Tévé

Fecsegő írók

1 Könyv

  • - urfi -
  • 2012. március 29.

Film

A Duna hétköznaponként jelentkező rövid könyvajánlója azzal került be a hírekbe nemrég, hogy a szerkesztő-műsorvezető Lackfi János megkövette az ÉS-t, amiért Esterházy Péter jól ismert magánrovatának címét újrahasznosították. Ez kínos, és bár érthető, hogy a már futó műsor címét nem változtatják meg, azért annyira mégsem érthető.

Az egész létrejöttének azonban örülhetünk. A köztévé a magaskultúra közvetítésében finoman szólva is kihívásokkal küszködik, szóval jólesnek az ilyen apróságok. Nem állíthatnánk, hogy nem lehet ennél fantáziadúsabb könyves műsort kitalálni, sőt, inkább ennél hagyományosabb formátumot lenne nehéz összehozni, de ezt legalább tisztességesen csinálják.

Rövid intró, majd Lackfi és meghívott vendége beszélget három percet, jobbára gördülékenyen és - amennyire ezen keretek közt lehet - értelmesen. Jól fésült, kulturált csevejeket hallunk a könyvek szerzőivel, szerkesztőkkel, fordítókkal - utóbbiak gyakori szerepeltetése külön öröm. A választék kiegyensúlyozott és píszí: a vallásos gyerekversektől Kubiszyn Viktor Drognaplójáig, az ismeretlen fiatal költőtől Palya Beáig, a szórakoztató irodalomtól a történeti szakmunkákig terjed a skála, a nagyon rossz vagy teljesen érdektelen kiadványokat pedig sikerül elkerülni.

Lackfi mindig rendesen felkészül, ráadásul láthatóan jól érzi magát ezekben a beszélgetésekben. Vitatkozni, pontosítani, ellensúlyozni nem szokott, a Heti Válasz által kiadott istenes interjúkötet szerkesztője például gond nélkül zsenizheti le interjúalanyait - mondjuk Kovács Ákost és Laár Andrást -, nem szakad le a pofon, Lackfi mosolyog tovább rendületlenül.

Az operatőr és a rendező igyekszik a lehető legkevésbé egyhangúvá tenni a képsorokat, a vendégek próbálnak szabatosan fogalmazni, Lackfi fáradhatatlanul érdeklődik. Mindenki igyekszik. Nem igazán jó a műsor, de jó, hogy van.

Duna Tv, minden hétköznap

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.