Film

A dán doktor

Nikolaj Arcel: Egy veszedelmes viszony

Film

A felvilágosodással csak a baj van - sokat mesélhetett volna erről Johann Friedrich Struensee, de szegény feje (Mads Mikkelsen megformálásában) még azelőtt porba hullott, hogy használati utasítást adhatott volna a gyakorlati megvalósítás főbb pontjaihoz. De ha csak ennyi, a dán főuraknak nem tetsző reformok bevezetése járult volna hozzá a tizennyolcadik századi jó doktor lenyakazásához, a himlőoltás korabeli specialistája, a száj- és körömfájás kórisméjének lejegyzője aligha éli meg (áttételesen persze) a filmfeldolgozást. Hát még egy olyan prémium kategóriás feldolgozást, melyben minden dánok legnagyobbika, a fent említett Mads mászik magasra a társadalmi ranglétrán. Nem, ehhez kellett a bulvár is, az 1700-as évek dán udvari bulvárja. Story magazin, koppenhágai kiadás, cirka 1770: meg nem erősített, de szobalányi körökből származó jelentések szerint Struensee udvari doktort a fiatal királyné, Karolina Matild karjaiban látták, mélyen a csinos koronás főbe feledkezve. Bors, 9 hónappal később: a királyné egészséges leánygyermeknek adott életet, miközben Struensee doktort a szokásosnál is gondterheltebb arckifejezéssel kapják rajta, amint maga elé bámul. A király mindeközben a gyengeelméjű uralkodók háborított életét éli, hol kutyáját emeli politikusi rangra, hol egy színházi előadást szakít meg rövid monológgal. De ami a legfontosabb: gyermeki áhítattal csüng Struensee minden szaván, mely szavak - a doktor gyors felemelkedése révén - hamar törvényi erőre is emelkednek. A himlőnek annyi, jöhet a felvilágosult abszolutizmus! Több se kell a kiváltságaikat joggal féltő uraknak és udvaroncoknak; nekik Struensee feje kell meg az elmeszelt apanázsuk. A dán filmnek egy sor más műfaj mellett már megint sikerült valamit világszínvonalon elsajátítania, s ez a valami nem más, mint őfőméltósága, a rizsporos brit történelmi film. Semmivel sem alávalóbb, ahogy Mads Mikkelsen rohan a vesztébe, mint ahogy - szinte percre pontosan ugyanezekben az időkben - Keira Knightley teszi A hercegnő című gyertyafényes mozidarabban.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."