Titanic

Az osztálytalálkozó

Film

Az érettségi találkozó trauma cukormázzal. Tudja az ördög, hogy csak azoknak-e, akiknek a gimi nemcsak játék és mese volt, akik nem bálkirálynők és nagymenők voltak, hanem stréberek/lúzerek/pápaszemesek/fogszabályozósok/furák.

Anna Ollen svéd rendezőnő filmje után ez távolról sem egyértelmű. Ő ugyanis arról beszél, hogy mennyire szeretjük elfelejteni x év után, hogy a kamaszok a legkegyetlenebb teremtmények a világon. Ez nem egyszerű történetmesélés: csavaros narrációval szőtt, a fikció és a dokumentarizmus mezsgyéjén játszó, mindeközben önmaga műfajára is reflektáló alkotás.

A főszereplő Anna Ollen (írta, rendezte és játszotta) 20 éves osztálytalálkozóján rendkívüli pohárköszöntőt mond: régi iskolatársait szembesíti az összes sérelemmel, kegyetlenkedéssel, kiközösítéssel. Vajon hogy hat ez az immár felnőttként értékítéletet alkotó közösségre, hogyan alakulnak vissza az elfeledettnek hitt erőviszonyok? A csavar ráadásul az, hogy a történet csak fikció, az osztálytalálkozóra meg sem hívott Anna kisfilmje, amit otthonában vetít le volt iskolatársainak, arra keresve a választ, vajon miért nem akarnak vele ennyi év után sem találkozni. Látni a szereplők döbbenetét, amikor szembesülnek a róluk alkotott képpel. Az emlékek elől általában az atrocitások elszenvedői szoktak futni, itt épp fordítva: beismerhető-e felnőtt fejjel, hogy ami kamaszként heccnek tűnt, az sorsokra kiható lelki bántalmazás lehet? Tanulságos, rendkívül ügyesen előadott példabeszéd, erős színészi játékra alapozva, hirtelen vágásokkal, drámai csendekkel. Jó, hogy kinőttünk a kamaszkorból.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.