Az IMF, a kopasz énekesnő

Felcsuti Péter

...azaz beszélnek róla, de nem jelenik meg, csakúgy, mint a kopasz énekesnő, Eugene Ionesco abszurd darabjának címadója.

A szereplők – két házaspár és később a tűzoltóparancsnok – a darab folyamán végig önmagukban értelmes, ám összességükben tökéletesen semmitmondó, banális mondatokat váltanak, amelyek így rendkívül mulatságos hatást keltenek.

Az ember nem tud megszabadulni attól az érzéstől, hogy a kormány kommunikációs tanácsadói ebből a darabból merítették a mintát, hogy a kormány különböző tagjai hogyan nyilatkozzanak a „kopasz énekesnő”-ről, azaz az IMF-ről.

Lássunk néhány példát:

A miniszterelnök (Mr. Smith): „Két hónapja ülök az asztalnál, és várom, hogy tárgyalhassak.”

A kormányszóvivő (Mrs. Smith): „Nem tudjuk, milyen feltételei vannak az IMF-nek.”

A tárgyalásokkal megbízott miniszter (Mr. Martin): „A gazdasági feltételeket teljesítjük, a politikaiakat nem.”

Az illetékes államtitkár (Mrs. Martin): „Hamarosan megkezdődnek a tárgyalások, mert minden akadály elhárul.”

Egy másik államtitkár (a tűzoltóparancsnok): „Tulajdonképpen nem is biztos, hogy szükségünk van IMF-hitelre.”

Ionesco darabjában aztán a szerepek felcserélődnek; Mr. és Mrs. Smith-ből Mr. és Mrs. Martin lesz és vice versa, ám az értelmetlen locsogás folytatódik. A közönség térdét csapkodva, könnyeit törölgetve nevet, remekül szórakozik. Mert a közönségnek nem a bőrére megy a hablatyolás. Nekünk itthon inkább sírni volna kedvünk.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.