Titanic

A Field in England

  • - borz -
  • 2014. május 3.

Film

A közkedvelt Vérturisták és Halállista alkotója, Ben Wheatley megint kiagyalt valamit. Új munkája kosztümös horror fekete-fehérben fotografálva. A kosztümöst itt szó szerint kell érteni, és nem történelminek. Bár bemondják, hogy a protektorátus ideje alatt vagyunk, és Cromwell neve is elhangzik, történetünk bárhol és bármikor játszódhatna, az őskortól a távoli jövőig.

Az alapötlet kábé az Ideglelés szintjén mozog, a megvalósítás viszont csillagos négyes. Olcsó filmben - öt-hat szereplő mindössze, a helyszín egy üres mező, az épített díszletet egy ócska sátorponyva és egy darab faragott cölöp képviseli - ilyen izgalmas látványt még nem pipáltam.

A mondott mezőn összeverődik néhány katonaszökevény és egyéb kétes alak, köztük egy udvari asztrológus. Nem vetik meg a hullarablást, de úgy általában nem jött be nekik a háború, és úgy döntenek, hogy inkább megkeresik a legközelebbi serfőzdét. Az italozás előtt azonban belakmároznak egy kondér gombapörköltből. Jóféle gomba lehet, mert innen félelmetes és kalandos utazás veszi kezdetét, miközben ugyanazon a mezőn járnak körbe-körbe. Megidézik az ördögöt, vagy legalábbis egy gonosz, vajákos figurát, aki valamilyen titokzatos kincset akar megkerestetni és kiásatni velük, több rendben elhaláloznak, majd visszatérnek halottaikból, változó felállásban és erőviszonyok között küzdenek meg egymással és önmagukkal.

A sztorinak amúgy se füle, se farka, úgy sikerül kitölteni azt a nem egészen 90 percet, hogy a néző a film első harmadában várakozó álláspontra helyezkedve reménykedik, hogy hátha kisül belőle valami, a középső harmadban - ami egy fényképészetileg nagyszerűen, lehengerlően megoldott kötélhúzással veszi kezdetét - legelteti a szemét, és azt az utolsó félórát már csak becsületből is kihúzza, ha másért nem, a remek színészek, az altesti fekete humor, a jól kitalált hangsáv (a mezőt Sara Dee szólaltatja meg) és az állandó alkotótárs, Laurie Rose kedvéért.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.