Egyetemi levelek

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 26.

Első változat

Elképzelt levelek a princetoni és a cambridge-i egyetemek felelős vezetőitől, a múlt század derekáról.

Princeton, 1944. március 14.

 

Tisztelt Professzor Úr, kedves Albert,

engedd meg, hogy őszinte jókívánságaimat fejezzem ki 65. születésnapod alkalmából. További munkádhoz sok sikert kívánok, erőt, egészséget a nyugdíjas évekre.

Tudniillik, kedves Albert, be kell látnod, hogy a hatalmas világégés közepén, amikor nemzetünkre hihetetlen anyagi terhek nehezednek, és a felsőoktatás súlyos válságba került a szörnyű magas háborús kiadások miatt, az olyan tudományterületeken, mint az elméleti fizika és hasonlók, intézetünk is komoly megszorításokra kényszerül. Mivel – szerencsére jó egészségben – megérted ezt a szép magas kort, amikor mindenkinek el kell mennie nyugállományba, arra kényszerülünk, hogy az egész egyetemi szférát érintő átalakításoknak megfelelően Téged is nyugdíjba küldjünk.

Remélem, megérted ezt a számunkra is fájdalmas lépést, és találsz magadnak nyugodalmas, szórakoztató elfoglaltságot a jövőben,

amihez nagy kitartást kívánok,

dékán

 

 

Cambridge, 1939. január 23.

 

Tisztelt Előadó Úr, kedves Ludwig,

Önt egyetemünk előadóként alkalmazza, miután több jeles professzor elismerően nyilatkozott az Ön tevékenységéről. Mindazonáltal sajnálattal kell megállapítanom, hogy sem publikációs mutatói, sem rendszeres jelenléte az egyetemen nem teszik lehetővé, hogy Önt továbbra is foglalkoztassuk. Bizonyára Ön is tudja, hogy felsőoktatásunk nagy átalakulás kezdetén van, és a küszöbön álló háború elsősorban a gyakorlati hasznot hozó tudományágaknak kedvez – a filozófiának semmi esetre sem.

Ezért nyomatékosan felkérem, hogy f. hó 30-ig írásban kérvényezze határozatlan ideig tartó fizetés nélküli szabadságát. Az engedélyt meg fogom adni.

 

Tisztelettel,

 

rektor

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.