Megközelítések Schmidthez

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 5.

Első változat

Függetlenül attól, hogy mit mond – Schmidt Mária interjúja szellemi színvonalát, érvkészletét, logikáját tekintve módfelett szomorú. Nem is értem.

Még egy próbálkozás.

Ugyanis sokadszor írom már át ezt a blogot – megpróbálom megfogalmazni, mi a szörnyen ijesztő, aggasztó és persze bosszantó Schmidt Mária interjújában (Rónai Egonnak adta, itt megnézhető). Nem önmagában az a gond, hogy egészen mást gondolok a Szabadság téri emlékműről is, az antiszemitizmusról is, a baloldalról meg a liberalizmusról is, mint a Terror Háza igazgatója; ezt régóta tudom, megvagyok ezzel a tudattal (őt meg nyilván nem érdekli), ez nem érdekes. Vagyis: nem az zavar, hogy minden szavával, kimondott és rejtett állításával vitáznék – hanem hogy milyen elképesztően logikátlan, saját rendszerén belül is hézagos és zavaros, primitív és kusza mindaz, ami a hölgy száját elhagyja. Ugyanakkor emocionálisan túlfűtött, tele felháborodással, sértettséggel és mézes mázzal.

Először olyan gondolatmenetbe fogtam bele, amellyel azt magyaráztam volna, milyen helyes dolog, ha a tudomány embere megpróbál a laikusokhoz szólni. Mert én lennék az utolsó, aki vitatná, hogy szükség van bonyolult dolgok egyszerű magyarázatára; hogy nagyon fontos minél érthetőbben, mindenki számára befogadhatóan, a szükséges leegyszerűsítésekkel érthetővé tenni mindent – a tudománytól a technikán át a művészetekig. Nyilván vannak határok – nem lehetséges valóban mindent bárki számára a szájába rágni, elmagyarázni, akár csak érzékeltetni, de a törekvés hasznos és tiszteletre méltó. A tudomány (technika, művészet) ne zárkózzon el attól, hogy legalább az alapelveket, a fő tételeket, módszereket úgy adja át, hogy a beavatatlanok is elcsípjék a lényeget.

De hát itt nem erről van szó. Nemcsak hogy semmi nem lett világosabb, de úgy tetszik, az a tudomány, amelynek a nevében az igazgató beszél, tele van homályos sejtetésekkel, érzésekkel és hipotézisekkel – mintha csak a történetírás azonos volna azzal, amit őszi délutánonként a parkban sakkozó öregurak vagy a sarki talponállóban hadonászva vitázó törzsvásárlók művelnek.

Vagy lássunk egy más megközelítést. Ettől a törekvéstől nem egészen független, mégis egészen más az az ismert politikai kommunikációs törekvés, hogy a politikus gyerekként kezelje a választót (általában: bárkit), éspedig a 10–12 éves kiskamasz intellektuális és érzelmi szintjét feltételezze. Azért éppen ezt az életkort, mert még hiányzik belőle a kamaszos lázadás hajlama és a világfájdalom, viszont már megvan az erős és egyszerűsítő igazságérzet; az ilyen korú gyermek már tud írni-olvasni (ha nem szeret is), elboldogul az alapműveletekkel, de sem az idegen nyelvek nemigen zavarják még, sem a kicsit bonyolultabb matematikába, fizikába, történelmi összefüggésekbe nem lát bele. Úgy kell tehát beszélni vele (s ennek megfelelően: mindenkihez, akit az ő szintjén lévőnek képzelünk, magyarán: mindenkihez), hogy a meglévő tudására alapozva rém egyszerűen, semmit nem túlbonyolítva, kihívások elé egy pillanatra sem állítva mutassuk be a világot.

De hát Schmidt Mária nem politikus – nem volna szüksége arra, hogy egy marketingcsapat faék  bonyolultságú szlogenjeit használja, és ezeket sulykolja. Ha történészként igaza van, akkor használhat gáncstalan logikát és támadhatatlan (elfogadott) tényeket, egy pillanatra sem kell (nem is szabad) azt érzékeltetnie, hogy igaztalanul támadottnak érzi magát, akkor begyakorolt és jól lecsiszolt paneleket kellene megfelelő rotációval, rutinosan pakolásznia (mint egy Szijjártónak, egy Hoppálnak, egy Giró-Szásznak). Ehhez képest ez a teljesítmény már-már szánalmat ébreszt.

A legkevésbé szívesen – harmadikként – az igazgató intellektuális képességeit hozom föl lehetséges magyarázatul. Hogy talán nem is érti (vagy nem érti jól), amit beszél, hogy maga is belezavarodik, hogy ennyi telik tőle, hogy ennyire nem alkalmas a feladatára. Nem, nem szívesen pszichologizálok, nem szívesen mondok kedvezőtlen véleményt embertársaim szellemi színvonaláról. De hát tessék megnézni az interjút – egy jólelkű tanár hányast adna?

Szóval – nem tudok dűlőre jutni ennek az interjúnak a színvonalával kapcsolatban. Őszintén megdöbbentett. És ekkor akadt kezembe egy Esterházy-szöveg, ami azért eléggé megvilágította, hogy mivel is van nekem bajom. A Schmidt-rejtélynek nem megoldása ugyan, de a jelenséget szépen írja le. Legyen ez a befejezés.

„Tehát én európaiságon most nem valami finom ugarellenes magatartást értenék, lehetne éppen, csupán egészen keveset, a logika kicsi elemi kényszereit. Vagyis nem azt kívánom, lássuk be, 2×2 az 4, hanem hogy az egy szám, 3, 81, majd kiforrja magát, de azt ne lehessen mondani, hogy 2×2 az autóbusz vagy gumipitypang vagy Fedák Sári.”

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.