nem működhetnek. Most főként a kínálati oldalon kell beavatkozni, mindenekelőtt biztosítani a leállásokra kényszerülő cégek és munkavállalóik túlélését. A legtöbb kormány hamar belátta, hogy a mai helyzetben elkerülhetetlen, hogy direkt költségvetési támogatásokat nyújtsanak a bevételüket részben vagy egészben elveszítő vállalatoknak és polgároknak. Ezért is függesztette fel az Európai Bizottság az állami támogatás tilalmát és a költségvetési hiányra vonatkozó szigorú szabályokat.

A kormányok többnyire hitelgaranciákkal állnak a bajba került ágazatok vállalatai mögé, továbbá célzott támogatást és adókedvezményt nyújtanak a kellő pénztartalék nélkül működő kis- és középméretű vállalkozásoknak és a háztartásoknak, kiegészítik a részmunkaidős foglalkoztatásra kényszerülő dolgozók bérét, megkönnyítik a munkanélküli-ellátás igénybevételét, esetenként a lakossági jelzáloghitelek törlesztésének átütemezését is lehetővé teszik.

És vajon mit tesz a magyar kormány annak érdekében, hogy megfékezze a járvány hétről hétre súlyosabbá váló gazdasági hatásait? A múlt szerdán bejelentett első és a most hétfőn meghirdetett második intézkedéscsomag nemzetközi összevetésben fölöttébb szűkre sikeredett: költségvetési hatása a GDP 1–2 ezrelékére rúg. A magyar kormány eddig csupán a vírus okozta krízissel leginkább érintett ágazatokban vállalt át szerény mértékű költséget. A turisztikai, vendéglátóipari, szórakoztatóipari, szerencsejáték-, filmipari, előadóművészi, rendezvényszervező és a sportszolgáltatást nyújtó szegmensekben, valamint a médiaszolgáltatóknál függesztették fel június végéig a munkabérek utáni közterhek munkáltatói kötelezettségét, és csökkentették a törvényi minimumra a munkavállalókat terhelő járulékokat. 81 ezer katás, főként a szolgáltató szektorban működő kisvállalkozó kapott mentességet erre az időre az adófizetés alól, és a vészhelyzet végéig meghosszabbították a lejáró gyes-, gyed- és gyetjogosultságot.

A rendelet többi elemével a segítség nemes feladatát a gazdaság más szereplőire hárította át a kormány. A megnevezett ágazatokban működő cégek üzlethelyiségeire vonatkozó bérleti szerződéseket a vészhelyzet ideje alatt nem lehet felmondással megszüntetni, és a díjat sem lehet emelni – bár a járvány ideje alatt ilyesmire aligha készülnének az ingatlantulajdonosok. A csomag legnagyobb dobásával, az általános hitelmoratóriummal, valamint a fogyasztási hitelekre előírt kamatplafonnal viszont a kormány jókora káoszt idézett elő a bankok és ügyfeleik körében.

Az év végéig szóló, minden céges és magánhitelre azonnali (március 19-i) hatállyal előírt fizetési moratórium igazi hungarikum, sehol ilyet nem láthatunk. Automatikus, vagyis annak kell jelentkeznie a bankjánál, aki nem akarja igénybe venni. A futamidő meghosszabbodik ugyan a haladék idejével, de annak lejárta után természetesen pótolni kell az elhalasztott tőke-, kamat- és díjfizetést. Aki nem rendelkezik arról, hogy továbbra is rendesen szeretne törleszteni, lehetséges, hogy jövőre már megemelkedő kamattal kell szembesülnie, hiszen nem zárható ki, hogy a forint gyors gyengülését már csak kamatemeléssel fékezheti meg a jegybank. Bármennyire jól hangzik is ez a példa nélkül álló, generális és automatikus moratórium, mind a hitelezőkre, mind az adósokra nézve rejt magában kockázatokat.

A kormány a fogyasztói hitelek teljes hiteldíjmutatóját 5,9 százalékban maximálta, előírva, hogy az legfeljebb 5 százalékponttal haladhatja meg az alapkamatot – holott ekkora felár még a legjobb adósoknál sem fedezi a nemfizetés kockázatát. Ha emiatt a bankok, logikus válaszként, megszüntetik vagy csak a jól szituált ügyfeleiknek (akiknek igazából nem is lenne szükségük rá) nyújtanak személyi vagy fogyasztási hitelt, valóban megakadályozható, hogy a járvány miatt jövedelmüket elvesztő polgárok vállalhatatlan kölcsönökkel segítsenek magukon. A kérdés csak az, hogy ha nem ezekkel, akkor hogyan.

A kormány eddigi intézkedéscsomagjainak egyetlen erénye az lehetne, hogy nem kerül sokba. Most azonban – miként a nemzetközi példák is mutatják – a költségvetési kiadások jövőre háruló terhének szempontja eltörpül ahhoz képest, hogy a meghozott döntések mennyire képesek orvosolni az akut és a közeljövőben esedékes bajokat. A magyar kormány felelősségét ráadásul megnöveli, hogy az elmúlt évtizedben sikerült példátlanul rövidre, 3 hónapra csökkenteni az álláskeresési járadék (leánynevén: munkanélküli-segély) folyósításának időtartamát, így a hazai munkavállalók jóval nagyobb bajba kerülnek állásuk elvesztésével, mint boldogabb országok polgárai. A koronavírus miatt elrendelt elbocsátások vis maior tényállásnak minősülhetnek, amikor a dolgozó indoklás nélkül elbocsátható, így tömegek maradhatnak jövedelem nélkül. Ezért most végképp időszerű volna meghosszabbítani a járadékfizetés időtartamát. A közszférában pedig távolléti díj megfizetésével lehetne biztosítani a munkaviszony fenntartását – ám ehhez is kormányzati akarat szükséges.

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a múlt szerdai csomagot követően korainak tartotta a további költségvetési beavatkozást, arra hivatkozva, hogy most még „pánikhelyzet és tűzoltás van”. Ám az ilyen felelőtlen, pusztán szolgalelkűségből fakadó kijelentések sem mentesítik a kormányt azon kötelessége alól, ami a gazdaság és a társadalom túlélése miatt rá hárul.

Várjuk tehát a további, hathatósabb gazdasági mentőcsomagokat.

 

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.