Új intézetet!

  • Kálmán C. György
  • 2014. március 21.

Első változat

E helyről hívnám fel a T. Kormány figyelmét, hogy több mint két hetük egészen biztosan van még, ennyi idő alatt hegyeket lehet megmozgatni, világbirodalmak dőlhetnek össze, Dunsinane dombjára vonulhat a birnami erdő, kiderülhet, ki volt Kaya Ibrahim.

Én csak egyet kérek.

Hozza létre a T. Kormány, rendeleti úton, azonnali hatállyal, évi 100 milliós költségvetéssel a Nemzeti Koholmánykutatási Intézetet, és vezetőjének szíveskedjen engem kinevezni.

Most érkezett el a megfelelő pillanat. Először hazánkban történt meg, ami persze régóta és sok helyütt érett már, hogy fontos irodalomelméleti kérdések a napi politika, sőt az egyszerű emberek mindennapi életének terepén is döntő fontosságú színre lépésre tettek szert. Ezek közül is az egyik legfontosabb, hogy az írott szöveg mikor tekinthető irodalomnak, mikor nem, miféle igazságértéket tulajdonítsunk az írott szövegnek, felfüggesztődik-e (mikor, hogyan, mennyiben) az igazságérték, ha irodalmi szövegben jelenik meg. Ha kételkedünk is abban, hogy valóban reszket-e a bokor, mert madárka szállott rá, vajon kétségbe vonhatjuk-e Petőfi édesanyja (Hrúz Mária) baromfijának létezését? Elsétálhatunk-e a valóságos Baker Streeten Sherlock Holmes kitalált háza előtt? Koholmány vagy valóság-e az, amit Tolsztoj írt Kutuzovról?

A koholás (fikció) régi és kedvelt témája az irodalomelméletnek, sokan és igen sok érdekes, megfontolandó szöveget írtak e tárgyban, mondhatni, Arisztotelész óta. Ezek feldolgozása, áttekintése és továbbgondolása az irodalomelmélettel foglalkozó szakemberek régi és kedves foglalatossága, bizonyos fokú ismerete egyenesen kötelező valamennyi szakember számára – de most életfontosságú, közéletünk égető kérdéseivel van közvetlen kapcsolatban. Magam is foglalkoztam effélével, most – úgy érzem – eljött az én időm.

Mert hát mit és mikor higgyünk el, mit tekintsünk igazságnak, és mit a költői képzelet játszi kalandozásának? Mit tekintsünk – például – regénynek, és mit dokumentumnak? Mi a „megélt történet”, és mi a rögvalóságot szolgai hűséggel leképező mű? Sorsok, sőt nemzetgazdasági fordulatok múlhatnak ezeken a problémákon – nem bízhatjuk őket hozzá nem értő és nem kellően lojális válaszadókra.

Kívánságra intézetünk sürgősséggel bebizonyítja, hogy míg a Zuschlag János nevét viselő, bár Szalai Vivien által jegyzett szöveg minden szavában igaz, és igazságérték szempontjából csak a vasúti menetrendhez és a gyógyszerkönyvhöz mérhető, addig a Matolcsyról szóló lírai érzékenységű, vadromantikus szálakkal finoman átszőtt regény (a tehetséges Wiedermann Helga első nagyszabású alkotása) merő fikció, kitalálás, koholmány, amely játékosan olyan személyneveket és helyszíneket választ (fiktív!) referenciául, amelyek történetesen az úgynevezett „valóságban” is előfordulnak ugyan, ám ezekhez semmi közük.

Számos remek kollégám van, akik félállásban és kellő díjazás fejében szívesen vállalnák a közreműködést a létrehozandó intézetben, sok ígéretes és tehetséges állástalan fiatal irodalmárt ismerek, akikre az intézet törzsgárdájában feltétlenül számítanék. Adminisztrációra gyakorlatilag nincs szükség, székházunkat nem feltétlenül a várban képzelem el, még a Balaton partját sem zárom ki. Munkásságunkat elsősorban kormányzati megrendelések teljesítése, konferenciák, tanulmányutak és külhoni csapatépítő tréningek útján fejtenénk ki.

Támogatásukat és mielőbbi intézkedésüket köszönöm.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.