Megkérdeztük Demeter Szilárdot a nemzeti könyvtárról, de ő „kihagyná a védekezést“

Fekete Lyuk

Levelezésünk története az Országos Széchényi Könyvtárért felelős kormánybiztossal, Demeter Szilárddal.

2019 augusztus 30-án kerestem fel először levélben Demeter Szilárdot, mint a Petőfi Irodalmi Múzeum (PIM) igazgatóját és az Országos Széchényi Könyvtárért (OSZK) felelős kormánybiztost. Újságíróként úgy gondoltam, a nemzeti könyvtár költözésének ügye, zárva- és nyitva tartásának kérdései, a könyvtár pénzügyi helyzetének konszolidálása joggal tart számot a nyilvánosság érdeklődésére. Ezekről a témákról tettem fel 5-6 kérdést Demeternek. Például: "Hogyan látja a könyvtár jelenlegi informatikaieszköz-ellátottságát és a könyvtár által nyújtott szolgáltatások színvonalát? Kormánybiztosként milyen céldátummal dolgozik az OSZK újbóli teljes megnyitására?"

Demeter még aznap jelezte: amint „érintettségéről“ hivatalos közlemény is megjelenik, "áll a sajtó rendelkezésére".

Az augusztus 31-i Magyar Közlöny megjelenése után, szeptember első napján kerestem újra az immár hivatalosan is kijelölt kormánybiztost, aki készségesen jelezte: "Kedden találkozom Hammerstein Judit főigazgatóval, valamint Szőcs Géza OKK-elnökkel. Engedelmével először velük beszélnék. Az illetékességükbe tartozó kérdéseket tolmácsolom feléjük is."

Levelezésünk ezen a ponton sajnos elakadt.

2020. május 19-én kerestem újra Demetert — addigra már új vezető ült az OSZK igazgatói székében, Demeter pedig több mint fél éve volt már a nemzeti könyvtárért felelős kormánybiztos. Azt akartam tudni, "miniszteri biztosként hogyan kommentálná azt a tényt, hogy az új OSZK-igazgató, Rózsa Dávid pályázata, koncepciója nem nyilvános, ellentétben a leköszönt megbízott igazgató, Hammerstein Judit pályázatával? Személy szerint részt vett-e a pályázók meghallgatásán? Milyen szerepet töltött be az igazgató kiválasztásának folyamatában? Anno miért pont Rózsa Dávidot kérte fel az OSZK átvilágítására? Az OSZK pénzügyi helyzetének konszolidálása is a feladatai között szerepel, mekkora összegek, milyen ütemezésben oldanák meg ezt, és milyen forrásokból tervezi a konszolidációt? Hogyan látja a könyvtár jelenlegi informatikaieszköz-ellátottságát és a könyvtár által nyújtott szolgáltatások színvonalát, az épület állapotát, valamint a könyvtár által nyújtott közösségi szolgáltatásokat? Ön szerint az OSZK-t az utóbbi években az őt megillető helyen és kulturális jelentőségéhez mérten kezelték-e a döntéshozók?"

Demeter három nappal később válaszolt, pontosabban nem válaszolt: „most látom a sajtószemlében, hogy az Ön(ök) ítélete már megszületett, nekem eztán kellene valamiféle védekezést előadnom. Engedelmével ezt a kört kihagyom, mert mind sajtószakmailag, sem más szempontokból fölöslegesnek tűnik."

Való igaz, hogy május 20-án megjelent cikkünkben (Súlyos válságban a nemzeti kultúra legfőbb bástyája) írtunk az OSZK-ról, az igazgatócseréről, a nemzeti könyvtárhoz nem méltó körülményekről, és felidéztük a fél év után leköszönt igazgató állításait is, miszerint a könyvtár "morális és költségvetési szempontból is kritikus helyzetben van".

Egyébiránt a könyvtár helyzetét tavaly is (Csak az a biztos, hogy a nemzeti könyvtárnak mennie kell – Útban van a kultúra), valamint 2014-es interjúnkban ("A feldolgozott állomány is veszélyben van"), továbbá 2002-es cikkünkben (Az OSZK jövője: Miénk a vár) is igyekeztünk feltárni, hogy csak a hosszabb anyagokat említsük. Ugyanígy fogunk tenni a jövőben is.

Demeter a közelmúltban a közmédiának nyilatkozott pár mondatot az OSZK-ról. Azt mondta, a könyvtárat "félremenedzselték", és az gazdaságilag, könyvtár-informatikailag és könyvtárszakmailag nagyon rossz állapotban van. Azt is mondta, havonta csak 300 olvasó jár az OSZK-ba, ennyi olvasóért pedig „kicsit drága mulatság fenntartani”, de később jelezte, rossz számot mondott, amiért elnézést kér.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.