Film

A galaxis őrzői

  • - kg -
  • 2014. augusztus 14.

Film

A filmtörténet, ha valamiben, a mosómedvék kárára elkövetett poénokban nem áll túl jól: az utolsó emlékezetes mosómedvés poént még Jiří Menzel sütötte el 80-ban, aztán néma csend, egymás után teltek úgy el a hosszú, forró nyarak, hogy a mozi tudomást sem vett a csíkos farkú mindenevőkről. Ezt a tátongó piaci rést tölti ki szinte forradalmi hevülettel James Gunn Marvel-megrendelésre készült filmje, melynek számos újítása közül az egyik, hogy egy hatalmas mordályt ad a főszereplő mosómedve kezébe, a lőfegyverhez pedig emberi hang és harcos mentalitás is társul. És társul hozzá egy fára nagyon hasonlító, csekély szókincsű lény is, egy fába szorult Dömdödöm – és ezek ketten, meg egy zöld űrnő, egy metaforákkal hadilábon álló martalóc és egy Han Solo-iskolán edződött komikus simán verik a Marvel összes idei humortalan, karót nyelt szuperhősét. A mosómedvés Hacsek és a fába szorult Sajó párosa mellett a másik találmánya a filmnek, hogy a Star Wars örökségét büszkén felvállaló űrcselekményt Komjáthy György kívánságműsorának magnósok által kért slágerei kísérik, és a poén – legyen egy walkmanbe való válogatáskazetta Marvin Gaye-től a Jackson 5-ig terjedő tartalma egy nagyszabású sci-fi zenei aláfestése – akárhányszor is elsütik, működik. Arra, hogy épp melyik frusztrált főgonosz akarja elpusztítani az univerzumot, szót sem érdemes vesztegetni; A galaxis őrzői két jól megválasztott poén ütemes ismétlésével verik a mezőnyt; aki szerint ez kevés, annak azt ajánljuk, hogy haladéktalanul lépjen kapcsolatba énje elfojtott mosómedvéjével.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."