Tarrtól Rohmeren át Jancsóig - Mia Hansen-Løve filmrendező

Film

Előző filmjének (Gyermekeim apja) nehéz természetű művészfilmes figuráját – sokak szerint – Tarr Béláról mintázta. A héten mozikba kerülő Viszlát, első szerelem kamasz főszereplőjét pedig – saját bevallása szerint is – önmagáról. Mia Hansen-Løve Olivier Assayas filmjeiben kezdte színésznőként, majd Olivier Assayas élettársaként folytatta – immár rendezőként. A 31 éves rendezőnővel Párizsban beszélgettünk.

narancs.hu: Torkig van már, hogy még mindig Tarr Béláról kérdezik?

Mia Hansen-Løve: Hát, tényleg elég fárasztó ügy. Akkor tegyük tisztába a dolgot egyszer s mindenkorra, jó? Az a karakter, akiben annyian Tarr Bélát vélik felismerni, főleg persze az újságírók, és főleg persze a magyarok, az a karakter nem Tarr Béla akar lenni. Az igaz, hogy a Gyermekeim apja történetét Humbert Balsan ihlette, ő volt A londoni férfi producere, s a forgatás alatt öngyilkos lett. A filmben szereplő nehezen kezelhető, akaratos filmrendező azonban nem Tarr Béla. Persze, lehetne akár ő, de lehetnék akár én is. Lehetne bármelyikünk. Hiszen minden filmrendező egyet akar: be akarja fejezni a filmjét. De még egyszer: Tarr Bélát nem ismerem személyesen, csak a filmjein keresztül, amelyeket nagyon nagyra tartok. Hát, ennyi a kapcsolat.

narancs.hu: Ön is megélt hasonló helyzetet, hogy valamelyik filmjének veszélybe került a befejezése?

MH-L: Miként Tarr Béla filmje, úgy az én első filmem is veszélybe került, amikor Humbert öngyilkos lett. S bár tudom, hogy Tarr Béla is csak nagy nehézségek árán tudta befejezni a sajátját, most képzeljen el egy elsőfilmest, akinek még semmi neve a szakmában. Egy éve mást se csináltam, mint hogy a filmen dolgoztam, ez volt a mindenem, az életem, és akkor, mint derült égből villámcsapás, öngyilkos lesz a producer. Ráadásul Humbert nem csak producerként, de emberként is fontos volt számomra – biztos vagyok benne, hogy ha nincs a tragédia, barátok lettünk volna. Sok közös volt bennünk.

narancs.hu: Például?


MH-L: Például Bresson. Humbert is, akárcsak én, színészként kezdte. Robert Bresson filmjében, a Lancelot, a Tó lovagjában szerepelt először. Bresson szellemi öröksége sokat jelentett a számára. Később az irodáját is úgy választotta, hogy az ablaka arra a templomra nézzen, ahol Bresson egyik filmjét forgatták. Azt (a Talán az ördög címűt – a szerk.), amelyikben Bresson mellett, immár az asszisztenseként dolgozott. Amikor beléptem az irodájába, az első, amit megpillantottam, a Lancelot plakátja volt az íróasztala mögött. Rögtön tudtam, hogy jó helyen járok; filmkritikusként ugyanis az első cikkemet (Hansen-Love a Cahiers du Cinémának dolgozott – a szerk.) a Lancelotról írtam. Bresson hozott össze minket, és az a közös tapasztalat, hogy mindketten a gyakorlat útján ismerkedtünk meg a filmkészítéssel. Nem cinephile-ként, mint sokan mások, hanem színészként kerültünk közel a filmhez.

narancs.hu: Új filmje egy kamasz lány életre szóló, első nagy szerelmének története. Ebben, mint ön is említette, saját életének elemei keverednek a fikcióval. A saját életében mik voltak a nagy kamaszkori lázadó mozik?

MH-L: Az első rendező, akinek a filmje meg tudott szólítani, Jacques Doillon volt. A Le jeune Werther (Az ifjú Werther szenvedéseinek párizsi kamaszokra írt változata – a szerk.) az elevenembe vágott. A szereplők velem egykorúak voltak, 15-16 év körüliek. Ismerős volt minden szavuk, ráadásul Párizsnak abban a részében játszódott a film, ahol én is felnőttem. Mintha csak rólam szólt volna az egész. Számomra is valami hasonlóról szól a filmkészítés. Nem akarok én kitalálni semmi olyat, amit nem ismerek; a saját világomat akarom minél alaposabban feltérképezni. Sokszor korholták azért Rohmert, mert a filmjei mindig ugyanabban a társadalmi miliőben játszódnak. Ő erre csak annyit mondott, hogy igen-igen, de hát ez az a világ, amit ismerek. Ennél őszintébb rendezői hozzáállást nem ismerek.

narancs.hu: Rohmer fontos rendezője?

MH-L: Rohmer stílusa, ahogy a maga keresetlen módján folyton a valóságot kutatta, nagyon közel áll hozzám. Rendezőként nem vagyok az előtérbe tolakodó stílus híve. De nézőként szabad vagyok, nem köt a rendezői ideológiám. Mondok egy példát: nagy rajongója vagyok például Jancsó Miklós filmjeinek, de rendezőként semmi sem áll távolabb tőlem, mint amit ő csinál. És még hosszan sorolhatnám, kik a nagy kedvenceim. Ott van például Bill Douglas trilógiája – kevesen ismerik, skót filmrendező volt, nagyon egyszerű, nagyon pontos filmeket készített szegény sorban élő, falusi gyerekekről. De említhetném Bergmant és a Fanny és Alexandert, vagy Jacques Doillon egy másik filmjét, a Ponette-et. És ha már a kamaszkori lázadást említette: Doillon Werther-filmje mellett Larry Clark Kölykökjét is nagyon a magaménak éreztem. Ráismertem benne a saját generációmra, Chloë Sevignyt pedig különösen közel éreztem magamhoz.

narancs.hu: Miért pont 1999-ben játszódik a Viszlát, első szerelem?

MH-L: Azért, mert fontos volt, hogy még a mobiltelefonok és az e-mail korszak előtt játszódjon. Gimnazista koromban még az volt a módi, hogy leveleket írtunk egymásnak. Jöttek-mentek a ma már elképzelhetetlen hosszúságú, romantikus levelek. A kommunikációnak ez a módja nem az én romantikus hóbortjaim miatt került a filmbe, hanem mert ez volt a bevett szokás.

narancs.hu: És megőrizte ezeket az elképzelhetetlenül hosszú, romantikus leveleket?

MH-L: Féltve őrzöm őket! A legbecsesebb kincseim. Szinte kívülről tudom, mi áll bennük.

A Viszlát, első szerelem kritikája a Magyar Narancs május 31-i lapszámában lesz olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.