A kiválóságról – 2.

  • Kálmán C. György
  • 2014. június 28.

Első változat

Az olimpikonok és az állam díjazottjai magas egyetemi állásokat kaphatnának – de egyáltalán kell-e ilyesmit törvénnyel szabályozni? Szükség van-e efféle minőségbiztosításra?

Néhány nappal ezelőtt arról írtam itt, hogy mennyire jellegzetes elgondolás: a sport vagy a művészet területén elért sikereket (mármint díjakat, hogy legyünk pontosabbak) egyesek konvertálhatónak tartják a felsőoktatás vagy a tudomány területére.

Nyilván nem(csak) erről van szó; úgy tettem – és most is úgy teszek majd –, mint aki nem érti, nem veszi észre, hogy a törvényhozás célja valaki(k)nek kellemes helyet csinálni az egyetemen, lehetővé tenni, hogy akit a kormányzat kedvel, azt benyomhassa egy felsőoktatási állásba, vagy akár hogy a kormány közvetlenül beleszólhasson az egyetemek életébe (erről lásd legújabban ezt az írást). Nem, továbbra is ártatlan képet vágok, kék szememet tőlem telhető együgyűséggel meresztem, és megpróbálom elmagyarázni, hogy miért helytelen ez az elgondolás.

Előző írásomban arra koncentráltam, hogy kiválóság nem univerzális jellegű: aki egy területen igen jó, az nem szükségképpen állja meg a helyét másutt. Most arról szeretnék írni, hogy mit tegyünk, ha – mint Pósán doktor a törvénymódosítót indokolva mondja – a szabályok túl merevek, és ő csak ezeken akart változtatni.

Igen, a szabályok merevek, mert az állam úgy gondolja, az ő felelőssége biztosítani például a felsőoktatás minőségét. Sőt az állam legszívesebben ahhoz ragaszkodna, hogy az élet minden területén az ő szabályai legyenek érvényesek (persze: szigorúan a közjó érdekében). Az állam mint a felsőoktatási intézmény fenntartója megszabhatja, hogy kiket foglalkoztasson az egyetem vagy a főiskola, milyen feltételekkel – hát nincs ez rendben így? Emlékezzünk csak, mekkora felhördülés volt (magam is morgolódtam, itt), amikor Vidnyánszky Attilát fontos egyetemi poszttal kínálták meg, holott a képzettsége, fokozata nem volt meg hozzá – ne lett volna jogos?

Rövidre fogva: de, jogos volt. Ha törvény van, akkor azt be kell tartani. Más kérdés, hogy jó-e a törvény – meg hogy egyáltalán: kell-e a törvény.

Lássunk néhány példát. A Kiskunbürgözdi Főiskola Képzőművészeti Tanszéke szívesen alkalmazná a jó kezű és elég ismert festőt, Pablo Picassót, sőt legalább docensnek, de még inkább egyetemi tanárnak nevezné ki; idős, tekintélyes, és jól meg kellene fizetni. Ámde a művésznek kétséges a végzettsége, garantáltan nincs PhD- (vagy DLA-) fokozata, és a magyar állam sem tüntette ki (az olimpiáról nem is szólva). Mit lehet tenni? Mindenféle külön eljárásokkal, kérvényekkel, felmentésekkel elérni, hogy a minisztérium áldását adja – vagy végigzavarni valami formális fokozatadási folyamatot.

Vagy ott van Kovács Béla, akinél többet senki nem tud hazánkban, de talán a világon sem az ázalagokról; de Kovács bácsi néhány rövid cikken kívül soha nem írt semmit, se egyetemi, se akadémiai fokozata nincs. Akiket nagy ritkán beenged a lakásába, azok egy életre szóló élménnyel távoznak, ázalagtudós nemzedékek áldják a nevét, noha kiállhatatlan, kicsit büdös és erősen iszákos vénember. Nincs az az egyetem, amelyik adjunktusnál magasabb posztra felvehetné – hacsak nem szed össze gyorsan (mondjuk munkássága alapján) egy PhD- (ne adj’ isten, akadémiai doktori) fokozatot.

Ezzel szemben ott van Kígyóssy Beatrix Flóra professzor asszony, a külföldi konferenciák réme, aki húsz éve ugyanarról beszél, publikációi egy darabig ugyanazt ismételték – de mióta az MTA doktora címet megkapta, már nem is ír, csak utazik. Néha bemegy a tanszékre, egy órát tart (azt is tömbösítve – egy nap alatt letudja a félévet), soha nem lehet megszabadulni tőle, és ha nyugdíjazzák, emeritus professzor lesz.

Egyszerű volna a megoldás. A tanszék (meg a kar, a szenátus, a rektor, és mindenféle döntéshozó szerv) latolgatná, hogy Pablo Picasso, Kovács Béla vagy Kígyóssy Beatrix Flóra kell-e az egyetemnek – és ha igen, felvennék, ha nem, elküldenék. Nem kellene más, mint demokratikus működés és autonómia: döntsön az, akire tartozik, más meg ne pofázzon bele. Lehet, hogy rosszul dönt (Picasso csak a lányokat hajkurássza, Kovács Béla egy szót se hajlandó beszélni, Kígyóssy professzor asszonynak termékeny alkotó korszaka köszönt be) – ez legyen az ő baja, majd korrigál.

De hát ez az egész ügy legfeljebb pár tíz-száz embert érdekel, miért is beszélek róla. Azért, mert vannak tanulságok: például az, hogy felnőtt emberekről tételezzük fel, hogy felelős döntést hoznak, a központi hatalom (állam, minisztérium) ne vegye ezt le a vállukról. Meg hogy nem kell mindent törvényileg szabályozni. Senki ne írja elő, hogy ki kinél kiválóbb – akire tartozik, aki ismeri a területet, meg fogja állapítani. Legfeljebb téved.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.