Dokumentumfilm

Fischer Iván

Film

Klasszikus a zene is, a portréfilm is – a Fischer Iván karrierjét és a Budapesti Fesztiválzenekar „világ körüli” turnéját végigkövető mű azt adja, amit ígér. Van benne csöppnyi zsenikultusz, némi kánonteremtő szándék, és sok-sok infó azoknak is, akik eddig kevéssé merültek el a kortárs karmesteri életművek univerzumában. Abszolút hagyományos a narráció, helyén levő a riporteri munka. A történet íve, ha nem is áll össze tökéletesen lendületes egésszé, de fenntartja az érdeklődést, jól vezeti a figyelmet: kapunk turnébeszámolót, megszólaló zenészeket, család- és karriertörténetet, sok-sok kulissza mögötti jelenetet és koncertfelvételt. Ott vagyunk a buszban, a repülőn, a színfalak mögött és a koccintásokon; egy-egy ötletes kamera­állás és nézőpont sokat dob a néha nagyon is házifeladat-szerűen felmondott riportelemeken. Élvezetes a zenei szerkesztés, legalábbis a zenében kissé alulképzettebbeknek. Erőltetettséget csak ritkán érzünk – kedves kaland ez Kínától Berlinig. Ez a világ persze szép és csillogó, vidámak a zenészek, nincsenek konfliktusok, és lehet beszélni a művész társadalmi kérdésekben betöltött szerepéről is. Érezni az elfogódottságot, az egész mégsem szemtelenül patetikus vagy áradozó (a zseni szó is csak egyszer hangzik el), annak ellenére, hogy nyilván a műfaj maga a panegyricusok mezején marad. Mindenki elmondja a maga kis reklámszövegét, de jól teszi, főleg akkor, ha ez a film tényleg azokat éri el, akikhez szólni látszik – a BFZ és Fischer működését eddig figyelmen kívül hagyókat.

Forgalmazza Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Adja vagy nem adja?

A történet népmesei szála szerint Donald Trump a hivatalban eltöltött dolgos nap után hazatért otthonába, ahol szerető hitvese, Melania várta őt.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.

Ítélt az utókor

Szerették őket, így az államosításkor maradt 200-200 hold földjük. Később mégis ku­láknak minősültek az utolsó óföldeáki földes­urak, Návay László és testvére, Aranka. Egy cselédjük házában haltak meg. Kúriájukat most uniós pénzből felújítják. Bérelhető lesz, mint a közeli batidai vadászkastély.