Film

A becsvágyó űrmanó

Justin Kurzel: Macbeth

  • Iványi Zsófia
  • 2015. november 29.

Film

Rezgő kézikamerába csapódó vér és sár, National Geographicba illő tájképek, vonzó és tehetséges sztárok – a legújabb Macbeth-adaptációba tényleg beleadtak apait-anyait.

Az már csak hab a tortán, hogy Shakespeare tán legsötétebb drámáját is belekeverték a dologba. Hiába íródott majd’ ötszáz évvel ezelőtt, a mindent felőrlő hataloméhségről és becsvágyról szóló véres mese semmit sem veszített az aktualitásából – már csak ezért is furcsa, hogy az alkotóknak eszük ágában sem volt olyan filmet készíteni, ami megszólíthatja a mai közönséget. Pedig Michael Fassbender nagyszerűen adja a háborús hősből háborodott zsarnokká váló skót királyt – aki amúgy, a történészek szerint, boszorkányok tanácsai és gyerekgyilkosságok nélkül, szóval relatíve tisztességesen uralkodott –, és Marion Cotillard is hozza a tőle megszokott magas színvonalat. A dolog mégsem működik.

A Macbeth a mostanában igen divatos (ál)történelmi csihi-puhik kitaposta úton halad: a díszlet az utolsó szögig olyan, mint amilyen a tizenegyedik századi Skócia lehetett, a csatajelenetekben übernaturálisan ömlenek belek, hangosan reccsennek a csontok, a békésebb pillanatokban pedig meg tudjuk számolni Fassbender szemgolyóján a vérereket.

És mindeközben Shakespeare-t citálnak, halál komoly fejjel. Például amikor Macduff felfedezi, hogy Duncan királyt álmában meggyilkolták, a földre rogy, elhányja magát, de nemcsak olyan tessék-lássék módon, hanem rém realistán, egyenesen a kamera mellé, és közben (!) azt mondja, hogy „A kárhozat végzé mester-müvét! / Szentségtörő orgyilkolás töré be / Az Úrnak fölkent templomát, / s kilopta / Az éle­tet belőle!”. A Monty Python tagjai meg rágják a kefét, hogy nekik anno nem jutott eszükbe rókázó embereket filmezni, ahogy felmondják a világirodalom egy-egy klasszikusát.

Ennél még az is kevésbé disszonáns, ha a Montague-k és a Capuletek hawaii ingben ugrabugrálnak rockzenére, aranyrevolverekkel párbajoznak, és Lőrinc barátnak olyan menő tetkója van, hogy azt egy börtönfilm szereplői is megirigyelnék – Baz Luhrmann 1996-os agymenésében a képi világ éppoly stilizált, mint a szöveg, így a kettő nem oltja ki egymást. Elképzelhető, hogy a Macbeth alkotói úgy gondolták, hogy a végletekig valósághű ábrázolás nyakon öntése a költészettel valami nagyszerű dolgot szül majd, de azon sem lennénk meglepve, ha egyszerűen csak akartak volna készíteni egy szépséges látványfilmet, és nem szeretik sem a dinoszauruszokat, sem az űrhajózást, így jobb ötlet híján elővettek egy híres drámát egy világszerte nagyra tartott szerzőtől. Pedig művüket elnézve a skót uralkodó helyett nyugodtan választhattak volna főhősnek őslényeket vagy űrmanókat, pontosan ilyen filmet készítettek volna róluk is.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.