Újabb adósságcsapda felé?

Felcsuti Péter

A valódi kockázat tehát az, hogy egy zsugorodó gazdaság adóbevételeiből táplálkozó költségvetésnek kell az adósságszolgálat növekvő terheit kigazdálkodni. A kormányok ilyenkor rossz és még rosszabb forgatókönyv, vagy ezek kombinációja között választhatnak.

Épp egy évvel ezelőtt másodmagammal írtam egy rövid dolgozatot az Indexen, amelyben a magyar gazdaság középtávú (öt-hét év) kilátásait igyekeztünk megbecsülni. Arra a következtetésre jutottunk, hogy a legvalószínűbb forgatókönyv a stagnálás; azaz a magyar gazdaság képes lesz elkerülni a csődöt, ám a kormány gazdaság- és széles értelemben vett társadalompolitikája alkalmatlan arra, hogy az ország akár csak a régió többi országát megközelítő teljesítményt nyújtson, illetve – amikor majd a globális válság véget ér – gyors növekedésnek induljon.

Egy év elteltével a fenti előrejelzés továbbra is helytálló, bár éppen a legfontosabb ponton – a stagnálás és az államcsőd viszonya tekintetében – árnyalásra szorul. Nem feltétlenül arra az elképesztő felelőtlenségre gondolok, amivel a kormány a múlt év végén szinte kiprovokálta, hogy a befektetők belföldön és külföldön valóságos forgatókönyvként számoljanak az államcsőd lehetőségével. Szerintem mára már a kormány számára is világos , hogy az IMF megállapodás nélkül az ország legkésőbb az év végéig fizetésképtelenné válik. Más kérdés, hogy mostanra a kormány olyan helyzetbe manőverezte magát, hogy láthatóan nem, vagy csak komoly politikai engedmények megtételével lesz képes Brüsszel támogatását megnyerni az IMF megállapodás létrehozásához. Az idő pedig múlik és az államadósságot addig is finanszírozni kell – méghozzá a szükségesnél és lehetségesnél magasabb áron.

És ez az a pont, ahol az egy évvel ezelőtti gondolatmenet árnyalásra, ahogy szakzsargonnal mondják, lefelé történő korrekcióra szorul. A helyzet ugyanis ma rosszabb, mint egy évvel ezelőtt volt, elsősorban a növekedési kilátások és a refinanszírozási kamatok tekintetében.

Szinte mindenki tudja, hogy az államadósság kezelése (a kamatok fizetése, netán a tőkeösszeg csökkentése) és a gazdasági növekedés között szinte lineáris a kapcsolat; a gazdasági növekedésből a költségvetésnek adóbevétele keletkezik, ami az adósságszolgálatra fordítható. Ám józan ésszel az is belátható, hogy ebben az egyébként nagyon bonyolult kapcsolatrendszerben a növekedés, az abból származó adóbevétel, a fizetendő kamat mértéke, sőt az árfolyam is egyenértékű szerepet játszik. Más szavakkal bármelyik tényezőnek a vártnál rosszabb alakulása - nincs növekedés, kevesebb az adóbevétel, magasabbak a kamatok, nagyobb mértékű a forint leértékelődése - felboríthatja az adósságszolgálat nagyon is törékeny egyensúlyát.

Egy évvel ezelőtt lényegében mindenki – a piac, az elemzők és az Európai Unió – elfogadta a Széll Kálmán terv előirányzatát, amely hosszabb távon 3-3,5%-os növekedéssel számolt. Ez a növekedés, kiegészülve a forint valamekkora felértékelődésével (továbbá átlagosan 5-6% körüli kamatokkal számolva) lehetővé tette a biztonságos adósságszolgálatot, sőt az adósság némi csökkentését is.

Egy év elteltével azonban a helyzet sokat romlott; ezek részben a kormány hatókörén kívül esnek, jelentős mértékben azonban a kormány politikájának a következményei. A 3-3,5%-os növekedés a következő pár évben legalábbis nem tűnik elérhetőnek, idén sokan visszaesést, jövőre jó esetben 1,5 % körüli növekedést jósolnak és nehéz elképzelni, hogy mitől menne fel a növekedés 3% fölé, amikor a beruházások már évek óta stagnálnak illetve csökkennek. A kamatok viszont mind forintban, mind devizában magasabbak (igaz a belföldi infláció is magasabb, ami „segít” az államadósság kezelésében) és a forint árfolyama is gyengébb, mint egy évvel korábban, ráadásul bármikor tovább gyengülhet.

A valódi kockázat tehát az, hogy egy zsugorodó gazdaság adóbevételeiből táplálkozó költségvetésnek kell az adósságszolgálat növekvő terheit kigazdálkodni. A kormányok ilyenkor rossz és még rosszabb forgatókönyv, vagy ezek kombinációja között választhatnak: (1) újabb pénzeket sajtolnak ki a gazdaságból adóemelések, illetve a (szociális és más) kiadások csökentése révén, vagy (2) kényszerhelyzetben privatizálják a megmaradt állami vagyont és a bevételeket az adósság csökkentésére fordítják, vagy (3) a kamatokat is részben vagy egészben hitelből fizetik – ezt hívják adósságcsapdának. Természetesen marad egy (4) forgatókönyv is, ami maga az államcsőd. Az utóbbi két forgatókönyvet azonban józan ésszel egyetlen felelős kormány sem választhatja.

Egy évvel ezelőtti előrejelzésemet tehát a fentiek szerint vagyok kénytelen módosítani: a következő években a magyar gazdaság stagnálása az adósságcsapda és az államcsőd fenyegető árnyékában fog folytatódni. Ez utóbbiakat viszont csak újabb és újabb költségvetési megszorításokkal lehet majd elhárítani, aminek a társadalmi-politikai korlátai egy ponton túl nyilvánvalóak.

Igazságtalanság lenne azt állítani, hogy mindez kizárólag a jelenleg regnáló kormány kizárólagos bűne vagy felelőssége lenne. Láthatjuk, Európa sok országa küszködik hasonló, esetenként nehezebb dilemmákkal. Az ország azonban ma rosszabb helyzetben van, mint 2010-ben volt, politikai, gazdasági és pénzügyi értelemben támogatók és jóakarók nélkül maradtunk a világban. Mindez hallatlanul megnehezíti, egyáltalán nem utolsó sorban megdrágítja a talpon maradásért folytatott küzdelmet. Ez pedig egészen biztosan ennek a kormánynak a bűne és felelőssége.

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control (OFAC), azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője (és egyebek mellett a titkosszolgálatokért, valamint a propagandáért felelős miniszter) is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor zuhant Magyarország nemzetközi megítélése ekkorát, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.