Várhegyi Éva: Ekotrip

És a hajó megy

Egotrip

Ha a KSH „első becslése” megerősítést nyer, akkor a GDP 3,5 százalékos tavalyi bővülésével Magyarország az uniós élmezőnybe kerülhet.

A bizonytalanságot az utolsó negyed­év váratlan meglódulása jelenti, aminek okait még csak találgatni lehet. A hivatalos értékelések a kormány liblingjének tekintett ipari és építőipari teljesítményt emelik ki, míg a független elemzők szerint a két kedvenc ágazat már leszálló ágban van, és inkább a szolgáltató szektor (például a turizmus) teljesíthetett várakozáson felül (ami az alaposan leértékelődött forint mellett nem volna meglepő).

Bár a növekedési kilátások megítélése nem egységes, az európai pénzpumpa beindítása és az alacsony olajár mindenkinek rózsaszínűre varázsolta a szemüvegét. A legoptimistább a Merrill Lynch londoni elemzője, aki szerint a magyar gazdaság növekedése a tavalyit is túlszárnyalhatja, megközelítve a 4 százalékot, és még jövőre is 3 százalék közelében maradhat. Az uniós pénzek gyorsított lehívásával elért beruházási boom megismétlődésére ő sem számít ugyan, de arra igen, hogy az euróövezeti növekedés felgyorsulása a magyar gazdaságot is magával húzza. Meg arra, hogy az energiaköltségek csökkenése és a banki „elszámoltatás” jóvoltából a háztartások zsebében maradó pénzek lökést adnak a fogyasztásnak.

Más elemzők is látják e növekedési tényezőket, de a várható dinamikát kevésbé optimistán ítélik meg. Még a magyar kormány és az MNB is a növekedés lassulásával számol, és hozzájuk hasonlóan 2,5 százalékos ütemet prognosztizál az Európai Bizottság és az IMF is az idei évre. Az uniós elemzők utalnak rá, hogy a tavalyi kiemelkedő gyarapodást elsősorban olyan egyszeri tényezők hajtották, mint a növekedési hitelprogram vagy a 2007–2013-as uniós költségvetési periódus kifizetései. A középtávon mindössze 2 százalékos növekedést prognosztizáló IMF elismeri ugyan, hogy Magyarország kifelé jön a válságból, de a tartós gazdasági növekedés és a magánszektor magasabb foglalkoztatása érdekében gazdaságpolitikai változásokat sürget. A közmunkaprogram helyett például célzottabb szociális jóléti rendszert, az egykulcsos helyett pedig progresszív adórendszert. Szorgalmazza továbbá az ágazati különadók fokozatos megszüntetését, a pénzügyi szektorra nehezedő kormányzati nyomás enyhítését, különösen a bankadó és az állami befolyás csökkentését.

Varga Mihály a kiváló tavalyi növekedési adatot kommentálva büszkén jelentette be, hogy a magyar GDP elérte végre a válság előtti szintet (arról persze hallgat, hogy a térségben ezzel az utolsók vagyunk). Az OECD múlt hétfőn közreadott jelentése viszont arra hívja fel a figyelmet, hogy a kétezres évek közepén leállt az egy főre jutó magyar nemzeti jövedelem felzárkózása a gazdagabb országokéhoz, és ennek a hátterében az alacsony szinten megrekedt termelékenység áll. A fejlett országokat tömörítő szervezet elismeri ugyan a magyar reformok jelentőségét, ám a jövedelmi egyenlőtlenségek felerősödését (más országokhoz hasonlóan) Magyarországon is a növekedés fő akadályának látja.

A múltbeli gazdasági fejlődés, illetve a tavalyi eredmények megítélése a jövő szempontjából is fontos, hiszen ettől függ, hogy a felzárkózás zálogát az eddigi út folytatásában vagy éppen ellenkezőleg, a korábbi vágányról való letérésben látjuk-e. Matolcsy György a magyar gazdaság kilábalását a válságból az „unortodox” politika sikereként méltatta egy konferencián, a strukturális reformok, az új munkahelyek és a politikai stabilitás hármasának fontosságát hangoztatva. (Arra nem tért ki, hogy az OECD által is méltatott fő reformintézkedés, a munkapiac rugalmassá tételének neoliberális politikája mitől volna „unortodox”, és azt sem részletezte, hogy a közmunkán kívül hol jöttek létre érdemben új munkahelyek.)

Korábbi államtitkára, Cséfalvay Zoltán OECD-nagykövet is hasonló hangszerelésben kommentálta a szervezet friss jelentését. Szerinte a 2011–2012-ben bevezetett reformok „mélyek és sikeresek” voltak, különösen a munkaerőpiac és a nyugdíjrendszer szabályozásában, a tőkebefektetési korlátok lebontásában, valamint az innováció támogatásában. Arról nem ejtett szót, hogy a rugalmasabbá tett munkapiac ára a kiszolgáltatottság növekedése, a munkanélküliségi segély folyósítási idejének durva csökkenése és a sztrájkjog megnyirbálása, miként arról sem, hogy kormánya a külföldi befektetőket a szolgáltató ágazatokban jókora különadókkal és más versenytorzító intézkedésekkel lehetetleníti el.

