„Mintha már várna a túloldalon” – Robin Williams filmsztár

  • Kriston László
  • 2014. augusztus 12.

Film

Hatvanhárom éves korában öngyilkos lett Hollywood történetének egyik legnagyobb komikusa. 2004-ben a Berlinalén beszéltünk vele – akkor nem jelent meg az interjú, most búcsúképpen felidézzük.

magyarnarancs.hu: Túl az ötvenen sötétebb, drámaibb szerepekben kezdték foglalkoztatni.

RW: Sötétebb és keményebb szerepekben, ami remek dolog. Ráadásul egyre fiatalabb rendezők kértek fel ilyesmikre, aminek szintén örültem. A szocio- vagy pszichopatákat nem kötik ugyanazok a szabályok, mint minket. Mégis köztünk vannak. Egy-egy ilyen figurát megformálni rendkívül izgalmas feladat. Lehetőségem van finomabb, apróbb rezdülések kidolgozására. A dolog nagy része az előkészületi fázisban dől el. És amikor a kamera elé lépsz, akkor mindössze hozzáadsz ehhez még némi pluszt. Ahogy Jack (Nicholson) mondta (utánozza a hangját): „idővel minden egyre könnyebben megy”. Nekem a drámai játék is könnyen jön. Időnként aggódni is kezdek, ha túl gördülékeny a munka. „De hát ez dráma, nem kéne, hogy valami konfliktus dúljon itt?” De hát kellemes a meló. Ezek a sötét szerepek az Álmatlanságban (2002) vagy a Sötétkamrában (2002) olyan típusú emberek tanulmányozására adtak lehetőséget, amikre eddig nem volt lehetőségem. Könyveket olvasok róluk, videofelvételeket nézek. Ha ugyanazt, amit ezekben a szerepekben csinálok, a valós életben végezném el, börtönbe dugnának vagy kórházba. Most mintha valóra válthatnám a képzelődéseim.

Sötétkamra

Sötétkamra

 

magyarnarancs.hu: Sosem dédelgetett rendezői ambíciókat?

RW: Nem. Soha. Nincs meg bennem az a készség, hogy döntéseket hozzak. Márpedig a rendezőnek tulajdonképpen folyvást csak ez a dolga. A rendezők nagyobb kontextusban gondolkodnak, egy egész produkciót tartanak a szemük előtt. Nekem nincs ilyen adottságom sem.

magyarnarancs.hu: Azért volt már része zűrös forgatásokban. Hogyan kezeli az ilyet?

RW: Mókázással. Az ember felismeri, ha egy produkció rossz állapotban van. A forgatókönyvet öten írták, többségük a forgatás kezdete után nyúlt bele, nap mint nap újabb jeleneteket írtak át. Te meg nem tudod, hogy mit csinálj. „Most akkor legyek még viccesebb? Legyen ilyenebb, olyanabb?” A legveszélyesebb dolog, amit hallhatsz egy filmnél: „Majd kijavítjuk menet közben!” Az Álmatlanság forgatásán Pacino mennydörgött: „Oooaahhhhh”, hogy belehelyezkedjen a karakterbe. Mire én elővettem a kis törékeny orgánumom (manószerű hangon): „i-i-i”. Pacino dühösen felordított: „Ki volt az?!” Mire én (iskolás fiú módjára): „Én voltam, kérem, Mr. Pacino. Rosszalkodtam.”  Na, ez beállította a hangulatot. Hogy ne spilázza túl itt ezt a method szarságot (mármint a method actinget – a szerk.). Persze továbbra is nagyra becsülöm őt. Tanulságos volt látni közelről a módszerét, mert nagyon intenzívvé tud válni benne, és ez nekem tetszik. De én azért nem tudnám azt művelni, amit ő: „Szólítsatok a szerep szerinti néven!” Ha a Sötétkamránál ezt a módszert használom, belerokkantam volna. Egy nagyon belemerülős, érzelmes jelenet után is ellövök egy poént, és ez sokat segít. Kitisztítja a tudatod, megtölt energiával, nem vagy állandóan merev, feszült.

Álmatlanság

Álmatlanság

 

magyarnarancs.hu: Mindig is lenyűgöző vitalitás áradt önből. Honnan jön, mi az alapja?

RW: A komikusok időnként elég sötét, borongós karakterek. A humor túlélési mechanizmus. A komikus titka, hogy egyszerre tud bohókás és komoly lenni. Mert képes kontrollálni az elméjét.

magyarnarancs.hu: Amikor szerepe szerint meg kell halnia, nem morfondírozik a halál tényén?

RW: Nem. Ötvenkét éves vagyok, még nem kell emiatt aggódnom. Amikor elkezded elveszíteni a barátaidat, sorra egyiket a másik után, a halál már nem is annyira grim reaper (veszedelmes kaszás), hanem a grim rapper. „Yoooo, mizu?!” Mintha már várna a túloldalon, és afelől érdeklődne: „Hé, haver, hogy vagy?” Kétségtelen, hogy abban az életkorban vagyok, amikor az ember elkezd gondolkodni arról, milyen művészi örökséget hagy hátra. Hogy miként fognak emlékezni rá. Biztos ismeri ezeket az életműdíj-kiosztásokat, amiket az American Film Institute rendez. Megjelennek a nagyságok, és azt mondják: „De hát még mindig élek!” Én is sokat gondolok arra, miként fog rám emlékezni a családom, miként méltatják majd a munkám. Ebben a korban már válogatósabb vagy, inkább vállalsz egy-két érdekesebb szerepet, mint olyan felkéréseket, amikkel egy rakás pénzt lehet keresni. Amikor megkaptam a Good Will Hunting (1997) forgatókönyvét, nem azt mondtam rá rögtön, hogy „milyen jó benne a szerepem”, hanem csak arra tudtam gondolni, ebben a filmben muszáj szerepelnem. Mert végre itt egy film, ami életszerű figurákról beszél, a való életről szól. Egy film, ami pont ott érint meg, ahol kell. A forgatókönyv olvasásakor pontosan tudtam, hogy olyan nagyszerű anyaggal van dolgom, amihez foghatóval a Holt költők társasága (1989) óta nem volt dolgom. Amikor találkoztam Mattel (Matt Damonnal), azt mondtam neki: „Na, nyugodtan valld csak be, az apád írta, ugye?”

magyarnarancs.hu: Ha végig kéne néznie az életét, mit vágna ki belőle?

RW: Kitörölni talán nem akarnám, de alaposan megvágnám azt a korszakot, ami a 35 és 39 életévem közé esik. Sokat ittam akkortájt. De az ivás sosem segített. Mentálisan már ki is töröltem.

magyarnarancs.hu: Vagyis nem emlékszik arra az időszakra?

RW: Homályosan. Vissza tudok rá emlékezni, néha még kedvelni is tudom egyes epizódjait. Vad évek voltak.

Jó reggelt, Vietnám!

Jó reggelt, Vietnam!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.