Film

A cipőbűvölő

  • 2015. április 20.

Film

Mese a zsidó cipészről, aki olyan, őseire egyenesen az angyaloktól hagyományozott csodamasinára bukkan a pincében, amelynek segítségével a javításra leadott csukákba bújva a derék suszter átváltozhat a cipő tulajdonosává, s így, inkognitóban mintegy, fordíthatja ezt az adományt a maga hasznára vagy mások örömére, tehet vele rosszat vagy jót.

Az érzelmes és tanulságos mese kellő szakmai odafigyeléssel készült el. Az már maga kiemelkedő teljesítmény, hogy az alpári börleszkek ripacsériára régen rákapott mamlaszát, Adam Sandlert színészinek is bátran nevezhető alakításra sikerült rávenni. Ilyesmit utoljára talán ha másfél évtizede láthattunk nála, a Kótyagos szerelem című, amúgy nem különösebben átütő komédiában. És van dramaturgiai építkezés is, a kiszámítható fordulatok dacára némi sajátos hangulat, plusz társadalmilag szerfelett pozitív mondanivaló. Tényleg, egész kellemes a filmecske.

De azért ezt a végül porcukros érzelgésbe fulladó, pionyíros tanmesét, amelyben a jótét lélekké fejlődő iparos áldásos tevékenységének következtében végül a gaz pénzemberek járnak pórul, míg a jók meg sok pénz által üdvözülnek, nos, ezt a ragacsosan édes filmcukorkát nem más nyújtja át, mint az amúgy ki­emelkedő tehetségű Tom McCarthy, Az állomásfőnök, A látogató és a Győzzünk már! alkotója, aki idáig ­valóban megindító sorsokat, igaz érzelmeket és az ember jobbik énjét csakugyan megszólító történeteket vitt filmre rendezőként. Tőle ez a felszínes, zsidó misztikába csomagolt, harmatos giccs több mint kiábrándító.

Forgalmazza a Big Bang Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.