Egy KDNP-s képviselő szerint nem fake news, hogy Németh Szilárd máshol készült képpel illusztrálta a magyar határ helyzetét

  • narancs.hu
  • 2020. február 9.

Fekete Lyuk

Ugyan miért is lenne az?

„Egy hírfotó akkor »fake news«, ha hamisítvány. Ha megtörtént eseményt mutat be, akkor az sem számít, ha nem ott és akkor készült, amilyen eseményt illusztrálnak vele” – ezzel magyarázta Nacsa Lőrinc, a KDNP-képviselője az RTL Klub riporterének azt, hogy korábban Németh Szilárd egy Facebook-posztjában a magyar határnál lévő migránshelyzetet olyan képekkel illusztrálta, amelyek nem ott készültek.

Németh Szilárd egy görögországi és egy a bosnyák-horvát határon készült képpel illusztrálta a kelebiai tüntetésről szóló hírt

A honvédelmi államtitkár közzétett három képet, de azok közül kettő nem is arról az eseményről szólt, amiről posztolt. Mindeközben még ő panaszkodik a fake newsra. Görögországban,valamint a bosnyák-horvát határon készült képpel illusztrálta a csütörtöki kelebiai tüntetéstpénteki Facebook-posztjában Németh Szilárd - szúrta ki a 444.hu.

A 444.hu emlékeztet, az államtitkár bejegyzésében arról értekezett, hogy a szerb védelmi miniszter szégyenletesnek nevezte a magyar határ megnyitásáról készül „hamisított felvételeket”, és azt, hogy „álhírekkel vezették félre annak a csoportnak a tagjait, akik csütörtök délután a a kelebiai határátkelőhöz vonultak”. Ezt a posztját illusztrálta Németh Szilárd egy olyan képpel, amely nem Kelebián, hanem Leszbosz szigetén készült 2019-ben, illetve egy olyannal, amely 2018-ban bosnyák-határon készítettek.

Nacsa hozzátette: Németh posztja „nem áll messze a valóságtól”, mert ha nem is Kelebiánál és nem is két napja, de menekültek korábban már másztak át a magyar határkerítésen. „A fake news fotó akkor lett volna igaz, ha ez a fotó nem lett volna igaz. Ez a kép egy valós kép, csak nem ott készült. (...) Nem akkor és nem ott készült. A fake news kép azt jelenti, ha hamisítanak egy képet. Ez a kép valós kép. Megtörtént, onnan pár száz kilométerre” – mondta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.