Kovács Ákos-interjú: A szélsőbalos amerikai vezetés át akarja írni a történelmet

  • narancs.hu
  • 2021. június 4.

Fekete Lyuk

A költő-énekes-történészt egyébként Trianon kapcsán kérdezték meg.

Az utóbbi időben jelentős kormányzati hátszéllel vitorlázó vasárnap.hu kérdezte meg a Trianon-évforduló, azaz a nemzeti összetartozás napja alkalmából a kormány kedvenc énekes-dalszerzőjét a 101 éve aláírt békeszerződésről. Hiszen ki mást kérdeztek volna, ha a 20. század legösszetettebb és legtraumatikusabb magyar történelmi eseményéről van szó?

A magát fiatalos, keresztény újságnak tartó, egyébként rendszeresen homofób és abortuszellenes propagandát toló orgánum korábban már olyan magasröptű cikkekkel vétette észre magát, mint mondjuk a Lázár Ervin meséit leaberránsozó írás, vagy a családon belüli erőszakot magyarázó (később szó nélkül eltüntetett) szösszenet, de itt jelent meg a feketebőrű LEGO-figurától kiboruló cikk is. Egyébként a lap arculata is lopott, de ez még talán a legkisebb gond vele.

A fentiekhez képest a friss Ákos-interjú szinte már visszafogottnak tűnik, de azért itt is akad néhány emlékezetes állítás. Például a zenész már az első kérdésre – hogy tudniillik mit jelent ma Trianon – azt válaszolja: „Trianon ma ugyanazt jelenti Magyarország számára, mint a döntés pillanatában: példátlanul gyalázatos, aránytalan büntetést, ami ráadásul egy újabb világháborúnak készítette elő a terepet.”

Vagyis százegy év alatt nem történt semmi Ákos szerint, ugyanaz a helyzet, mint amikor a monarchia összeomlott, és még ma is egy világháborúnak előkészített terepen mozgunk, szomszédaink nagyrészével közös NATO- vagy Európai Uniós tagság ide vagy oda.

Az egyetlen különbség, hogy ma már nem mindenki érzi át ugyanúgy a tragédiát, amiről persze a „szocializmus hazug történelemszemlélete” tehet, mi más? A széthúzás biztos jele Ákos szerint, hogy tavalyi trianonos videóik alatt a YouTube-on sok gyalázkodó komment jelent meg. Tehát a magyarság történelmi lélekrezgései az Ákos-videók kommentszekciójában hibátlanul azonosíthatók, ha jól értjük.

A legerősebb rész mégis az, ahol a kérdésnek – sem – álcázott riporteri kijelentésben az áll: „Az egyoldalú múltértelmezés kapcsán ma azt láthatjuk, hogy a történelem átírásán a balra tolódott Amerikai Egyesült Államok is szorgoskodik.”

Ezek szerint a demokrata párt konzervatív szárnyához tartozó Joe Biden elnök vezette nagyhatalom, mint szélsőbaloldali erő igyekszik valami furmányos módon Trianon ügyében is átírni a múltat. Ez már valóban megsüvegelendő paranoia-kombináció, de szerencsére Ákos átlátja ezt a helyzetet (is): „A kormányzást kaparintotta meg a radikális baloldal odaát. Kétlem, hogy ez a durva fordulat az egész országra jellemző lenne. A radikalizmusnak sok jele van, ilyen a saját történelmük szélsőséges, konszenzus nélküli újraírása, de említhetném a saját alkotmányuk ellen folyó kíméletlen aknamunkát is.”

De nézzük a beszélgetés jó oldalát: a nők szerepe legalább nem került szóba benne.

 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.