Várhegyi Éva: Ekotrip (Kettős mérce)

  • 2000. augusztus 31.

Egotrip

Ismerjük jól a pszichózist: a mi gyerekünk elálló füle aranyos, a másé a "majd kinövi" kategóriába tartozik, a Máris szomszédé viszont felháborítóan ronda, műtéttel kezelendő.

Kettős mérce

Ismerjük jól a pszichózist: a mi gyerekünk elálló füle aranyos, a másé a "majd kinövi" kategóriába tartozik, a Máris szomszédé viszont felháborítóan ronda, műtéttel kezelendő.

Valami ilyesmi lehet a mögött is, hogy míg a CW Bank veszteségének tavasszal felbukkant hétmilliárdos többlete miatt a pénzügyminiszter "szakszerűtlen és felelőtlen gazdálkodásról" beszélt, és büntetőszankciókat foganatosított, a Postabank rossz követeléseit kezelő, állami Reorg Apport Rt. most szükségessé váló 20-30 milliárd forintnyi pótlólagos támogatási igényét egy szóval sem illette. A vezetés elmarasztalásáról, prémiummegvonásról, miegyébről ez esetben nem szól a fáma. A mi kutyánk kölyke aranyos, még ha 15-20 százalékkal alulbecsülte is a várható veszteségeket. A Máris szomszédnál keletkezett 10 százalékos többlet botrányos, szankcióért kiált.

A mi kutyánk kölykét egyébként is jól meg kell különböztetni attól a korábbi, ki tudja, kinek a kölykétől, amelyik anno a veszteséget okozta. Ez világossá is vált abból a megfogalmazásból, amelyben a pénzügyminiszter élesen elhatárolta a mai Postabankot a Princz Gábor vezette egykori banktól. És ez így is van rendjén: tényleg nem ez a vezetés idézte elő a tetemes veszteségeket.

A Máris szomszédnál persze merőben más a helyzet: ott a korábbi veszteségekért is a mai vezetés a felelős. Mert hetvenmilliárd az hetvenmilliárd, hétmilliárd az meg hétmilliárd. Ott ilyen egyszerűen működik az aritmetika. Itt kicsit bonyolultabb a dolog: a 150 milliárd az még 150 milliárd ugyan, de a 20-30 milliárdról már nem állítható biztosan, hogy 20-30 milliárd lenne.

A pénzügyminiszter talán még örült is a Postabank követeléseit kezelő Reorgnál felbukkant újabb hiánynak, hiszen ez napnál is világosabban bizonyítja, hogy a sokak által túlzottnak tartott 150 milliárd forintos állami tőkeinjekció egyáltalán nem volt túlzott. A 20-30 milliárdos többletigény fényében pláne nem kell megfontolni az SZDSZ arra vonatkozó javaslatát, hogy talán ebben az ügyben sem ártana parlamenti vizsgálóbizottságot felállítani, hiszen e nélkül a közpénzek felhasználását kizárólag kormányfüggő elemek követhetik nyomon, és legjobb esetben is csak utólag kerülhet sor állami számvevőszéki ellenőrzésre. Az utólagos elszámolás most úgyis divatos lett: az augusztus 20-i parádé tételes költségeiről is ráérünk bő egy év múlva értesülni.

Emlékezhetünk a bankkonszolidáció utólagos vizsgálatának nagy hatású eredményére. Az Országgyűlés 1991-től az éves költségvetési törvényekben rendre bianco csekket állított ki az éppen hivatalban lévő kabinet különböző jogcímeken végrehajtott nyílt és burkolt konszolidációs akciói számára. A "mindent a maga idejében" elv alapján csak az adós és bankkonszolidáció tisztázására 1995-ben alakult parlamenti bizottság vizsgáltatta meg az Állami Számvevőszékkel néhány bank és adósai állami megsegítésének konkrét körülményeit.

Az ÁSZ 1996-ban készült jelentésében meg is állapította szépen, hogy noha a konszolidáció elkerülhetetlen volt, a végrehajtás során súlyos szabálysértések történtek mind a kormányhivatalnokok, mind a banktisztviselők részéről, sőt egyes bankok belső szervezetlensége felelőtlen hitelügyleteknek is teret engedett. Javasolta az állami büdzsének okozott károk megtérítését a többletbevételekhez jutott bankok részéről, valamint a felelősök felkutatását és felelősségre vonását. Persze akkor, 1996-ban már nem volt lehetőség sem az elköltött pénzek visszaszedésére, sem a kormányhatározatok megsértőinek és a banki szabályzatok kijátszóinak elmarasztalására.

Visszatérve a mai ügyekhez: könnyen elhihető egyébként, hogy a várható veszteségekre egykoron megállapított céltartalékok és a kintlévőségek megtérülésére tett becslések idővel elavulnak. Különösen akkor, ha mindenféle változások következnek be az adósok életében. Például ha háborús embargók lehetetlenítik el a követelések behajtását, vagy egyéb előre nem látott válságok nehezítik meg az adós cégek fizetőképességét. Az elmúlt években szép számmal akadtak ilyesmire példák. Az oroszországi válság miatt megrendült baromfiipari Hajdú-Bét két szép szál magyar hitelező bankjának, az OTP-nek és az MKB-nek is milliárdos veszteségeket okozott tavaly. A K&H és az ABN Amro tulajdonosai pedig évek óta nyögik a nem éppen kellő előrelátással nyújtott hitelek, vállalt kötelezettségek örökségét.

Hál´ istennek ezek az ügyek már nem kell hogy különösebben érdekeljenek minket. Az elsőként említett két banknál a nyereséges működés feledtette a gondokat, az utóbbi kettőnél meg a külföldi tulajdonosok állták a számlát. A holland ABN Amro ugyan megelégelte a dolgot, és úgy döntött, beolvasztja magyarországi bankját a K&H-ba. Előtte azért fizetett, mint a katonatiszt. És mint a belga KBC.

A magyar állam is fizet persze. Telik neki, tízmillió zsebben kotorászhat. Hogy mikor mire mennyit költ, azt csak nagy vonalakban - és utólag - köti az orrunkra. Néhány kiskapu hamarosan bezárul: a CW ez év végén, a Postabank a jövő év elején kikerül az államháztartásból. Nem kell azért örülni: marad még egy darab MFB meg egy darab ÁPV Rt., amelyeken keresztül számolatlanul csordogálhatnak ide-oda pénzeink. Üvegzsebünk legfeljebb nekünk lehet, az államnak és a kormánykutyák kölykeinek jó ideig lesznek még átláthatatlan rejtekei.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.