Titanic

Az osztálytalálkozó

Film

Az érettségi találkozó trauma cukormázzal. Tudja az ördög, hogy csak azoknak-e, akiknek a gimi nemcsak játék és mese volt, akik nem bálkirálynők és nagymenők voltak, hanem stréberek/lúzerek/pápaszemesek/fogszabályozósok/furák.

Anna Ollen svéd rendezőnő filmje után ez távolról sem egyértelmű. Ő ugyanis arról beszél, hogy mennyire szeretjük elfelejteni x év után, hogy a kamaszok a legkegyetlenebb teremtmények a világon. Ez nem egyszerű történetmesélés: csavaros narrációval szőtt, a fikció és a dokumentarizmus mezsgyéjén játszó, mindeközben önmaga műfajára is reflektáló alkotás.

A főszereplő Anna Ollen (írta, rendezte és játszotta) 20 éves osztálytalálkozóján rendkívüli pohárköszöntőt mond: régi iskolatársait szembesíti az összes sérelemmel, kegyetlenkedéssel, kiközösítéssel. Vajon hogy hat ez az immár felnőttként értékítéletet alkotó közösségre, hogyan alakulnak vissza az elfeledettnek hitt erőviszonyok? A csavar ráadásul az, hogy a történet csak fikció, az osztálytalálkozóra meg sem hívott Anna kisfilmje, amit otthonában vetít le volt iskolatársainak, arra keresve a választ, vajon miért nem akarnak vele ennyi év után sem találkozni. Látni a szereplők döbbenetét, amikor szembesülnek a róluk alkotott képpel. Az emlékek elől általában az atrocitások elszenvedői szoktak futni, itt épp fordítva: beismerhető-e felnőtt fejjel, hogy ami kamaszként heccnek tűnt, az sorsokra kiható lelki bántalmazás lehet? Tanulságos, rendkívül ügyesen előadott példabeszéd, erős színészi játékra alapozva, hirtelen vágásokkal, drámai csendekkel. Jó, hogy kinőttünk a kamaszkorból.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.