Fekete ügye

  • Kálmán C. György
  • 2012. december 6.

Első változat

Miért kell bántani Fekete Györgyöt? Néha már egészen megsajnálom. De az a helyzet, hogy megérdemli.

Magamban persze én is dühöngök, röhögök, elkeseredem és szorongok Fekete György művelődési-kulturális-művészeti mindenhatósággá történt kinevezése miatt, de nem jó lelkiismerettel. Látom azt is, hogy a papíralapú és az online sajtóban, meg a közösségi oldalakon mindenki (többnyire nagyon szellemesen, máskor felháborodva, olykor olcsó fogásokkal) ekézi Feketét, kap a volt belsőépítész, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke hideget-meleget. Főleg hideget.

Nem vagyok finnyás, nagyon meg tudom érteni az indulatokat, de valahogy rossz érzésem van akkor, amikor valakinek előszedik a múltját, fiatalkori botlásait vagy túlzott alkalmazkodását róják fel neki; mindannyian követünk, követtünk el hibákat, volt éretlen korunk, amikor tudatlanságunkban, kellő meggondolás nélkül mentünk bele hülyeségekbe vagy kötöttünk elvtelen kompromisszumokat. Vagy legalábbis – megtehettük volna. És különösen: nem mindenki szakmája vagy művészete nagymestere, vannak közöttünk, akik gyengébben teljesítenek, ez nem jellemhiba vagy alkalmatlansági kérdés – nem csak ötcsillagos éttermek szakácsainak a főztjét esszük, nem kötjük németországi továbbképzéshez, hogy az autószerelő karburátort cseréljen, nem nézzük meg a villanyszerelő villamosmérnöki diplomáját. Ráadásul a vezetés, irányítás megint külön ügy: nem feltétlenül a legnagyobb művészek (vagy legjobb tudósok, legkiemelkedőbb közgazdászok, remek jogászok és így tovább) a legjobb irányítói a kultúrának (tudománynak, nemzetgazdaságnak, államigazgatásnak és így tovább).

Szóval, miért kell akkor bántani Fekete Györgyöt? Néha már egészen megsajnálom.

Sőt: elmoralizálgatok magamban a sajtó és a nyilvánosság kegyetlenségéről, és fontolgatom, hogy hát hiszen minden oldalon vannak, akik hülyeségeket beszélnek, akik mesterségüknek nem a legjobbjai, és akiknek nem egészen makulátlan a múltjuk (Fekete pedig csak egy alkalmazkodó, középszerű mesterember volt, amennyire tudjuk – nem besúgó, nem valami kártékony szörnyeteg).

Talán valamivel tényleg jobb volna, ha nem így lenne: ha Fekete nem beszélne hülyeségeket (pláne, ha abbahagyná az alig titkolt zsidózást), ha volna ízlése, ha nagy művész lenne. De végül is, azt hiszem, tökmindegy. A felháborodás, a személy kikezdése és a felé irányuló gyűlölet, a karakterrombolás: jogos.

Fekete György, ha nem Fekete György volna, akkor is megérdemelné – akkor is Fekete György volna.

Mármint: az a struktúra (és az a pozíció), amelybe most éppen egy Fekete György nevű ember került bele, velejéig romlott és aljas. Teljesen érdektelen (vagy majdnem az), hogy éppen Fekete Györgynek hívják az illetőt: az a rendszer, ahol egy önerőből, önjelöltek által, magánúton kialakított művészeti szervezet (amely „akadémiának” nevezi magát) az Alaptörvény jóvoltából válik tényezővé a kulturális életben, és a kormány akaratából vesz át nagyon fontos jogosítványokat a demokratikusan megválasztott (mindenkori) kormánytól – ez a rendszer elhibázott, torz, erkölcstelen. Nevezzék a grémium vezetőjét bárhogy, legyenek bármilyen kvalitásai. És bármilyen kormány volna is hatalmon, ezt gondolnám.

Nagyon is rendjén van, hogy mindenféle szakmák – meg a művészek is – szervezeteket hoznak létre, ahol megvédik érdekeiket, találkoznak, eszmét cserélnek, megmutatják a világnak, hogy vannak, dolgoznak, hogy fontosak. Azzal sincs baj, ha több ilyen van, miért is ne. Tagjaik fizessenek tagdíjat, és az állam támogassa is őket, ha már a magánemberek és cégek támogatása sehogy sem elég. Ez azonban – a nyilvánossághoz való jobb hozzáférésen meg a tekintélyen túl – semmire nem kell, hogy feljogosítsa őket. Sem a Magyar Művészeti Akadémiát, semmi más hasonló szervezetet. Ha az állam konzultálni akar bizonyos szakmák kérdéseiről az őket érintő ügyekben, keresse meg ezeket a szervezeteket – vagy még azt is megteheti, hogy létrehoz olyan testületeket, amelyek a szakmát jól reprezentálják (hogy jól, az az ő érdeke is). A jelenlegi megoldás ezekkel az elvekkel megy szembe. Visszataszító protekcionizmus, az időben, megfelelő helyre felcsatlakozottak favorizálása.

Bárhogy nevezzék is az elnöküket.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.