Magyar Narancs: Az Amélie csodálatos élete után sorra kapta a hasonló szerepeket. Nem félt a skatulyától?
Audrey Tautou: Ó, Amélie ma már olyan távolinak tűnik. Persze, volt ilyen veszély, de nem foglalkoztam vele. Emlékszem, mennyit támadták Jeunet-t, hogy mit akar olyan "régimódi" értékekkel, mint jóság, szelídség, szívélyesség, lelki nagyvonalúság, figyelem, tisztelet, szerénység. A cinizmus közelebb áll a mozihoz, mint az önzetlenség.
MN: Híresen kerüli azokat a helyzeteket, ahol sztárként kell megjelennie.
AT: Nem ismerek magamra mesterkélt helyzetekben. Szinte rettegek attól, ha sok ember vesz körül. Mire ez a nagy felhajtás? Engem józanságra neveltek. Eszem ágában sem volt karriert csinálni. Apámtól mindig azt hallottam, kövesd az álmaidat, de aztán senkinek ne tégy szemrehányást azért, ha nem válnak valóra. Ami azt illeti, alapjáraton is elég regényes elképzeléseim voltak az életről. Kicsit tudok zongorázni, kicsit értek az állatokhoz, kicsit jártas vagyok a festészetben. Aki minden akar lenni egyszerre, abból általában színész lesz - mondta az egyik tanárom a Florent kurzuson.
MN: Hogy került Auvergne-ből Párizs híres színészképzőjébe?
AT: Az iskolában szépen szavaltam. Imádtam az irodalmat, egy évet el is végeztem a Sorbonne bölcsészkarán. Anyám nővérénél laktam, akinek valaha színészi ambíciói voltak. Ő adta először a kezembe Eleonora Duse és Sarah Bernhardt emlékiratait. Valahogy így kezdődött.
MN: A legígéretesebb francia tehetség Cézar-díját nyerte rögtön az első filmjével, a Vénusz szépségszalonnal.
AT: A legnagyobb hozama azért Amélie volt, hiszen a Vénuszban látott meg Jeunet.
MN: Hamarosan Hollywood kapui is megnyíltak, de elszalasztotta a tengerentúli karriert.
AT: Az égvilágon semmit nem szalasztottam el. Nagyon is tudatos, konkrét vágy volt a részemről, hogy szerettem volna kipróbálni Hollywoodot. Hiszem, hogy ha az emberben megfogalmazódnak reális vágyak, akkor azok meg is valósulnak. Lényegében Jean Renónak köszönhetem, hogy Ron Howard felkért a Da Vinci-kódra. Kezem-lábam remegett az első találkozásnál Tom Hanksszel, de ezzel be is értem. Megvolt Hollywood, kaptam felkéréseket azóta is, de már nem tudnának annyit fizetni, hogy visszamenjek. Az én falum Párizs, a Montmartre, a bal part, a Szent Lajos-sziget. A friss croissant, a Boursin sajt, a mille-feuille íze éppúgy ide köt, mint a Szajna-part könyvsátrai, a tavasszal induló szárnyashajók, a kedvenc parkom, kávézóm, könyvesboltom.
MN: A Drágaságom című komédiában adott call girl radikális szakítás volt az addigi szolid, szerény lány imázsával.
AT: Valahol olvastam egy régi bölcsességet, miszerint a világ szereti, hogy becsapják, ezért be is csapják. A Drágaságom call girlje sem tesz egyebet.
MN: Mi szerint vállal vagy utasít el felkéréseket?
AT: A film a művészi kalandon túl emberi kaland. Az elsődleges tehát a szerep, a forgatókönyv, a rendezői látásmód és végül a valódi emberi találkozások ígérete.
MN: Nemrégiben híre kelt, hogy abbahagyja a filmezést, aztán arról értesülhettünk, hogy mégsem. Mi az igazság?
AT: Félreértelmezték a szavaimat. Nem áll szándékomban visszavonulni, legalábbis egyelőre. A mozi nem az életem, csak egy része, annyi minden más is érdekel: a színház, az éneklés, a fotózás.
Nathalie második életeMint köztudomású, kutyával, gyerekkel, fókával, bébielefánttal és Audrey Tautouval minden film eladható, ami sajnos hajlamossá teszi a kutyával, gyerekkel, fókával, bébielefánttal és Audrey Tautouval filmezőket, hogy ellazsálják a filmkészítés érdemi részeit. Minek a strapa, amikor bőven elég, ha pipaszár lábán belibben Tautou, e kellem és báj dolgában még mindig világverő színésznő, és már lehet is pezsgőt bontani. Ennek fényében majdhogynem revelációszámba megy, hogy Tautou új romkomjának van például eleje, közepe és vége, és e háromból az egyik (a közepe) felettébb filmszerű hatást is kelt. A báj és kellem dolgában még mindig világverő színésznő persze ugyanazokat a köröket rója, mint mindig: az emberevő mutánsok és a színésznő űrbeli élet-halál harcával továbbra is adós a filmművészet. Új azonban, hogy az alkotók nem vagy nem azonnal, vagy ha azonnal is, legalább nem gátlástalanul játsszák ki a cukisági kártyát. Művük több mint egy kedves pofi: egy kedves pofi rendes poénokkal, sztenderd vígjátéki helyzetekkel körülvéve. A törékeny szépség egy pillanatnyi elmezárlat következtében úgy szájon csókolja Párizs (plusz a külső kerületek) legnagyobb lúzerét, hogy szegény ember talán még most is ott állna szótlanul, ha nem róna rá némi feladatot a romantikus komédia intézménye. De ró: a szépség és a nem túl szimmetrikus óriáscsecsemő megkezdi a közeledést. A filmek tucatjaiból ismerős cafék közti távolságot pedig jó ritmusban, egészséges vígjátéki testtartással teszik meg a színészek. - gk - A Ristretto Distribution bemutatója |