Tévé

Fecsegő írók

1 Könyv

  • - urfi -
  • 2012. március 29.

Film

A Duna hétköznaponként jelentkező rövid könyvajánlója azzal került be a hírekbe nemrég, hogy a szerkesztő-műsorvezető Lackfi János megkövette az ÉS-t, amiért Esterházy Péter jól ismert magánrovatának címét újrahasznosították. Ez kínos, és bár érthető, hogy a már futó műsor címét nem változtatják meg, azért annyira mégsem érthető.

Az egész létrejöttének azonban örülhetünk. A köztévé a magaskultúra közvetítésében finoman szólva is kihívásokkal küszködik, szóval jólesnek az ilyen apróságok. Nem állíthatnánk, hogy nem lehet ennél fantáziadúsabb könyves műsort kitalálni, sőt, inkább ennél hagyományosabb formátumot lenne nehéz összehozni, de ezt legalább tisztességesen csinálják.

Rövid intró, majd Lackfi és meghívott vendége beszélget három percet, jobbára gördülékenyen és - amennyire ezen keretek közt lehet - értelmesen. Jól fésült, kulturált csevejeket hallunk a könyvek szerzőivel, szerkesztőkkel, fordítókkal - utóbbiak gyakori szerepeltetése külön öröm. A választék kiegyensúlyozott és píszí: a vallásos gyerekversektől Kubiszyn Viktor Drognaplójáig, az ismeretlen fiatal költőtől Palya Beáig, a szórakoztató irodalomtól a történeti szakmunkákig terjed a skála, a nagyon rossz vagy teljesen érdektelen kiadványokat pedig sikerül elkerülni.

Lackfi mindig rendesen felkészül, ráadásul láthatóan jól érzi magát ezekben a beszélgetésekben. Vitatkozni, pontosítani, ellensúlyozni nem szokott, a Heti Válasz által kiadott istenes interjúkötet szerkesztője például gond nélkül zsenizheti le interjúalanyait - mondjuk Kovács Ákost és Laár Andrást -, nem szakad le a pofon, Lackfi mosolyog tovább rendületlenül.

Az operatőr és a rendező igyekszik a lehető legkevésbé egyhangúvá tenni a képsorokat, a vendégek próbálnak szabatosan fogalmazni, Lackfi fáradhatatlanul érdeklődik. Mindenki igyekszik. Nem igazán jó a műsor, de jó, hogy van.

Duna Tv, minden hétköznap

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.