Kormányszínház

  • Kálmán C. György
  • 2013. október 2.

Első változat

L. Simon László a választások, a kormány és a színházi vezetés kapcsolatrendszeréről bocsátkozott fejtegetésekbe.

Nem akartam írni a Balázs Péter–Eszenyi Enikő–Vígszínház-ügyről, nem is fogok, de belebotlottam egy félmondatba. Most sem ez az igazgatóválasztás a témám, hanem – mondjuk így – az aggálytalan nyelvhasználat. Mindjárt elmagyarázom.

Azt írja egy megbízható orgánum, hogy – idézem – „A volt kulturális államtitkár, L. Simon László szintén nem Balázs-párti, ám szerinte lehetne egy olyan kompromisszumot kötni, hogy a Vígszínházat megkapná a kormánypárt, de az Operettszínházat tovább vihetné a jelenlegi igazgató, Kerényi Miklós Gábor. (Az Operettszínház igazgatói pozíciójáról sincs még döntés.) Kérdés, egy ilyen alku mennyiben javítaná a választásokon a szimpátiaarányt.”

Most ezen töprengjünk egy kicsit, adok időt.

Naszóval. Elhiszem, hogy az ellenzék túl sokat lovagol a nyelvhasználaton, hogy bosszantja a „konzervatív” „jobboldalt” az, hogy folyton a fejére olvassák a sajátos szóhasználatot, bizonyos szavak kisajátítását, mások túlzott használatát és így tovább. És persze sokan sok butaságot is mondanak ezzel kapcsolatban, nem mindig pontosak, sokszor az indulat vagy a zsigeri ellenszenv mozgatja őket. Még azt is elhiszem, hogy a hatalom nyelvhasználatáról szervezett mindenféle díszpintyfórumok idegenkedést váltanak ki egyesekből, és meglehet, igazuk van. Az is lehet, hogy nem mindig elég szellemesek azok, akik a kormány és ahhoz közel állók beszédmódját bírálják. Mi tagadás, nekem is ez az egyik vesszőparipám, nagyon nehezen tudok elvonatkoztatni attól, hogyan beszélnek, mit mondanak, milyen szavakkal, milyen stílusban, miféle kommunikációs trükkökkel, akik három év óta a hazámat vezetik.

De tisztelt jobboldali és baloldali barátaim és ellenségeim – hát nem elképesztő a fenti szöveg? Vagy legalábbis „a Vígszínházat megkapná a kormánypárt” fordulat?

Mindent lehet? Ez csak úgy elcsúszik, fel sem tűnik? Hogy a kormánypárt kapna egy színházat?

A kormánypárt?

Kapna?

Egy színházat?

Ez valami egészen abszurd őrültség. Nem, nem varrom a volt államtitkár nyakába, lehet, hogy az újságíró volt az, aki így foglalta össze, amit hallott. Mindenképpen agyrém – ha a volt államtitkár így mondta, azért (mert már fel sem tűnik neki, hogy milyen felháborító dolgot mond), ha az újságíró, akkor meg azért (mert ilyen egyszerű magától értetődőséggel foglalja össze, amit hallott). Gondoljunk csak bele: a kormánypárt milyen értelemben irányíthat egy színházat? Megszabja a műsorra kerülő színdarabokat? Előír bizonyos színpadi gesztusokat, járásokat, hangerőt? Vagy a technikába szól bele – a süllyesztő lesz a rezsi mozgatásának helye, az emeltyűk a családi pótlék színre lépésekor kapnak szerepet? Új musicalt rendelnek (Ákostól) a dicső Rezsiharc fejezeteiből?

De mindettől függetlenül – ilyet az elmúlt huszonvalahány évben senki döntéshozó (vagy a döntéshozatalhoz közel álló) ember nem mondott: hogy egy színházat kapna a kormány. Még Vidnyánszky esetében sem. De most már, úgy látszik, ez is elmegy. Lecsúszik. Észre se vesszük.

L. Simon László e blogposzt megjelenése után a netre került reakciója a hvg cikkére itt olvasható - a szerk.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?