Film

A becsvágyó űrmanó

Justin Kurzel: Macbeth

  • Iványi Zsófia
  • 2015. november 29.

Film

Rezgő kézikamerába csapódó vér és sár, National Geographicba illő tájképek, vonzó és tehetséges sztárok – a legújabb Macbeth-adaptációba tényleg beleadtak apait-anyait.

Az már csak hab a tortán, hogy Shakespeare tán legsötétebb drámáját is belekeverték a dologba. Hiába íródott majd’ ötszáz évvel ezelőtt, a mindent felőrlő hataloméhségről és becsvágyról szóló véres mese semmit sem veszített az aktualitásából – már csak ezért is furcsa, hogy az alkotóknak eszük ágában sem volt olyan filmet készíteni, ami megszólíthatja a mai közönséget. Pedig Michael Fassbender nagyszerűen adja a háborús hősből háborodott zsarnokká váló skót királyt – aki amúgy, a történészek szerint, boszorkányok tanácsai és gyerekgyilkosságok nélkül, szóval relatíve tisztességesen uralkodott –, és Marion Cotillard is hozza a tőle megszokott magas színvonalat. A dolog mégsem működik.

A Macbeth a mostanában igen divatos (ál)történelmi csihi-puhik kitaposta úton halad: a díszlet az utolsó szögig olyan, mint amilyen a tizenegyedik századi Skócia lehetett, a csatajelenetekben übernaturálisan ömlenek belek, hangosan reccsennek a csontok, a békésebb pillanatokban pedig meg tudjuk számolni Fassbender szemgolyóján a vérereket.

És mindeközben Shakespeare-t citálnak, halál komoly fejjel. Például amikor Macduff felfedezi, hogy Duncan királyt álmában meggyilkolták, a földre rogy, elhányja magát, de nemcsak olyan tessék-lássék módon, hanem rém realistán, egyenesen a kamera mellé, és közben (!) azt mondja, hogy „A kárhozat végzé mester-müvét! / Szentségtörő orgyilkolás töré be / Az Úrnak fölkent templomát, / s kilopta / Az éle­tet belőle!”. A Monty Python tagjai meg rágják a kefét, hogy nekik anno nem jutott eszükbe rókázó embereket filmezni, ahogy felmondják a világirodalom egy-egy klasszikusát.

Ennél még az is kevésbé disszonáns, ha a Montague-k és a Capuletek hawaii ingben ugrabugrálnak rockzenére, aranyrevolverekkel párbajoznak, és Lőrinc barátnak olyan menő tetkója van, hogy azt egy börtönfilm szereplői is megirigyelnék – Baz Luhrmann 1996-os agymenésében a képi világ éppoly stilizált, mint a szöveg, így a kettő nem oltja ki egymást. Elképzelhető, hogy a Macbeth alkotói úgy gondolták, hogy a végletekig valósághű ábrázolás nyakon öntése a költészettel valami nagyszerű dolgot szül majd, de azon sem lennénk meglepve, ha egyszerűen csak akartak volna készíteni egy szépséges látványfilmet, és nem szeretik sem a dinoszauruszokat, sem az űrhajózást, így jobb ötlet híján elővettek egy híres drámát egy világszerte nagyra tartott szerzőtől. Pedig művüket elnézve a skót uralkodó helyett nyugodtan választhattak volna főhősnek őslényeket vagy űrmanókat, pontosan ilyen filmet készítettek volna róluk is.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.