„A hitelesség ritka madár” – Roberto Andò filmrendező

Film

Mit keres A nagy szépség sztárja szerzetesként a világ csúcspolitikusai között? A Titkok és vallomások rendezőjével beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Az Éljen a szabadságban az olasz politikai élet ellentmondásait vizsgálta. Most a nemzetközi gazdasági élet elitjét piszkálgatja.

Roberto Andò: Már régóta érdekel a hatalomgyakorlás gépezete. Az előző filmemben a politika kiüresedésével foglalkoztam, a politikusok szorongásaival, a felelősség elhárításával. Korunkat láthatatlan gazdasági folyamatok határozzák meg. Ezért találtam ki egy reális alaphelyzetet a G8-ak csúcstalálkozójáról, ahová megfigyelőként gyakran meghívnak ismert személyiségeket a kultúra, a művészetek területéről is. Az én „találmányom” Salus, a karthauzi szerzetes, aki a maga letisztultságával, csendjével földönkívülinek számít e társaságban. Megjelenése behozza a kételyt.

magyarnarancs.hu: Nem tart attól, hogy a sok idézettel a Bibliától Szent Ágostonon át Georges Bataille filozófiai téziseiig túlságosan metafizikai szintre vitte a filmet?

RA: Nem titkolt szándékom, hogy magasabb szinten is megszólítsam a nézők lelkiismeretét. A mai közönség túlságosan elkényelmesedett. Folyamatos támadások érik az ingerküszöbét a véres krimik, akciómozik, horrorfilmek révén. Szükség van olyan figurákra, akikkel azonosulhat. Manapság a deviáns figurák, a rossz fiúk vannak úgymond divatban. A forgatókönyvírók és a rendezők is a könnyebb utat választják, a bűnelkövetőket emelik piedesztálra. Toni Servillóval (interjúnk vele itt), akihez sok évtizedes barátság fűz és az alkotótársam, ezzel az irányzattal megyünk szembe. A negatív hősök mítosza helyett a pozitív hős lehetséges változatát, Salus figuráját is közösen alkottuk meg. Úgy érzem, hogy ez felelősség kérdése.

Ando és Servillo

Servillo és Andò

 

magyarnarancs.hu: A keresztény tanokat hitelesen képviselő Ferenc pápával rokon figura Salus; irgalomra, együttérzésre inti a világ vezetőit.

RA: Igen, mindenképpen Ferenc pápa jelenti a mércét. Egyedül van a maga tisztaságával, mégis olyan erős a kisugárzása, hogy ő uralja a színpadot, még a politikai színpadot is. Szavainak, nyelvezetének politikai értelme van egy olyan világban, amit a pénzemberek kinyilatkoztatásai uralnak. Szerintük nincsenek alternatívák, azt kell követni, amit a profitérdekek sugallnak. Ferenc pápa tükröt tart elénk, felébreszti a lelkiismeretünket arra vonatkozóan, hogy nem birtokolhatunk mindent olyan módon, ahogyan tesszük. A visszatérést hirdeti az élet valódi értékei felé. Amink van, amit termelünk, kötelességünk megosztani azokkal, akik hiányt szenvednek. A szó legnemesebb értelemében vett politikai súlya van a szavainak. Különösen most, amikor emberi mivoltunkban kell vizsgáznunk olyan égető kérdésben, mint a menekültválság. A politika névtelen, jeltelen masszának tekinti azokat az embereket, akik háborúk sújtotta övezetekből menekülnek. A civilizált nyugat hajlamos megfeledkezni arról, hogy az emberiség történetében mindig is voltak tömeges népvándorlások. Nem fog célba érni egyes politikusok azon elképzelése, hogy hatalomféltésből, a szavazók megnyeréséből falakat építenek a menekültek előtt. Az elutasítás, a kizárás nem az ember, hanem az ördög politikája. Ha csak azokra a honfitársaimra gondolok, akik Amerikában találtak maguknak új hazát. Mi lett volna velük, ha New Yorkban partot érve, kiutasítják őket a befogadás helyett? A könyörtelen populizmusnak, amit egyes európai országok, köztük Magyarország hivatalos politikája is képvisel, semmi köze a valósághoz, az észérvekhez. Kizárólag a megkülönböztetés, az elutasítás ördögi eszméjével rokon.

false

magyarnarancs.hu: Fellini asszisztenseként kezdte a filmes pályafutását. Az álmokon keresztül politizáló rendezőnek tartotta őt.

RA: Az És a hajó megy című filmben voltam Fellini asszisztense, ami kétségkívül megelőzte a nyugati világ politikai hajótörését. A neorealizmustól Fellinin át Rosi vagy akár Visconti mozijáig, akiknek szintén a munkatársa voltam, az olasz film mindig is a valóság és a képzelet határán találta meg az önazonosságát. A neorealizmus egyszerű valóságképlete már túlhaladott. Igyekszem hidat találni a valóság és a képzelet között úgy, hogy közben a társadalmi folyamatok nyugtalanságát is szem előtt tartom. Az én mozim a valóság másik arcára, a rejtett dolgokra kíván ablakot nyitni.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.