Titanic

A Field in England

  • - borz -
  • 2014. május 3.

Film

A közkedvelt Vérturisták és Halállista alkotója, Ben Wheatley megint kiagyalt valamit. Új munkája kosztümös horror fekete-fehérben fotografálva. A kosztümöst itt szó szerint kell érteni, és nem történelminek. Bár bemondják, hogy a protektorátus ideje alatt vagyunk, és Cromwell neve is elhangzik, történetünk bárhol és bármikor játszódhatna, az őskortól a távoli jövőig.

Az alapötlet kábé az Ideglelés szintjén mozog, a megvalósítás viszont csillagos négyes. Olcsó filmben - öt-hat szereplő mindössze, a helyszín egy üres mező, az épített díszletet egy ócska sátorponyva és egy darab faragott cölöp képviseli - ilyen izgalmas látványt még nem pipáltam.

A mondott mezőn összeverődik néhány katonaszökevény és egyéb kétes alak, köztük egy udvari asztrológus. Nem vetik meg a hullarablást, de úgy általában nem jött be nekik a háború, és úgy döntenek, hogy inkább megkeresik a legközelebbi serfőzdét. Az italozás előtt azonban belakmároznak egy kondér gombapörköltből. Jóféle gomba lehet, mert innen félelmetes és kalandos utazás veszi kezdetét, miközben ugyanazon a mezőn járnak körbe-körbe. Megidézik az ördögöt, vagy legalábbis egy gonosz, vajákos figurát, aki valamilyen titokzatos kincset akar megkerestetni és kiásatni velük, több rendben elhaláloznak, majd visszatérnek halottaikból, változó felállásban és erőviszonyok között küzdenek meg egymással és önmagukkal.

A sztorinak amúgy se füle, se farka, úgy sikerül kitölteni azt a nem egészen 90 percet, hogy a néző a film első harmadában várakozó álláspontra helyezkedve reménykedik, hogy hátha kisül belőle valami, a középső harmadban - ami egy fényképészetileg nagyszerűen, lehengerlően megoldott kötélhúzással veszi kezdetét - legelteti a szemét, és azt az utolsó félórát már csak becsületből is kihúzza, ha másért nem, a remek színészek, az altesti fekete humor, a jól kitalált hangsáv (a mezőt Sara Dee szólaltatja meg) és az állandó alkotótárs, Laurie Rose kedvéért.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.