Dokumentumfilm

Fischer Iván

Film

Klasszikus a zene is, a portréfilm is – a Fischer Iván karrierjét és a Budapesti Fesztiválzenekar „világ körüli” turnéját végigkövető mű azt adja, amit ígér. Van benne csöppnyi zsenikultusz, némi kánonteremtő szándék, és sok-sok infó azoknak is, akik eddig kevéssé merültek el a kortárs karmesteri életművek univerzumában. Abszolút hagyományos a narráció, helyén levő a riporteri munka. A történet íve, ha nem is áll össze tökéletesen lendületes egésszé, de fenntartja az érdeklődést, jól vezeti a figyelmet: kapunk turnébeszámolót, megszólaló zenészeket, család- és karriertörténetet, sok-sok kulissza mögötti jelenetet és koncertfelvételt. Ott vagyunk a buszban, a repülőn, a színfalak mögött és a koccintásokon; egy-egy ötletes kamera­állás és nézőpont sokat dob a néha nagyon is házifeladat-szerűen felmondott riportelemeken. Élvezetes a zenei szerkesztés, legalábbis a zenében kissé alulképzettebbeknek. Erőltetettséget csak ritkán érzünk – kedves kaland ez Kínától Berlinig. Ez a világ persze szép és csillogó, vidámak a zenészek, nincsenek konfliktusok, és lehet beszélni a művész társadalmi kérdésekben betöltött szerepéről is. Érezni az elfogódottságot, az egész mégsem szemtelenül patetikus vagy áradozó (a zseni szó is csak egyszer hangzik el), annak ellenére, hogy nyilván a műfaj maga a panegyricusok mezején marad. Mindenki elmondja a maga kis reklámszövegét, de jól teszi, főleg akkor, ha ez a film tényleg azokat éri el, akikhez szólni látszik – a BFZ és Fischer működését eddig figyelmen kívül hagyókat.

Forgalmazza Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.