Szeretet hiányában meghaltam

  • - palosm -
  • 2018. október 18.

Élet + Mód

A cél az, hogy elkezdjen repedezni a hallgatás fala.

Az öngyilkosságok számát tekintve a harmadik helyen állunk az Európai Unióban, s voltunk ennél is rosszabb helyen. E fojtogató társadalmi problémára hívja fel a figyelmet a Centrális Galériában a Blinken OSA Archívum felkavaró tárlata, amelynek gerincét az öngyilkosságok helyszínén, 1956 és 1986 között készült rendőrségi fényképek adják. A kiállítás kurátorával és egyben a Blinken OSA Archívum igazgatójával, Rév Istvánnal beszélgettünk. A teljes interjú a Narancs friss számában olvasható.

false

 

Fotó: Sióréti G

„MN: Ugyan a tárlat képein sehol sem láthatók arcok, fennáll a lehetősége annak, hogy egy látogató egy tárgy vagy lakásrészlet alapján ráismer egy rokonára.

RI: Amikor felkértem egy jelentős magyar írót, hogy nyissa meg a kiállítást, az első kérdése az volt, hogy láttuk-e az apját 1957-ből. Mondtam, hogy ha láttuk volna, akkor sem tudtuk volna, hogy őt látjuk, hiszen a képekhez nem tartozik semmiféle információ. A felismerés valószínűsége igen csekély. Egyetlen képen sem látható azonosítható áldozat, nemcsak a túlélő rokon védelme, hanem a halottakat megillető kegyeleti jogok miatt is. Már a munka legelején egyeztettünk pszichiáterekkel, pszichológusokkal, bio- és orvos­etikussal, az információs jogok szakértőjével, áttanulmányoztuk az öngyilkosság nyilvános bemutatására, leírására vonatkozó európai irányelveket, minden szempontból tisztességesen, a kegyeleti jogot, az emberi méltóság alapelveit figyelembe véve igyekeztünk eljárni. A képek melletti szövegekben mindössze két név olvasható: a csehszlovákiai bevonulás elleni tiltakozásul magát felgyújtó 17 éves Bauer Sándoré és egy hatvanas évekből származó öngyilkossági tudósításban szereplő fiatal lányé. A hírrel azt akartuk bemutatni, hogy 1989 előtt nem védték törvények az áldozatokat, a magán­szférát. A fiatal lány nevét azonban mi az újsághírben egy fiktív névre változtattuk. Azt persze nem tudjuk teljesen kizárni, hogy valaki itt felismeri a nagymamája műtermét a nagyon kevés polgári lakásbelső egyikén.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor reprodukciója

MN: Vagy egy búcsúlevelet; ilyenből több is van, és több fényképen el is olvasható az írás.

RI: Igen. Az egyik így szól: »Szeretet hiányában meghaltam.« Egy másikon ez olvasható: »Dorkát ne engedd be a szobába!« Lehet, hogy ez a Dorka eljön és felismeri, hogy itt róla van szó. De Dorkának az is világos lesz, hogy mi nem az ő tragédiájával akartunk visszaélni, nem csináltunk belőle szenzációt, és az emberi méltóságot tiszteletben tartó fontos cél érdekében jártunk el a köz és mindannyiunk érdekében. Nem sajátos intézményi érdekből hoztuk létre ezt az ingyenes kiállítást. Az archívum egy nyilvános magánintézmény – mi nem adóforintokból működünk –, mégis úgy tekintünk magunkra és úgy működünk a közelmúlt történetének egyik legfontosabb intézményeként ebben az országban, hogy vannak közfeladataink, felelősséggel tartozunk a köznek.”

Rév István az interjúban beszél még a fotóanyag sorsáról és jogi helyzetéről, a képek válogatásáról, és a képeken látható nyomorúságról és kitaszítottságról is. Vegye a bátorságot, és keresse a lapot az újságárusoknál!

Ha úgy érzi, segítségre lenne szüksége, hívja a krízishelyzetben lévőknek rendszeresített, ingyenes 116-123, vagy 06 80 820 111 telefonszámot! Ezen az oldalon arról olvashat, hogy mit tehet, ha öngyilkossági gondolatai vannak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.