A Facebook olyan, mint a kábítószer, és most gyereknek árulják

  • narancs.hu
  • 2018. január 31.

Élet + Mód

Kösz, bácsi, már van erősebb.

Még decemberben hozta ki a Facebook az új, kifejezetten gyerekekre szabott Messengerét. A Facebook Messenger Kids célja épp az lett volna, hogy a 13 év alatti korosztály – akik így-úgy, ha nagyon akarják mégiscsak valahogy használni tudják az eredendően felnőtteknek kitalált közösségi oldalt –, saját, kevésbé veszélyes tartalommal legyen körülvéve. Ezért egy olyan alkalmazást fejlesztettek ki, amelyben a szülő döntheti el, kivel barátkozik a gyerkőc, kit jelöl ismerősnek, kivel csetelhet.

A program már megjelenésekor nagy vitát váltott ki pró és kontra érvek folyamával, ám most 110 különböző gyerekvédő szervezet összefogva nyílt levélben fordult Zuckerberghez, hogy hagyják békén a gyerekeket. Épp arra hívják fel a figyelmet, hogy hiába a reklámmentes, szülői felügyeletet biztosító próbálkozás: ennek csak egy célja van, méghozzá a 13 év alatti gyerekek későbbi felhasználóvá nevelése, és a szülők még inkább Facebookhoz kötése a gyerekeken keresztül.

A Facebook használatának negatív következményeiről, a felnőtteknél is jelentkező addiktív hatásáról egyre több hír és kutatás lát napvilágot, a tizenéves korosztály pedig fokozottan veszélyeztetett az ilyen behatásokra. Nem beszélve a cyberbullying jelenségéről. A szervezetek szerint egyszerűen ez a korcsoport még nincs felkészülve a közösségi média ilyen szintű napi használatára, mert kevésbé értik és ismerik még a magánszféra fogalmát. Önmagában már az sem segít, hogy az app növeli a gyerekek okostelefon/számítógép előtt töltött idejét.

Miközben látszik, hogy a gyerekek komoly célcsoportot és nagy piacot jelentenek a hasonló programok fejlesztőinek, azt el kell mondani, hogy a  Facebook legalább próbálkozott: a Kidset szakmai szervezetek segítségével fejlesztette ki. Persze azt nehéz elképzelni, hogy azokat a gyerekeket, akik már valahogy felküzdötték magukat a felnőttverzióra, valahogy visszacsatornázzák az ellenőrzött szolgáltatásra. Így viszont tényleg erős a gyanú, hogy csak a még fiatalabb korosztályok Facebookra szoktatását érik el a fejlesztők.

A nyílt levélben a szervezetek azt hangsúlyozzák, hogy a gyerekek nevelése az új digitális környezetben épp így is elég bonyolult; és ahelyett, hogy már ilyen fiatalon a közösségi média nyomását helyezzük rájuk, inkább békén kellene hagyni őket.

null

null

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.