Mit tanulhat Orbán a spanyol válságból?

Hosszú és fájdalmas...

Felcsuti Péter

A csapdahelyzet azonban ugyanaz: leértékelhető nemzeti valuta híján Spanyolország sem képes rövid távon növelni nemzetközi versenyképességét, a valódi átalakításokhoz pedig évekre, ha nem évtizedekre van szükség.

A forgatókönyv mára ismerős az unióban: az új spanyol kormány eredménytelenül küszködik a magas költségvetési deficit leszorításával, miközben a gazdaság lassan recesszióba süllyed. A befektetők bizalmukat vesztve eladják a spanyol államkötvényeket, illetve csak magasabb hozam mellett hajlandók újakat vásárolni. Ennek következtében a hozamok 6% fölé emelkednek. Ez az a szint, ami felett a közmegegyezés szerint hosszú távon egyetlen ország költségvetése sem finanszírozható (jó lenne, ha ezt a magyar kormány sem tévesztené szem elől, amikor IMF-támogatás nélkül devizakötvény kibocsátásával kacérkodik, ami 8-9% alatti kamat mellett egyszerűen nem lehetséges).

A piac immáron újabb görög esetről beszél, ami növeli a nyugtalanságot, Spanyolország ugyanis más nagyságrend, a spanyol államadósság méretei nem hasonlíthatók Görögországéhoz. A csapdahelyzet azonban ugyanaz: leértékelhető nemzeti valuta híján Spanyolország sem képes rövid távon növelni nemzetközi versenyképességét, a valódi átalakításokhoz pedig – amelyek egyszerre fájdalmasak (szociális juttatások lefaragása, a munkaerő mobilitásának kikényszerítése) és összetettek (az új versenyképes ágazatok és vállalatok létrejötte nem csupán pénzkérdés) – évekre, ha nem évtizedekre van szükség.

Ráadásul ezt a bűvészmutatványt olyan körülmények között kellene végrehajtani, amikor a spanyol kormánynak – amely ezer módon kellene, hogy támogassa ezt a folyamatot – takarékoskodnia kell, mert ezt várja tőle a piac, és erre vállalt kötelezettséget a legutóbbi uniós paktum keretében is. És ha ez nem lenne elég, ott van még a választópolgár ellenállása, aki érthető módon nem akar lemondani szerzett jogairól, és kimondva-kimondatlanul azzal fenyegeti a kormányt, hogy a soron következő választásokon kiszavazza őt a hatalomból.

Természetesen korántsem egyedül Spanyolországról van szó; az eurózóna összes, úgynevezett perifériaországa ezzel a dilemmával küzd, amire – mint látható – rövid távon nincs megoldás.

Tegyük még hozzá: az eurózónán kívüli perifériaországok mozgástere sem sokkal nagyobb, bár az önálló monetáris politika (a nemzeti valuta leértékelhetősége és a belföldi pénznemben fennálló államadósság elinflálhatósága) elméletben legalábbis növeli ezen országok mozgásterét. De csak elméletben, hiszen ezek az országok is kötelesek 3% alá szorítani költségvetési deficitjüket, és – mivel államadósságuk jelentős mértékben (Magyarország esetében ez több mint 60%) devizában áll fenn – a nemzeti valuta leértékelődése az államadósság növekedéséhez vezet, ami újraindítja az eladósodásspirált.

A kitörés ebből az összeurópai csapdahelyzetből sokak szerint egy új Marshall-terv (Európa újjáépítéséhez az Egyesült Államok által a második világháború után nyújtott nagyszabású segély) lehetne. Ám az Egyesült Államok maga is súlyos gondokkal küzd, és egyébként is nehéz elképzelni, hogy akadna donor, aki a globális világ ezernyi problémája közepette ezermilliárd dollárokat akarna a saját jóléti rendszere válságával küzdő Európába önteni.

Jól tesszük tehát, ha felkészülünk arra, hogy újabb és újabb válsághullámok érnek el bennünket, amelyek nem csupán riadalmat, de károkat és veszteségeket is okoznak. Másfelől tekinthetjük ezeket az ismétlődő megrázkódtatásokat egy hosszú és fájdalmaktól sem mentes tanulási folyamat állomásainak, amelyek végén Európa és benne mi végül kievickélünk ebből a „once in a lifetime” méretű, globális válságból.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.