Még egyszer a (deviza)eladósodásról

Felcsuti Péter

A lakossági devizaeladósodás okait firtató parlamenti bizottsági jelentés kapcsán érdemes elgondolkozni egy-két dolgon, amire az egyébként szakmailag helytálló elemzés nem tér ki.

Ez év január 25-én jelentés közreadásával befejezte munkáját a lakossági devizaeladósodás okaival és a lehetséges felelősök megnevezésével foglalkozó parlamenti bizottság. A jelentéssel tulajdonképpen mindenki elégedett lehet; az anyag az obligát beszólásokon túl politikai értelemben alighanem ártalmatlan, szakmai szempontból viszont számos helyes megállapítást tartalmaz. (Részletes elemzését lásd a Magyar Narancs e heti számában). A legfontosabb ezek közül, hogy lényegében minden szereplő – a kormányzat, az MNB, a PSZÁF, a bankok és nem utolsósorban az ügyfelek – hibázott, mert alábecsülte az árfolyamkockázatot, illetve túlbecsülte az eurózónához történő gyors csatlakozás esélyét. Az anyag ugyan ezt nem mondja ki, de a fentiekből logikusan következik, hogy ha a felelősség közös, a helyzet rendezését is közösen kell az érintetteknek vállalnia. Ezért volt szakmailag és erkölcsileg is képviselhetetlen a bankokra egyoldalúan terheket rovó végtörlesztés és másfelől elfogadható a tárgyalásos úton kialakított árfolyamgát koncepciója, vagy bármilyen más elgondolás, ami értelmesen megosztja a terheket az érintettek között.
Ennek előrebocsátása mellett az anyagot olvasva az emberben hiányérzet támad; joggal érezheti ugyanis, hogy a lakossági devizaeladósodás, ez a bevallottan óriási léptékű társadalmi-gazdasági jelenség lényegében a levegőben lóg: csak a lakosság és csak devizában és csak 2002–2010 között? És mi a helyzet az állammal, az önkormányzatokkal és a vállalatokkal?

Az állami eladósodásról szólva Kopits György, a Költségvetési Tanács korábbi elnökének szellemes metaforáját, a „fiskális alkoholizmust” szeretjük használni. Ám, mint láthatjuk, nem csak a központi költségvetés, de az önkormányzatok, a vállalatok és a lakosság is „alkoholfüggő”, még pedig olyan mértékben, amivel lényegében egyedül állunk a régióban, amint azt az alábbi táblázat szemlélteti (az adatok százalékban értendők):

.........................................Magyaro.    Csehország    Lengyelország    Románia    Szlovákia


hitel/GDP                           81,6                 71,4                   58,5            53,5            53,6
vállalati hitel/GDP              29,0                 21,6                   16,2            19,4            22,8
lakossági hitel/GDP          30,4                 27,6                    32,6           19,6             21,6
fogyasztási hitel/GDP       13,7                   5,2                      9,8           14,0               3,0
lakáshitel/GDP                  15,3                 19,4                    16,5             4,9             14,7

forrás: EKB, 2010. március


Számítsuk ehhez a központi költségvetés állampapír-kibocsátásait, és azonnal belátható – és ez releváns a jelentés megállapításai szempontjából –, hogy ilyen mértékű hitelfelvételt elégséges belföldi megtakarítás híján nem lehet(ett volna) hazai devizában finanszírozni. Úgy is fogalmazhatnék, hogy az eladósodási hajlandóság adott szintje mellett a magyar gazdaság szereplői, köztük a lakosság számára a devizában történő eladósodás már magától értetődő következmény. Az egyáltalán nem véletlen ugyanis, hogy a sokkal kevésbé eladósodott országokban vagy nincs devizaadósság (Csehország, Szlovákia), vagy sokkal kisebb problémát jelent, mint nálunk (Lengyelország, Románia).

Természetesen nem vitatható, hogy a lakosság devizában történő eladósodása – mint kollektív kudarc – önmagában is tanulmányozásra érdemes, és az sem kétséges, hogy az alacsony kamatozású deviza kezdeti vonzereje maga is erősítette az eladósodási hajlandóságot.
Ám legalább ennyire izgalmas kérdés az is, hogy az eladósodási hajlandóság vajon a 2002–2010-es évek terméke, avagy már hosszabb ideje a magyar társadalom, illetve a gazdaság sajátja. A válasz szerintem egyértelműen az utóbbi: határozott folyamatosság figyelhető meg e tekintetben a Kádár-rendszer évtizedeinek ’stop and go’ szakaszai és a rendszerváltás első két évtizede között, amelyet csak átmenetileg szakított meg a kilencvenes évek első felének válsága.
A belföldi fogyasztás eladósodás útján történő növelése (mindegy, hogy  államadósságból finanszírozott „koraszülött” jóléti rendszerek biztosította közösségi fogyasztás, vagy deviza lakás-, autó-, fogyasztási hitelek biztosította egyéni fogyasztás révén), úgy tűnik, az egymást váltó politikai elitek közös eszköze, és a jelek szerint egyetlen ötlete hatalmuk megőrzése érdekében. Még a válság sem tudja eltántorítani ettől a téveszmétől a mindenkori kormányokat – gondoljunk az éppen hatalomra került Orbán-kormány elvetélt kísérletére 2010 májusában a 6-7 százalékos költségvetési hiány elfogadtatását  illetően, amit a kudarcot követően a fogyasztás felpörgetésére szánt egykulcsos személyi jövedelemadó bevezetésével pótolt, mintegy 500 milliárdos lukat ütve  a költségvetésen.

Ez pedig mélyebb, fundamentális problémákra utal elsősorban a politikai elit, de az őt hatalomra juttató társadalom értékrendjében is, ami a jelek szerint előnytelenül különbözteti meg országunkat számos környező országtól.
Egy másikfajta hiányérzetem a jelentés kapcsán inkább pozitív: a lakossági devizaeladósodás miatt a bankrendszert folyamatos támadások érték a bevallottan laikusok és a magukat hozzáértőnek tartók, illetve gyakran a sajtó és a politika részéről is. Alapvetően kétféle vád hangzott el. Egyik az volt, hogy a bankok igazán nem is svájci frank, hanem forinthitelt nyújtottak (lásd a ’svájci frank’ és ’svájci frank alapú’ hitel körüli szómágiát), és ezért az ügyfelek árfolyamvesztesége valójában a bankok nyeresége. A másik vád szerint a bankok ellenőrizhetetlenül és saját szájuk íze szerint változtatják a törlesztőrészletek kiszámításának módját.

A jelentés készítői azzal, hogy meg sem említik ezeket a vádakat, nyilvánvalóan egyetértenek azzal, hogy ezek alaptalanok voltak. Ennek ellenére figyelembe véve a bankrendszer negatív társadalmi megítélését, ennek a ténynek a kimondása talán indokolt lett volna.
A lakossági devizaadósság körüli polémia a következő időszakban talán veszít élességéből, az eladósodási hajlandóság mélyebb, fundamentális okainak vizsgálata viszont soha nem volt aktuálisabb.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.