Da Lello

  • ételhordó
  • 2015. február 26.

Ételhordó

Az Ételhordó már megint a legprimkóbb pizzát kérte.

Amikor jeges szél fúj és ónos eső hull, általában babgulyásos turis­ta­fészket, cserépkályhás betyárcsárdát képzelünk ideális menedéknek. Az olyan magyar olaszos dolgoknak, amiket legjobban a Dolly Roll együttes dalszövegeivel lehetne illusztrálni („ó pizzéria, ó Itália, ó Szűzmária, ó mánia…”), ilyenkor nem ad zöld utat a fantázia, tényleg csak véletlenül keveredhetünk ilyesmibe. Például úgy, hogy épp az Alkotás utcában akad dolgunk péntek este.

false

Ha messziről nézzük a Márvány utca sarkán álló Da Lellót, csak a villódzó „Pizzéria” feliratot látni. Kellő távolságból az sem tűnik fel, hogy szuterénnel van dolgunk, de a bejáratnál úgy vagyunk vele, hogy ennél már csak jobb jöhet. Rosszul fűtött, lambériás helyiségre tippelünk, ahová legfeljebb italozni tér be egy-két környékbeli, ám ehelyett majdnem telt ház fogad, és a fűtés sem csak azért van rendben, mert a hatalmas pizzakemence a legnagyobb látványosság.

Tehát a „pizzéria” odabent már kifejezetten „menő” olasz helynek tűnik, bár kissé zavarba ejtő a felszolgálók könnyedsége, az italrendelés mellényúlásai, a magától értetődő tegeződés. Biztosak lehetünk abban is, hogy az előételnek rendelt tenger gyümölcsei salátát (2500 Ft) nem egyenesen Nápolyból hozta a biciklis futár, ám a lehetőségekhez képest rendesen összerakták – szóval nem a szomszéd kisközért lejárt szavatosságú ruszki tintahalkarikái úszkálnak gyanús pácban. A paradicsomlevest (750 Ft) is tisztességesen elkészítették, kellően fanyar, és a sajt sem úgy van beleforgácsolva, hogy rágógumira emlékeztető csomagként kell megküzdeni vele. Szokásunknak megfelelően a legprimkóbb margherita pizzát (1400 Ft) kérjük, ez általában döntőnek bizonyul. Nos, innentől egyértelmű, hogy az említett kemence nem csak holmi díszlet! A pászkára emlékeztető ropogós tésztát Nápoly környékén is el lehetne úgy adni, hogy ne tűnjön paródiának. De az oreganós, sajtos, paradicsomos feltétet is. Szerencsére a tésztavonalon is kiválóan teljesít a Da Lello. A taglia­telle funghi porcinit, azaz a gombás metéltet választjuk (1850 Ft), és csak a legjobbakat mondhatjuk róla. A tészta nincs szétfőzve, a vargányát pedig fokhagymás-olívás szósszal dolgozták meg, nem a megszokott tejszínes masszával.

Mivel az eddigiektől cseppet sem érezzük magunkat úgy, mint a Fiat szerviz dekorációjának szánt tájidegen Michelin baba, rendelünk egy tiramisut (760 Ft) is a végén. Valószínűleg nem lenne kínos megkínálni vele olasz vendégeket, de azért nem neveznénk be egy itáliai cukrászolimpiára.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.