Tévé

Fecsegő írók

1 Könyv

  • - urfi -
  • 2012. március 29.

Film

A Duna hétköznaponként jelentkező rövid könyvajánlója azzal került be a hírekbe nemrég, hogy a szerkesztő-műsorvezető Lackfi János megkövette az ÉS-t, amiért Esterházy Péter jól ismert magánrovatának címét újrahasznosították. Ez kínos, és bár érthető, hogy a már futó műsor címét nem változtatják meg, azért annyira mégsem érthető.

Az egész létrejöttének azonban örülhetünk. A köztévé a magaskultúra közvetítésében finoman szólva is kihívásokkal küszködik, szóval jólesnek az ilyen apróságok. Nem állíthatnánk, hogy nem lehet ennél fantáziadúsabb könyves műsort kitalálni, sőt, inkább ennél hagyományosabb formátumot lenne nehéz összehozni, de ezt legalább tisztességesen csinálják.

Rövid intró, majd Lackfi és meghívott vendége beszélget három percet, jobbára gördülékenyen és - amennyire ezen keretek közt lehet - értelmesen. Jól fésült, kulturált csevejeket hallunk a könyvek szerzőivel, szerkesztőkkel, fordítókkal - utóbbiak gyakori szerepeltetése külön öröm. A választék kiegyensúlyozott és píszí: a vallásos gyerekversektől Kubiszyn Viktor Drognaplójáig, az ismeretlen fiatal költőtől Palya Beáig, a szórakoztató irodalomtól a történeti szakmunkákig terjed a skála, a nagyon rossz vagy teljesen érdektelen kiadványokat pedig sikerül elkerülni.

Lackfi mindig rendesen felkészül, ráadásul láthatóan jól érzi magát ezekben a beszélgetésekben. Vitatkozni, pontosítani, ellensúlyozni nem szokott, a Heti Válasz által kiadott istenes interjúkötet szerkesztője például gond nélkül zsenizheti le interjúalanyait - mondjuk Kovács Ákost és Laár Andrást -, nem szakad le a pofon, Lackfi mosolyog tovább rendületlenül.

Az operatőr és a rendező igyekszik a lehető legkevésbé egyhangúvá tenni a képsorokat, a vendégek próbálnak szabatosan fogalmazni, Lackfi fáradhatatlanul érdeklődik. Mindenki igyekszik. Nem igazán jó a műsor, de jó, hogy van.

Duna Tv, minden hétköznap

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.