Nem meglepő, hogy a felzárkózási esé­lyein­ket latolgató nemzetközi szervezetek korántsem látják ilyen rózsásnak a helyzetet: ők a tartós növekedéshez érdemi változtatásokat tartanak szükségesnek. Az OECD-nek a jövedelmi egyenlőtlenségeket erősítő és ezzel a növekedést hátráltató „ördögi kör” megtörésére tett javaslatai sok vonásukban szembemennek az eddigi magyar gazdaságpolitikával. A felzárkózási folyamat beindulásához fontosnak tartják például a diplomások számának emelését és az esélyegyenlőség növelését az oktatásban. Hasonló okból javasolják a munkát terhelő elvonások és a szociális kiadások átrendezését úgy, hogy az alacsony jövedelműek terhelése érdemben mérséklődjön. (Egy összehasonlító grafikonjukból például kiderül, hogy az – amúgy is alacsony – minimálbéreket Magyarországon terheli a legnagyobb arányú elvonás.) Az IMF-hez hasonlóan az OECD is a növekedést hátráltató tényezőnek tartja a kormány versenytorzító intézkedéseit a kiskereskedelemben, az energetikában és a telekommunikációban, és azt is megállapítja, hogy a különadók nem tesznek jót a beruházási kedvnek.

Az viszont nagyon is meglepő, hogy mintha a kormányfő is ráébredt volna: ha a hatalmát konzerváló tartós anyagi gyarapodást szeretne elérni az országában, akkor változtatnia kell a szabadságharcos hevületéhez illesztett Nyugat-ellenes, főként a szolgáltató szektorokban működő multikat lerabló gazdaságpolitikáján. Az EBRD-vel a múlt hétfőn kötött megállapodással éppen a legfontosabb küzdőterén, a bankokkal folytatott háborújában fújt visszavonulót. Ebben a bankadó csökkentése mellett egy sor piackonform vállalást tett Orbán Viktor (például a többségi állami tulajdon leépítését, valamint a „méltányos verseny és egyenlő bánásmód” biztosítását a bankoknál), amelyek a pénzügyi szektoron kívüli befektetőket is megnyugtathatnak. Erős jóindulattal élve, a bankokkal megkötött békét a Nyugattal való kiegyezésnek is tekinthetjük – és ez valóban tartós növekedési impulzust adhat a magyar gazdaságnak.

Ám erre még nem vehetünk mérget. Fellini filmjében is csak pár napig hajózhat békésen a híres operaénekest utolsó útjára kísérő társaság, egy menekültekkel teli bárkával való találkozás azonban hamar visszarántja őket a világháború brutális valóságába. Mi is járhatunk így.

Figyelmébe ajánljuk

Dr. Archipelago

  • - turcsányi -

Az 1976-os svédországi választások kampányidőszakában Olof Palme miniszterelnök ismét 1973-as kihívójával, Thornbjörn Fälldinnel vitázott.

Magától nem jutott eszébe

A francia irodalom fenegyereke vagy punkja a regényeiben kritikusan és saját tapasztalatai alapján ábrá­zol­ja a társadalom peremére szorult emberek életét. Szegény és diszfunkcionális családban élt, de tizenévesen megszökött, hogy a groupie-k életét élje. Csoportos nemi erőszak áldozata lett, majd prostituáltnak állt és függőségekkel küzdött. 1994 óta az írásból él. Új regényének fő motívuma a #metoo.

Mint a talajvíz

Hetvenes évek vége, isten tudja, milyen fejtágító, polgazd, gazdaságföldrajz, valami. Az előadó föláll a katedrára, kezében krétával a táblához lép, és felrajzol egy csinos grafikont, két égnek meredő egyenessel: a vízszintes tengelyen az évszámok, a függőlegesen valami baromság, népboldogság, országsiker, világmegváltás, ilyesmi.

49 117

Itt valaki belülről bomlaszt. Vagy csak simán hülye. Bármelyik is, nem volt jó ötlet Orbán Viktor kampánycsapata részéről „exkluzív részletekkel” bemutatni, milyen hősies munkát végzett a kormány a koronavírus-járvány idején.

A vesztes győztes

Izrael a tűzszünettel súlyos árat fizet a túszok kiszabadításáért. De valójában az október 7-i katasztrófát előidéző vétkeiért büntetik: a gázai határ elhanyagolásáért, a figyelmeztető jelek semmibe vételéért, a hibás katonai döntésekért, a Hamász alulértékeléséért. A hübriszért.

Búcsú az egyezménytől

  • Jávor Benedek

Hivatalba lépését követő egyik első intézkedéseként Donald Trump valóra váltotta azt, amit sokan – támogatói és ellenfelei közül egyaránt – vártak tőle. Látványos gesztussal bejelentette az Egyesült Államok kilépését az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését célzó párizsi egyezményből.

A pokol kapui

Milyen kormányzati, helyhatósági és közigazgatási intézkedések segítették Magyarországon a zsidók elűzését és haláltáborokba küldését? Milyen volt az élet a gettókban? Az akkori békési megyeszékhely, Gyula mindennapjain keresztül idézzük föl a hétköznapok borzalmát.

Itt a szabály, hol a szabály

Bár Csák János tavaly júniusi lemondásával úgy tűnt, süllyesztőbe kerül a miniszter fő művének tartott kulturálistörvény-tervezet, utóda, Hankó Balázs felügyeletével a botrányos szöveg több eleme is átszivárgott egy salátatörvénybe rejtve. Mit mutat a kulturális szféra körüli újabb kormányzati barkácsolás?

Budapest bejelentkezett

Élve elővásárlási jogával, a főváros elhappolná az arab befektetők elől a rákosrendezői fejlesztési területet, a kormány pedig próbálja leszerelni Karácsonyékat. A helyzet jogilag is igen zavaros.

Nincs az a pénz

Első pillantásra drasztikus az ösztöndíjas férőhelyek számának csökkenése, a minisztérium viszont felsőoktatási „hozzáférési fordulatról” beszél. Ám alaposabb vizsgálat után sem lehetünk nyugodtak, miután a diplomások arányát tekintve csaknem sereghajtók vagyunk az unióban.