Kormányszínház

  • Kálmán C. György
  • 2013. október 2.

Első változat

L. Simon László a választások, a kormány és a színházi vezetés kapcsolatrendszeréről bocsátkozott fejtegetésekbe.

Nem akartam írni a Balázs Péter–Eszenyi Enikő–Vígszínház-ügyről, nem is fogok, de belebotlottam egy félmondatba. Most sem ez az igazgatóválasztás a témám, hanem – mondjuk így – az aggálytalan nyelvhasználat. Mindjárt elmagyarázom.

Azt írja egy megbízható orgánum, hogy – idézem – „A volt kulturális államtitkár, L. Simon László szintén nem Balázs-párti, ám szerinte lehetne egy olyan kompromisszumot kötni, hogy a Vígszínházat megkapná a kormánypárt, de az Operettszínházat tovább vihetné a jelenlegi igazgató, Kerényi Miklós Gábor. (Az Operettszínház igazgatói pozíciójáról sincs még döntés.) Kérdés, egy ilyen alku mennyiben javítaná a választásokon a szimpátiaarányt.”

Most ezen töprengjünk egy kicsit, adok időt.

Naszóval. Elhiszem, hogy az ellenzék túl sokat lovagol a nyelvhasználaton, hogy bosszantja a „konzervatív” „jobboldalt” az, hogy folyton a fejére olvassák a sajátos szóhasználatot, bizonyos szavak kisajátítását, mások túlzott használatát és így tovább. És persze sokan sok butaságot is mondanak ezzel kapcsolatban, nem mindig pontosak, sokszor az indulat vagy a zsigeri ellenszenv mozgatja őket. Még azt is elhiszem, hogy a hatalom nyelvhasználatáról szervezett mindenféle díszpintyfórumok idegenkedést váltanak ki egyesekből, és meglehet, igazuk van. Az is lehet, hogy nem mindig elég szellemesek azok, akik a kormány és ahhoz közel állók beszédmódját bírálják. Mi tagadás, nekem is ez az egyik vesszőparipám, nagyon nehezen tudok elvonatkoztatni attól, hogyan beszélnek, mit mondanak, milyen szavakkal, milyen stílusban, miféle kommunikációs trükkökkel, akik három év óta a hazámat vezetik.

De tisztelt jobboldali és baloldali barátaim és ellenségeim – hát nem elképesztő a fenti szöveg? Vagy legalábbis „a Vígszínházat megkapná a kormánypárt” fordulat?

Mindent lehet? Ez csak úgy elcsúszik, fel sem tűnik? Hogy a kormánypárt kapna egy színházat?

A kormánypárt?

Kapna?

Egy színházat?

Ez valami egészen abszurd őrültség. Nem, nem varrom a volt államtitkár nyakába, lehet, hogy az újságíró volt az, aki így foglalta össze, amit hallott. Mindenképpen agyrém – ha a volt államtitkár így mondta, azért (mert már fel sem tűnik neki, hogy milyen felháborító dolgot mond), ha az újságíró, akkor meg azért (mert ilyen egyszerű magától értetődőséggel foglalja össze, amit hallott). Gondoljunk csak bele: a kormánypárt milyen értelemben irányíthat egy színházat? Megszabja a műsorra kerülő színdarabokat? Előír bizonyos színpadi gesztusokat, járásokat, hangerőt? Vagy a technikába szól bele – a süllyesztő lesz a rezsi mozgatásának helye, az emeltyűk a családi pótlék színre lépésekor kapnak szerepet? Új musicalt rendelnek (Ákostól) a dicső Rezsiharc fejezeteiből?

De mindettől függetlenül – ilyet az elmúlt huszonvalahány évben senki döntéshozó (vagy a döntéshozatalhoz közel álló) ember nem mondott: hogy egy színházat kapna a kormány. Még Vidnyánszky esetében sem. De most már, úgy látszik, ez is elmegy. Lecsúszik. Észre se vesszük.

L. Simon László e blogposzt megjelenése után a netre került reakciója a hvg cikkére itt olvasható - a szerk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.