„A fénykard már sokkal komplikáltabb”

  • Kovács Bálint
  • 2015. április 28.

Film

Török Attila készített effekteket a Star Wars hetedik részébe, az új Bosszúállókba, Az Éhezők Viadalába vagy a Godzillába. Jelenleg egy George Lucas által alapított cégnél dolgozik. Titoktartásról, fénykardokról, a Vasember és Hulk földhöz csapódásáról is beszélgettünk vele.

magyarnarancs.hu: Kiskorodban Star Wars- vagy képregényrajongó voltál?

Török Attila: A Star Warst sokat néztem gyerekkoromban, ha nem is voltam megszállott rajongó, de nagyon tetszett; ezért is gondolom, hogy a mostani munkám akkora lehetőség, amekkorát talán már nem is fogok kapni. A Bosszúállókat vagy a képregényeket nem nagyon tudtam követni, mert sokáig egy kis faluban laktam, aztán Pannonhalmán tanultam, ahol szintén el voltam zárva a világtól egy kicsit, nem is volt lehetőségem hozzájutni a comic bookokhoz.

magyarnarancs.hu: Hogyan jutottál el egy kis magyar faluból odáig, hogy ekkora mozifilmek vizuális effektjein dolgozz?

false

TA: Elég régóta tudtam, hogy filmeffektekkel akarok foglalkozni; talán A Gyűrűk Ura volt az első „váó élmény”, ami után úgy éreztem, nekem is ezt kéne csinálnom. Akkor kezdtem a gimnáziumot, nem is tudtam, hogyan kéne nekifogni, és később is több akadályba ütköztem: egyrészt nem tudtam angolul, másrészt itthon ezt nem is lehet professzionálisan megtanulni. Később felvettek Bournmeouth-ba, a világ egyik leghíresebb, hároméves animációs kurzusára, ahol a második évben megnyertem egy világversenyt a showreelemmel, egy videóval, ami bemutatta, miket csináltam addig – ennek eredményeképpen bekerültem a londoni Double Negative-hoz egy két hónapos nyári munkára, ami jelenleg a világ harmadik legnagyobb cége a szakmában. Itt a John Carteren dolgoztam.

Meg akarták hosszabbítani a szerződésemet egy évre, de előbb be akartam fejezni az egyetemet, és még utána is kimentem egy fél évre Torontóba egy szoftvergyártó céghez. Aztán amikor munkát kerestem, a Double Negative-tól hamar kaptam egy ajánlatot, mivel ott már ismertek. Visszaköltöztem Londonba, és elkezdtem Az éhezők viadalán dolgozni. Azóta is Londonban élek, de fél éve váltottam: a főnököm átjött az ILM londoni irodájába (az Industrial Light & Magic nevű, Oscar-nyertes effektcéget George Lucas alapította 1975-ben – K. B.), és hamarosan nekem is munkát ajánlott. Kaptam a lehetőségen, és elkezdtem a Bosszúállók: Ultron korán dolgozni.

magyarnarancs.hu: Hogyan dől el, hogy melyik filmen fogsz legközelebb dolgozni?

TA: Áll mögöttünk egy hatalmas menedzsmentcsapat, amely megszervezi az egész produkció készítését, és azt is, hogy az adott filmhez hány és milyen tehetségű effects artistra van szükség. Az én showreelemben sok törmelék-, zúzás- és füsteffekt volt, ami jól jött Az éhezők viadalához, mert ott is hasonlókat kellett csinálni.

magyarnarancs.hu: A törmeléken és a füstön kívül miket csinálsz még?

TA: Vegyük a Bosszúállókból a Vasember és Hulk utcai harcát! Amikor azt a jelenetet felvették, egyik karakter sem volt ott, azokat a mi cégünk csinálta számítógéppel. Amikor ez már megvan, és a karakterek már mozognak és harcolnak egymással, akkor még nem érintkeznek a környezettel: ha mondjuk az egyik odavágódik az aszfalthoz, csak a figura mozog, a föld nem, olyan, mintha keresztülmenne rajta. Az én feladatom az, hogy ezt az érintkezést, a törést, a törmelékek repülését megcsináljam, hogy a karakter valóban bekerüljön abba a 3D-s térbe, amit látunk.

magyarnarancs.hu: Van kedvenc effekted a saját munkáid közül?

