Film

A cipőbűvölő

  • 2015. április 20.

Film

Mese a zsidó cipészről, aki olyan, őseire egyenesen az angyaloktól hagyományozott csodamasinára bukkan a pincében, amelynek segítségével a javításra leadott csukákba bújva a derék suszter átváltozhat a cipő tulajdonosává, s így, inkognitóban mintegy, fordíthatja ezt az adományt a maga hasznára vagy mások örömére, tehet vele rosszat vagy jót.

Az érzelmes és tanulságos mese kellő szakmai odafigyeléssel készült el. Az már maga kiemelkedő teljesítmény, hogy az alpári börleszkek ripacsériára régen rákapott mamlaszát, Adam Sandlert színészinek is bátran nevezhető alakításra sikerült rávenni. Ilyesmit utoljára talán ha másfél évtizede láthattunk nála, a Kótyagos szerelem című, amúgy nem különösebben átütő komédiában. És van dramaturgiai építkezés is, a kiszámítható fordulatok dacára némi sajátos hangulat, plusz társadalmilag szerfelett pozitív mondanivaló. Tényleg, egész kellemes a filmecske.

De azért ezt a végül porcukros érzelgésbe fulladó, pionyíros tanmesét, amelyben a jótét lélekké fejlődő iparos áldásos tevékenységének következtében végül a gaz pénzemberek járnak pórul, míg a jók meg sok pénz által üdvözülnek, nos, ezt a ragacsosan édes filmcukorkát nem más nyújtja át, mint az amúgy ki­emelkedő tehetségű Tom McCarthy, Az állomásfőnök, A látogató és a Győzzünk már! alkotója, aki idáig ­valóban megindító sorsokat, igaz érzelmeket és az ember jobbik énjét csakugyan megszólító történeteket vitt filmre rendezőként. Tőle ez a felszínes, zsidó misztikába csomagolt, harmatos giccs több mint kiábrándító.

Forgalmazza a Big Bang Média

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.