Megközelítések Schmidthez

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 5.

Első változat

Függetlenül attól, hogy mit mond – Schmidt Mária interjúja szellemi színvonalát, érvkészletét, logikáját tekintve módfelett szomorú. Nem is értem.

Még egy próbálkozás.

Ugyanis sokadszor írom már át ezt a blogot – megpróbálom megfogalmazni, mi a szörnyen ijesztő, aggasztó és persze bosszantó Schmidt Mária interjújában (Rónai Egonnak adta, itt megnézhető). Nem önmagában az a gond, hogy egészen mást gondolok a Szabadság téri emlékműről is, az antiszemitizmusról is, a baloldalról meg a liberalizmusról is, mint a Terror Háza igazgatója; ezt régóta tudom, megvagyok ezzel a tudattal (őt meg nyilván nem érdekli), ez nem érdekes. Vagyis: nem az zavar, hogy minden szavával, kimondott és rejtett állításával vitáznék – hanem hogy milyen elképesztően logikátlan, saját rendszerén belül is hézagos és zavaros, primitív és kusza mindaz, ami a hölgy száját elhagyja. Ugyanakkor emocionálisan túlfűtött, tele felháborodással, sértettséggel és mézes mázzal.

Először olyan gondolatmenetbe fogtam bele, amellyel azt magyaráztam volna, milyen helyes dolog, ha a tudomány embere megpróbál a laikusokhoz szólni. Mert én lennék az utolsó, aki vitatná, hogy szükség van bonyolult dolgok egyszerű magyarázatára; hogy nagyon fontos minél érthetőbben, mindenki számára befogadhatóan, a szükséges leegyszerűsítésekkel érthetővé tenni mindent – a tudománytól a technikán át a művészetekig. Nyilván vannak határok – nem lehetséges valóban mindent bárki számára a szájába rágni, elmagyarázni, akár csak érzékeltetni, de a törekvés hasznos és tiszteletre méltó. A tudomány (technika, művészet) ne zárkózzon el attól, hogy legalább az alapelveket, a fő tételeket, módszereket úgy adja át, hogy a beavatatlanok is elcsípjék a lényeget.

De hát itt nem erről van szó. Nemcsak hogy semmi nem lett világosabb, de úgy tetszik, az a tudomány, amelynek a nevében az igazgató beszél, tele van homályos sejtetésekkel, érzésekkel és hipotézisekkel – mintha csak a történetírás azonos volna azzal, amit őszi délutánonként a parkban sakkozó öregurak vagy a sarki talponállóban hadonászva vitázó törzsvásárlók művelnek.

Vagy lássunk egy más megközelítést. Ettől a törekvéstől nem egészen független, mégis egészen más az az ismert politikai kommunikációs törekvés, hogy a politikus gyerekként kezelje a választót (általában: bárkit), éspedig a 10–12 éves kiskamasz intellektuális és érzelmi szintjét feltételezze. Azért éppen ezt az életkort, mert még hiányzik belőle a kamaszos lázadás hajlama és a világfájdalom, viszont már megvan az erős és egyszerűsítő igazságérzet; az ilyen korú gyermek már tud írni-olvasni (ha nem szeret is), elboldogul az alapműveletekkel, de sem az idegen nyelvek nemigen zavarják még, sem a kicsit bonyolultabb matematikába, fizikába, történelmi összefüggésekbe nem lát bele. Úgy kell tehát beszélni vele (s ennek megfelelően: mindenkihez, akit az ő szintjén lévőnek képzelünk, magyarán: mindenkihez), hogy a meglévő tudására alapozva rém egyszerűen, semmit nem túlbonyolítva, kihívások elé egy pillanatra sem állítva mutassuk be a világot.

De hát Schmidt Mária nem politikus – nem volna szüksége arra, hogy egy marketingcsapat faék  bonyolultságú szlogenjeit használja, és ezeket sulykolja. Ha történészként igaza van, akkor használhat gáncstalan logikát és támadhatatlan (elfogadott) tényeket, egy pillanatra sem kell (nem is szabad) azt érzékeltetnie, hogy igaztalanul támadottnak érzi magát, akkor begyakorolt és jól lecsiszolt paneleket kellene megfelelő rotációval, rutinosan pakolásznia (mint egy Szijjártónak, egy Hoppálnak, egy Giró-Szásznak). Ehhez képest ez a teljesítmény már-már szánalmat ébreszt.

A legkevésbé szívesen – harmadikként – az igazgató intellektuális képességeit hozom föl lehetséges magyarázatul. Hogy talán nem is érti (vagy nem érti jól), amit beszél, hogy maga is belezavarodik, hogy ennyi telik tőle, hogy ennyire nem alkalmas a feladatára. Nem, nem szívesen pszichologizálok, nem szívesen mondok kedvezőtlen véleményt embertársaim szellemi színvonaláról. De hát tessék megnézni az interjút – egy jólelkű tanár hányast adna?

Szóval – nem tudok dűlőre jutni ennek az interjúnak a színvonalával kapcsolatban. Őszintén megdöbbentett. És ekkor akadt kezembe egy Esterházy-szöveg, ami azért eléggé megvilágította, hogy mivel is van nekem bajom. A Schmidt-rejtélynek nem megoldása ugyan, de a jelenséget szépen írja le. Legyen ez a befejezés.

„Tehát én európaiságon most nem valami finom ugarellenes magatartást értenék, lehetne éppen, csupán egészen keveset, a logika kicsi elemi kényszereit. Vagyis nem azt kívánom, lássuk be, 2×2 az 4, hanem hogy az egy szám, 3, 81, majd kiforrja magát, de azt ne lehessen mondani, hogy 2×2 az autóbusz vagy gumipitypang vagy Fedák Sári.”

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.