Egyetemi levelek

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 26.

Első változat

Elképzelt levelek a princetoni és a cambridge-i egyetemek felelős vezetőitől, a múlt század derekáról.

Princeton, 1944. március 14.

 

Tisztelt Professzor Úr, kedves Albert,

engedd meg, hogy őszinte jókívánságaimat fejezzem ki 65. születésnapod alkalmából. További munkádhoz sok sikert kívánok, erőt, egészséget a nyugdíjas évekre.

Tudniillik, kedves Albert, be kell látnod, hogy a hatalmas világégés közepén, amikor nemzetünkre hihetetlen anyagi terhek nehezednek, és a felsőoktatás súlyos válságba került a szörnyű magas háborús kiadások miatt, az olyan tudományterületeken, mint az elméleti fizika és hasonlók, intézetünk is komoly megszorításokra kényszerül. Mivel – szerencsére jó egészségben – megérted ezt a szép magas kort, amikor mindenkinek el kell mennie nyugállományba, arra kényszerülünk, hogy az egész egyetemi szférát érintő átalakításoknak megfelelően Téged is nyugdíjba küldjünk.

Remélem, megérted ezt a számunkra is fájdalmas lépést, és találsz magadnak nyugodalmas, szórakoztató elfoglaltságot a jövőben,

amihez nagy kitartást kívánok,

dékán

 

 

Cambridge, 1939. január 23.

 

Tisztelt Előadó Úr, kedves Ludwig,

Önt egyetemünk előadóként alkalmazza, miután több jeles professzor elismerően nyilatkozott az Ön tevékenységéről. Mindazonáltal sajnálattal kell megállapítanom, hogy sem publikációs mutatói, sem rendszeres jelenléte az egyetemen nem teszik lehetővé, hogy Önt továbbra is foglalkoztassuk. Bizonyára Ön is tudja, hogy felsőoktatásunk nagy átalakulás kezdetén van, és a küszöbön álló háború elsősorban a gyakorlati hasznot hozó tudományágaknak kedvez – a filozófiának semmi esetre sem.

Ezért nyomatékosan felkérem, hogy f. hó 30-ig írásban kérvényezze határozatlan ideig tartó fizetés nélküli szabadságát. Az engedélyt meg fogom adni.

 

Tisztelettel,

 

rektor

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.