Fekete ügye

  • Kálmán C. György
  • 2012. december 6.

Első változat

Miért kell bántani Fekete Györgyöt? Néha már egészen megsajnálom. De az a helyzet, hogy megérdemli.

Magamban persze én is dühöngök, röhögök, elkeseredem és szorongok Fekete György művelődési-kulturális-művészeti mindenhatósággá történt kinevezése miatt, de nem jó lelkiismerettel. Látom azt is, hogy a papíralapú és az online sajtóban, meg a közösségi oldalakon mindenki (többnyire nagyon szellemesen, máskor felháborodva, olykor olcsó fogásokkal) ekézi Feketét, kap a volt belsőépítész, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke hideget-meleget. Főleg hideget.

Nem vagyok finnyás, nagyon meg tudom érteni az indulatokat, de valahogy rossz érzésem van akkor, amikor valakinek előszedik a múltját, fiatalkori botlásait vagy túlzott alkalmazkodását róják fel neki; mindannyian követünk, követtünk el hibákat, volt éretlen korunk, amikor tudatlanságunkban, kellő meggondolás nélkül mentünk bele hülyeségekbe vagy kötöttünk elvtelen kompromisszumokat. Vagy legalábbis – megtehettük volna. És különösen: nem mindenki szakmája vagy művészete nagymestere, vannak közöttünk, akik gyengébben teljesítenek, ez nem jellemhiba vagy alkalmatlansági kérdés – nem csak ötcsillagos éttermek szakácsainak a főztjét esszük, nem kötjük németországi továbbképzéshez, hogy az autószerelő karburátort cseréljen, nem nézzük meg a villanyszerelő villamosmérnöki diplomáját. Ráadásul a vezetés, irányítás megint külön ügy: nem feltétlenül a legnagyobb művészek (vagy legjobb tudósok, legkiemelkedőbb közgazdászok, remek jogászok és így tovább) a legjobb irányítói a kultúrának (tudománynak, nemzetgazdaságnak, államigazgatásnak és így tovább).

Szóval, miért kell akkor bántani Fekete Györgyöt? Néha már egészen megsajnálom.

Sőt: elmoralizálgatok magamban a sajtó és a nyilvánosság kegyetlenségéről, és fontolgatom, hogy hát hiszen minden oldalon vannak, akik hülyeségeket beszélnek, akik mesterségüknek nem a legjobbjai, és akiknek nem egészen makulátlan a múltjuk (Fekete pedig csak egy alkalmazkodó, középszerű mesterember volt, amennyire tudjuk – nem besúgó, nem valami kártékony szörnyeteg).

Talán valamivel tényleg jobb volna, ha nem így lenne: ha Fekete nem beszélne hülyeségeket (pláne, ha abbahagyná az alig titkolt zsidózást), ha volna ízlése, ha nagy művész lenne. De végül is, azt hiszem, tökmindegy. A felháborodás, a személy kikezdése és a felé irányuló gyűlölet, a karakterrombolás: jogos.

Fekete György, ha nem Fekete György volna, akkor is megérdemelné – akkor is Fekete György volna.

Mármint: az a struktúra (és az a pozíció), amelybe most éppen egy Fekete György nevű ember került bele, velejéig romlott és aljas. Teljesen érdektelen (vagy majdnem az), hogy éppen Fekete Györgynek hívják az illetőt: az a rendszer, ahol egy önerőből, önjelöltek által, magánúton kialakított művészeti szervezet (amely „akadémiának” nevezi magát) az Alaptörvény jóvoltából válik tényezővé a kulturális életben, és a kormány akaratából vesz át nagyon fontos jogosítványokat a demokratikusan megválasztott (mindenkori) kormánytól – ez a rendszer elhibázott, torz, erkölcstelen. Nevezzék a grémium vezetőjét bárhogy, legyenek bármilyen kvalitásai. És bármilyen kormány volna is hatalmon, ezt gondolnám.

Nagyon is rendjén van, hogy mindenféle szakmák – meg a művészek is – szervezeteket hoznak létre, ahol megvédik érdekeiket, találkoznak, eszmét cserélnek, megmutatják a világnak, hogy vannak, dolgoznak, hogy fontosak. Azzal sincs baj, ha több ilyen van, miért is ne. Tagjaik fizessenek tagdíjat, és az állam támogassa is őket, ha már a magánemberek és cégek támogatása sehogy sem elég. Ez azonban – a nyilvánossághoz való jobb hozzáférésen meg a tekintélyen túl – semmire nem kell, hogy feljogosítsa őket. Sem a Magyar Művészeti Akadémiát, semmi más hasonló szervezetet. Ha az állam konzultálni akar bizonyos szakmák kérdéseiről az őket érintő ügyekben, keresse meg ezeket a szervezeteket – vagy még azt is megteheti, hogy létrehoz olyan testületeket, amelyek a szakmát jól reprezentálják (hogy jól, az az ő érdeke is). A jelenlegi megoldás ezekkel az elvekkel megy szembe. Visszataszító protekcionizmus, az időben, megfelelő helyre felcsatlakozottak favorizálása.

Bárhogy nevezzék is az elnöküket.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.