TA: A vízszimuláció a Godzillából. Volt egy felvétel a filmben, amikor négy hajót, Godzillát és a vizet teljesen felülnézetből mutatták, ebben kellett megcsinálnom az óceánt.

magyarnarancs.hu: A Star Wars 7. részéből van kedvenc saját effekted?

TA: A most megjelent előzetesbe két jelenetem került be: rögtön a legelső és a közepén a másik sivatagi jelenet.

false


magyarnarancs.hu: Te mennyire folysz bele a vizuális effektek megalkotásába? Mondjuk az olyan kreatív folyamatokba, mint a Star Wars-előzetes hírhedt hárompengéjű fénykardjának megalkotása.

TA: Jó lenne, de én már a tervezői fázis után kerülök be a munkába, amikor már el van döntve, hogy három penge legyen. Nekem arra van befolyásom, hogy az hogyan nézzen ki, hogyan mozogjon. Régen a fénykard csak egy világító valami volt, de most már kis részecskékből, elektronokból áll, mint egy mágneses mező, már sokkal komplikáltabb az effekt. Hogy ez hogyan mutasson, abba sok beleszólásom van, és azt a rendszert is nekünk kell kitalálni, amivel a többi effects artist a maga snittjeiben ugyanúgy tudja majd használni az adott effektet.

magyarnarancs.hu: Munka közben mennyit látsz a filmekből, amiken dolgozol?

TA: Láthatjuk az egészet, vagy ami megvan belőle, ebben nincs szigorítás. De az bevett szokás, hogy egy filmet több stúdió készít: olyankor csak azt láthatjuk, amin a mi cégünk dolgozik. De a Star Warson csak az ILM dolgozik, sosem adnák ki másnak ezt a munkát.

magyarnarancs.hu: Mennyire szigorú a titoktartási szerződésed?

TA: Nagyon; azzal szoktunk viccelődni, hogy talán az lesz a következő, hogy reggel limóval jönnek értünk, és zsákot húznak a fejünkre, hogy ne lássuk az útvonalat a céghez. Jó, ez túlzás, de mondjuk a Double Negative-nál még körbe lehetett vezetni a vendégeket, itt már nem. Figyelni kell arra, hogy el legyenek húzva a függönyök, nehogy egy másik épületből belássanak, vagy arra, hogy ha munkások dolgoznak valahol, semmit ne láthassanak. Nemrég kellett új jelszavakat választanunk; regényt kell írnunk, hogy bejelentkezzünk a gépekbe.

magyarnarancs.hu: Mi történne veled, ha most elmondanád nekem, hogyan fog végződni az új Star Wars-film?

TA: Nem sok munkát kapnék a következő tíz-húsz évben.

magyarnarancs.hu: Szakmai értelemben milyen a világ egyik legnagyobb effektcégénél dolgozni?

TA: Tök jó. Nagyok a lehetőségek, tényleg nincs megszabva, hogy meddig lehet feljebb jutni, nincs megállás. Jó filmeket lehet kifogni, el lehet jutni akár az Oscar-díj megnyeréséig is. Arra is sok lehetőség van itt Londonban, hogy az ember ne cégnél, hanem szabadúszóként dolgozzon, reklámokban, zenei videókban. És emberileg is szuper a társaság, szerintem a legtöbben olyanok vagyunk, akik még nem nőtték ki a gyerekkorukat. Csak egy példát mondok: a Double Negative-nál mindenkinek volt egy fegyvere, ami műanyag golyókat lőtt ki, és szobák szobák elleni harcaink voltak munka közben. Ugyanakkor kemény is a munka, sokat kell túlórázni.

magyarnarancs.hu: Szerintem sokan gondolják, hogy aki az új Bosszúállók és a Star Wars effektjein dolgozik, hamar megspórol egy luxusautóra valót. Tényleg így van?

TA: Azért ez így nem igaz, legalábbis jelenleg nem, de azért nem panaszkodhatok. Az effektiparban jók a fizetések, és ez az évek során csak emelkedik; egy supervisori pozícióban azért már közel lehet járni a luxusautóhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.