„Mintha már várna a túloldalon” – Robin Williams filmsztár

  • Kriston László
  • 2014. augusztus 12.

Film

Hatvanhárom éves korában öngyilkos lett Hollywood történetének egyik legnagyobb komikusa. 2004-ben a Berlinalén beszéltünk vele – akkor nem jelent meg az interjú, most búcsúképpen felidézzük.

magyarnarancs.hu: Túl az ötvenen sötétebb, drámaibb szerepekben kezdték foglalkoztatni.

RW: Sötétebb és keményebb szerepekben, ami remek dolog. Ráadásul egyre fiatalabb rendezők kértek fel ilyesmikre, aminek szintén örültem. A szocio- vagy pszichopatákat nem kötik ugyanazok a szabályok, mint minket. Mégis köztünk vannak. Egy-egy ilyen figurát megformálni rendkívül izgalmas feladat. Lehetőségem van finomabb, apróbb rezdülések kidolgozására. A dolog nagy része az előkészületi fázisban dől el. És amikor a kamera elé lépsz, akkor mindössze hozzáadsz ehhez még némi pluszt. Ahogy Jack (Nicholson) mondta (utánozza a hangját): „idővel minden egyre könnyebben megy”. Nekem a drámai játék is könnyen jön. Időnként aggódni is kezdek, ha túl gördülékeny a munka. „De hát ez dráma, nem kéne, hogy valami konfliktus dúljon itt?” De hát kellemes a meló. Ezek a sötét szerepek az Álmatlanságban (2002) vagy a Sötétkamrában (2002) olyan típusú emberek tanulmányozására adtak lehetőséget, amikre eddig nem volt lehetőségem. Könyveket olvasok róluk, videofelvételeket nézek. Ha ugyanazt, amit ezekben a szerepekben csinálok, a valós életben végezném el, börtönbe dugnának vagy kórházba. Most mintha valóra válthatnám a képzelődéseim.

Sötétkamra

Sötétkamra

 

magyarnarancs.hu: Sosem dédelgetett rendezői ambíciókat?

RW: Nem. Soha. Nincs meg bennem az a készség, hogy döntéseket hozzak. Márpedig a rendezőnek tulajdonképpen folyvást csak ez a dolga. A rendezők nagyobb kontextusban gondolkodnak, egy egész produkciót tartanak a szemük előtt. Nekem nincs ilyen adottságom sem.

magyarnarancs.hu: Azért volt már része zűrös forgatásokban. Hogyan kezeli az ilyet?

RW: Mókázással. Az ember felismeri, ha egy produkció rossz állapotban van. A forgatókönyvet öten írták, többségük a forgatás kezdete után nyúlt bele, nap mint nap újabb jeleneteket írtak át. Te meg nem tudod, hogy mit csinálj. „Most akkor legyek még viccesebb? Legyen ilyenebb, olyanabb?” A legveszélyesebb dolog, amit hallhatsz egy filmnél: „Majd kijavítjuk menet közben!” Az Álmatlanság forgatásán Pacino mennydörgött: „Oooaahhhhh”, hogy belehelyezkedjen a karakterbe. Mire én elővettem a kis törékeny orgánumom (manószerű hangon): „i-i-i”. Pacino dühösen felordított: „Ki volt az?!” Mire én (iskolás fiú módjára): „Én voltam, kérem, Mr. Pacino. Rosszalkodtam.”  Na, ez beállította a hangulatot. Hogy ne spilázza túl itt ezt a method szarságot (mármint a method actinget – a szerk.). Persze továbbra is nagyra becsülöm őt. Tanulságos volt látni közelről a módszerét, mert nagyon intenzívvé tud válni benne, és ez nekem tetszik. De én azért nem tudnám azt művelni, amit ő: „Szólítsatok a szerep szerinti néven!” Ha a Sötétkamránál ezt a módszert használom, belerokkantam volna. Egy nagyon belemerülős, érzelmes jelenet után is ellövök egy poént, és ez sokat segít. Kitisztítja a tudatod, megtölt energiával, nem vagy állandóan merev, feszült.

Álmatlanság

Álmatlanság

 

magyarnarancs.hu: Mindig is lenyűgöző vitalitás áradt önből. Honnan jön, mi az alapja?

RW: A komikusok időnként elég sötét, borongós karakterek. A humor túlélési mechanizmus. A komikus titka, hogy egyszerre tud bohókás és komoly lenni. Mert képes kontrollálni az elméjét.

magyarnarancs.hu: Amikor szerepe szerint meg kell halnia, nem morfondírozik a halál tényén?

RW: Nem. Ötvenkét éves vagyok, még nem kell emiatt aggódnom. Amikor elkezded elveszíteni a barátaidat, sorra egyiket a másik után, a halál már nem is annyira grim reaper (veszedelmes kaszás), hanem a grim rapper. „Yoooo, mizu?!” Mintha már várna a túloldalon, és afelől érdeklődne: „Hé, haver, hogy vagy?” Kétségtelen, hogy abban az életkorban vagyok, amikor az ember elkezd gondolkodni arról, milyen művészi örökséget hagy hátra. Hogy miként fognak emlékezni rá. Biztos ismeri ezeket az életműdíj-kiosztásokat, amiket az American Film Institute rendez. Megjelennek a nagyságok, és azt mondják: „De hát még mindig élek!” Én is sokat gondolok arra, miként fog rám emlékezni a családom, miként méltatják majd a munkám. Ebben a korban már válogatósabb vagy, inkább vállalsz egy-két érdekesebb szerepet, mint olyan felkéréseket, amikkel egy rakás pénzt lehet keresni. Amikor megkaptam a Good Will Hunting (1997) forgatókönyvét, nem azt mondtam rá rögtön, hogy „milyen jó benne a szerepem”, hanem csak arra tudtam gondolni, ebben a filmben muszáj szerepelnem. Mert végre itt egy film, ami életszerű figurákról beszél, a való életről szól. Egy film, ami pont ott érint meg, ahol kell. A forgatókönyv olvasásakor pontosan tudtam, hogy olyan nagyszerű anyaggal van dolgom, amihez foghatóval a Holt költők társasága (1989) óta nem volt dolgom. Amikor találkoztam Mattel (Matt Damonnal), azt mondtam neki: „Na, nyugodtan valld csak be, az apád írta, ugye?”

magyarnarancs.hu: Ha végig kéne néznie az életét, mit vágna ki belőle?

RW: Kitörölni talán nem akarnám, de alaposan megvágnám azt a korszakot, ami a 35 és 39 életévem közé esik. Sokat ittam akkortájt. De az ivás sosem segített. Mentálisan már ki is töröltem.

magyarnarancs.hu: Vagyis nem emlékszik arra az időszakra?

RW: Homályosan. Vissza tudok rá emlékezni, néha még kedvelni is tudom egyes epizódjait. Vad évek voltak.

Jó reggelt, Vietnám!

Jó reggelt, Vietnam!

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?