Film

A becsvágyó űrmanó

Justin Kurzel: Macbeth

  • Iványi Zsófia
  • 2015. november 29.

Film

Rezgő kézikamerába csapódó vér és sár, National Geographicba illő tájképek, vonzó és tehetséges sztárok – a legújabb Macbeth-adaptációba tényleg beleadtak apait-anyait.

Az már csak hab a tortán, hogy Shakespeare tán legsötétebb drámáját is belekeverték a dologba. Hiába íródott majd’ ötszáz évvel ezelőtt, a mindent felőrlő hataloméhségről és becsvágyról szóló véres mese semmit sem veszített az aktualitásából – már csak ezért is furcsa, hogy az alkotóknak eszük ágában sem volt olyan filmet készíteni, ami megszólíthatja a mai közönséget. Pedig Michael Fassbender nagyszerűen adja a háborús hősből háborodott zsarnokká váló skót királyt – aki amúgy, a történészek szerint, boszorkányok tanácsai és gyerekgyilkosságok nélkül, szóval relatíve tisztességesen uralkodott –, és Marion Cotillard is hozza a tőle megszokott magas színvonalat. A dolog mégsem működik.

A Macbeth a mostanában igen divatos (ál)történelmi csihi-puhik kitaposta úton halad: a díszlet az utolsó szögig olyan, mint amilyen a tizenegyedik századi Skócia lehetett, a csatajelenetekben übernaturálisan ömlenek belek, hangosan reccsennek a csontok, a békésebb pillanatokban pedig meg tudjuk számolni Fassbender szemgolyóján a vérereket.

És mindeközben Shakespeare-t citálnak, halál komoly fejjel. Például amikor Macduff felfedezi, hogy Duncan királyt álmában meggyilkolták, a földre rogy, elhányja magát, de nemcsak olyan tessék-lássék módon, hanem rém realistán, egyenesen a kamera mellé, és közben (!) azt mondja, hogy „A kárhozat végzé mester-müvét! / Szentségtörő orgyilkolás töré be / Az Úrnak fölkent templomát, / s kilopta / Az éle­tet belőle!”. A Monty Python tagjai meg rágják a kefét, hogy nekik anno nem jutott eszükbe rókázó embereket filmezni, ahogy felmondják a világirodalom egy-egy klasszikusát.

Ennél még az is kevésbé disszonáns, ha a Montague-k és a Capuletek hawaii ingben ugrabugrálnak rockzenére, aranyrevolverekkel párbajoznak, és Lőrinc barátnak olyan menő tetkója van, hogy azt egy börtönfilm szereplői is megirigyelnék – Baz Luhrmann 1996-os agymenésében a képi világ éppoly stilizált, mint a szöveg, így a kettő nem oltja ki egymást. Elképzelhető, hogy a Macbeth alkotói úgy gondolták, hogy a végletekig valósághű ábrázolás nyakon öntése a költészettel valami nagyszerű dolgot szül majd, de azon sem lennénk meglepve, ha egyszerűen csak akartak volna készíteni egy szépséges látványfilmet, és nem szeretik sem a dinoszauruszokat, sem az űrhajózást, így jobb ötlet híján elővettek egy híres drámát egy világszerte nagyra tartott szerzőtől. Pedig művüket elnézve a skót uralkodó helyett nyugodtan választhattak volna főhősnek őslényeket vagy űrmanókat, pontosan ilyen filmet készítettek volna róluk is.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)