Egyik szavamat a másikba ne öltsem...

Felcsuti Péter

Aztán arra is gondoltam, hogy milyen jó lenne, ha a miniszterelnök nem jelentéktelen kommunikációs tehetségét ennek a fontos ügynek a szolgálatába állítaná. Másodszorra azonban értetlenkedni kezdtem, végül forrt bennem a méreg: miről beszél ez az ember?

Hallgatom a rádió beszámolóját Orbán Viktor felszólalásáról egy varsói kerekasztal-beszélgetésen, amelyen a kínai miniszterelnök és tizennégy közép-európai ország miniszterelnöke vett részt. Miniszterelnökünk a következő meglátással gazdagította a beszélgetést: szerinte azok az európai országok lesznek képesek a válságból kilábalni, amelyek a belső megtakarításokra, nem pedig külső forrásbevonásra támaszkodnak.

Első reakcióm az egyetértés volt: bizony igaza van miniszterelnökünknek; valójában szívem szerint én is olyan gazdaság-, sőt széles értelemben társadalompolitikát tartanék kívánatosnak, amely össznemzeti üggyé teszi a belföldi megtakarítások növelésének kérdését, mert ez valóban fokozná a magyar gazdaság versenyképességét (szemben az alacsony adókkal). Még akkor is nagy szükség lenne erre a szemléletváltásra, ha a régió többi országához hasonlóan mi sem vagyunk képesek arra, hogy belátható időn belül lemondjunk a külső források igénybevételéről a gazdaság fejlesztése érdekében. Aztán arra is gondoltam, hogy milyen jó volna, ha a miniszterelnök nem jelentéktelen kommunikációs tehetségét ennek a fontos ügynek a szolgálatába állítaná.

Másodszorra azonban értetlenkedni kezdtem, végül forrt bennem a méreg: miről beszél ez az ember? 2010-ben ő és jobbkeze, valamint a gazdasági kérdésekben megnyilvánuló kormánypárti politikusok sokasága egymásra licitálva ismételgették, hogy az egykulcsos adó bevezetésétől a belföldi fogyasztás növekedését remélik, amely szerintük a legalkalmasabb módszer a gazdaság felpörgetésére (más kérdés, hogy nem alkalmas, amint ez azóta elég meggyőzően beigazolódott). Még azt sem mondhatjuk, hogy a kormány csak a jelenlegi ciklusban – mintegy a válság kezeléseként – ötlötte ki ezt a gazdaságpolitikát, amit Amerikában már a nyolcvanas években „voodoo economics”-nak tituláltak („varázsolásos” vagy „sámán-gazdaságpolitika”-ként lehetne magyarítani). Emlékezzünk csak vissza: az első Fidesz-kormány 2000-ben, érzékelve a külső konjunktúra lassulását, „a gazdaság belső motorjainak” felpörgetésével, azaz a belföldi fogyasztás ösztönzésével válaszolt, amivel elindította az országot a külső és belső eladósodás útján. (Más kérdés, hogy miután elveszítette a választásokat, a szocialista-szabaddemokrata kormányban méltó követőre talált.)

És ha mindez nem volna elég, a magán-nyugdíjpénztári vagyon einstandolásával és egy jelentékeny részének felhasználásával a folyó költségvetési deficit finanszírozására, a kormány 2011-ben éppen azt az üzenetet küldte a lakosságnak, hogy az öngondoskodás, a hosszú távú takarékoskodás valójában nem igazán fontos számára.

Akkor most fogyasszunk, vagy takarítsunk meg?

Az ember – ha sikerült lehiggadnia – megpróbál elgondolkodni azon, honnan ez a gondolati káosz. Vajon a miniszterelnök újabb kommunikációs bravúrjáról van szó? Tudjuk, ahány közönség, annyi mondanivaló. Ám az elmúlt két év gazdaságpolitikai hajtűkanyarjai és vargabetűi alapján akár azt is gondolhatjuk, hogy ez a káosz valóban létezik, a különböző, egymást logikailag kizáró koncepciók békében megférnek ugyanabban a koponyában. Bármi legyen is a magyarázat, van okunk aggodalomra.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.