Interjú

A boszorkány hangja

Claudio Simonetti filmzeneszerző

  • Greff András
  • 2015. április 20.

Film

Dario Argento leghíresebb horrorfilmjeibe ő írta az extravagáns zenét együttese, a Goblin billentyűseként. Zenekarával március 22-én élőben fog játszani az A38 hajón úgy, hogy a zenészek mögé vetítik a Sóhajok hipnotikus jeleneteit. Telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Budapesten az 1977-es Sóhajok jelenetei pörögnek majd mögöttetek a filmvásznon. Az egész film végigmegy majd, vagy csak bizonyos jelenetei?

Claudio Simonetti: Az egész film lemegy. Az utóbbi években játszottuk koncerten a Profondo Rosso (Mélyvörös, Dario Argento 1975-ös sikerfilmje; Magyarországon a VHS-korszakban A gonoszság áldozatai címen futott – G. A.) és A holtak hajnala zenéjét is, de a Sóhajok bizonyult a legnépszerűbbnek. Megpróbáljuk olyan hűségesen visszaadni az eredeti filmzenét a kísérteties zörejekkel együtt, amennyire csak lehetséges.

MN: A 70-es években is játszottatok ilyen, vetítéssel feldobott koncerteket?

CS: Nem, soha. A Goblin 2009-ben játszott először vetített képekkel: akkor a Profondo Rossót adtuk elő Torinóban. A Sóhajokat 2011 óta játsszuk. A 70-es években gyakorlatilag lehetetlen lett volna a 35 mm-es filmekkel összeszinkronizálni a zenekart, most viszont a komputerek segítségével sokkal egyszerűbb a kívánt pontokat a zenéhez illeszteni, vagy korrigálni akár menet közben.

MN: Dario Argento 70-es évekbeli filmjeiben nagyon erősen stilizáltak a képek, és a ti zenétek is kifejezetten burjánzó. Ezt ő, a rendező akarta így?

CS: Nem mondhatnám, hogy túlságosan beleszólt volna a zenei anyagba, de azt világossá tette, hogy valami mást akar, mint korábban, amikor Morriconéval dolgozott. A Profondo Rossónál mindenképp egy rockzenekarral szeretett volna együtt dolgozni, és nagyon szerencsések voltunk, hogy miután a Pink Floyd visszautasította, minket keresett meg. Az még minden ízében olasz film volt, vérbeli giallo, a Sóhajok viszont már egy összeurópai mágikus horror, amihez teljesen más zenét várt. De volt egy határozott kérése: azt akarta, hogy a közönséget akkor is informálja a zene arról, hogy egy boszorkány bujkál a házban, ha éppen semmi rendkívüli nem történik a jelenetekben.

MN: Mind a Profondo Rosso, mind a Sóhajok sikeres film volt, és a Goblin kapcsolódó lemezei is nagyon jól fogytak. Hogy lehet, hogy mégis igen gyorsan, már 1978 környékén szétesett a zenekar?

CS: Ahogy közeledtek a 80-as évek, a zenei klíma egyre elviselhetetlenebb lett a számunkra Olaszországban, ahol a diszkó mindent eluralt. Ráadásul a progresszív rock a világ körül máshol is kiment a divatból, mi pedig egyértelműen a rock progressivo italiano irányzathoz kötődtünk. Nagyon sokat vitatkoztunk akkoriban. Megpróbáltuk a zenénket a korstílushoz igazítani, de nekem nagyon nem tetszett az eredmény, úgyhogy inkább a feloszlás mellett döntöttünk. Amikor aztán Argento megcsinálta 2001-ben az Álmatlanult, amivel visszakanyarodott a gyökereihez, én is úgy döntöttem, hogy ebből az alkalomból érdemes újra összehoznom a Goblint. Az a filmzene kifejezetten jól sikerült, de az eredeti zenekart képtelenség volt egyben tartanom.

MN: Az Álmatlanul volt a kritika szerint Argento utolsó igazán jó filmje. Te mit gondolsz mindarról, amit azóta rendezett?

CS: Erre ha akarnék, sem tudnék objektíven válaszolni, annyi filmjében dolgoztam. Miután a Goblin felbomlott, én és még két egykori tag együtt dolgoztunk a Tenebre elektronikusabb zenéjén, de írtam neki zenét a Phenomenába, az Operába, vagy például azokba az epizódokba is, amiket A horror mesterei című tévésorozatban rendezett. Azok például nagyon erősek szerintem.

MN: Sokat változott a zenei ízlésed az évek során? Pár éve a La Terza Madréban például teátrális metállal kísérleteztél.

CS: Igen, de nekem az a film azért volt inkább fontos, mert először dolgozhattam benne igazi nagyzenekarral. A személyes ízlésem sokat változott, de a 2000-es évekre újra lettek rajongói a klasszikus olasz progresszív rocknak, úgyhogy nem akartam túlságosan eltávolodni attól a hangzástól. Ahogy Argento filmjei könnyebben elérhetők lettek a DVD-k és az internet által, úgy lett a Goblin is újra egyre népszerűbb, és ma már tele vannak a koncertjeink fiatalokkal.

MN: Mit gondolsz a mai horrorfilmek zenéjéről?

CS: Teljesen eltűntek mára azok a fajta zenék, amilyeneket mi vagy John Carpenter írt negyven évvel ezelőtt. Ma még a jobb horrorfilmek rendezői sem akarnak olyan zenét, ami az előtérbe kívánkozik, ami erős, különleges vezértémákra épül. Elég, ha valami zörög a háttérben, és túl sok a komolyzenei ihletésű, kommersz megoldás, ami engem nagyon fáraszt.

MN: Neked egyébként mik a kedvenc filmzenéid?

CS: Mindent nagyon szeretek, amit Bernard Hermann írt Hitchcock filmjeibe. John Williams és Jerry Goldsmith is a kedvenceim között van, de egyikük sem hatott a Goblinra akkor, amikor elkezdtünk Argentónak filmzenét írni. Mi a rockzenéből érkeztünk, és akkoriban még Nino Rota vagy Morricone zenéjét sem ismertük, nemhogy Bernard Hermannét. Az viszont sokat segített, hogy én klasszikus zenét tanultam Rómában, ahol zongora és zeneszerzés szakos hallgató voltam. Úgyhogy ha Chopin vagy Csajkovszkij hatását vélik felfedezni a zenéimben, az korántsem véletlen.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.