Film

A hírnév ára

  • 2015. május 17.

Film

Ez a film többszörös tévedés áldozata. Először is tévedés az, hogy Chaplin koporsójának 1978-as elrablása groteszk vígjáték(féleség) alapja lehet, amelynek végül többször is levont tanulsága szerint meg kell érteni az elkövető szegény lúzerek kétségbeesett tettét, hiszen a nagy komikus maga is ilyen számkivetett nyomorultból küzdötte fel magát filmtörténeti nagysággá és kulturális ikonná.

A második tévedés az, hogy a valós helyzetet megváltoztatva szívfacsaró, ám minden alapot nélkülöző körülmények közé helyezik a sírgyalázókat (kelet-európai menekültek helyett egy arab–belga páros ügyködik; előbbit a származása miatt bántják, és még beteg a felesége is, de a belga mégis mi elől menekül Svájcba?).

A harmadik tévedés, hogy mindezt a rendező, az amúgy kiváló Xavier Beauvois korábbi katartikus filmjének (Istenek és emberek) részletező, aggályosan aprólékos, mereven lineáris módszerével akarja bemutatni. Ami a cannes-i nagydíjas remekműben drámai hatású volt, és szertartássá emelte a leghétköznapibb momentumokat is, itt hosszadalmas, jelentés nélküli, a film amúgy könnyednek szánt hangulata ellen dolgozó vacakolás, unalmas időhúzás.

A negyedik tévedés (a cherbourg-i esernyős, Oscar-díjas) Michel Legrand zenéje, amely egy romantikus-könnyes giccsparádé helyett erre a filmre szabadult rá, hogy elviselhetetlen dagályosságával tönkretegye azt az igyekezetet, amelyet a két remek főszereplő, Benoît Poelvoorde és Roschdy Zem kifejt, hogy életet leheljen ebbe a történetbe.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.