Film

A hírnév ára

  • 2015. május 17.

Film

Ez a film többszörös tévedés áldozata. Először is tévedés az, hogy Chaplin koporsójának 1978-as elrablása groteszk vígjáték(féleség) alapja lehet, amelynek végül többször is levont tanulsága szerint meg kell érteni az elkövető szegény lúzerek kétségbeesett tettét, hiszen a nagy komikus maga is ilyen számkivetett nyomorultból küzdötte fel magát filmtörténeti nagysággá és kulturális ikonná.

A második tévedés az, hogy a valós helyzetet megváltoztatva szívfacsaró, ám minden alapot nélkülöző körülmények közé helyezik a sírgyalázókat (kelet-európai menekültek helyett egy arab–belga páros ügyködik; előbbit a származása miatt bántják, és még beteg a felesége is, de a belga mégis mi elől menekül Svájcba?).

A harmadik tévedés, hogy mindezt a rendező, az amúgy kiváló Xavier Beauvois korábbi katartikus filmjének (Istenek és emberek) részletező, aggályosan aprólékos, mereven lineáris módszerével akarja bemutatni. Ami a cannes-i nagydíjas remekműben drámai hatású volt, és szertartássá emelte a leghétköznapibb momentumokat is, itt hosszadalmas, jelentés nélküli, a film amúgy könnyednek szánt hangulata ellen dolgozó vacakolás, unalmas időhúzás.

A negyedik tévedés (a cherbourg-i esernyős, Oscar-díjas) Michel Legrand zenéje, amely egy romantikus-könnyes giccsparádé helyett erre a filmre szabadult rá, hogy elviselhetetlen dagályosságával tönkretegye azt az igyekezetet, amelyet a két remek főszereplő, Benoît Poelvoorde és Roschdy Zem kifejt, hogy életet leheljen ebbe a történetbe.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.