„A hitelesség ritka madár” – Roberto Andò filmrendező

Film

Mit keres A nagy szépség sztárja szerzetesként a világ csúcspolitikusai között? A Titkok és vallomások rendezőjével beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Az Éljen a szabadságban az olasz politikai élet ellentmondásait vizsgálta. Most a nemzetközi gazdasági élet elitjét piszkálgatja.

Roberto Andò: Már régóta érdekel a hatalomgyakorlás gépezete. Az előző filmemben a politika kiüresedésével foglalkoztam, a politikusok szorongásaival, a felelősség elhárításával. Korunkat láthatatlan gazdasági folyamatok határozzák meg. Ezért találtam ki egy reális alaphelyzetet a G8-ak csúcstalálkozójáról, ahová megfigyelőként gyakran meghívnak ismert személyiségeket a kultúra, a művészetek területéről is. Az én „találmányom” Salus, a karthauzi szerzetes, aki a maga letisztultságával, csendjével földönkívülinek számít e társaságban. Megjelenése behozza a kételyt.

magyarnarancs.hu: Nem tart attól, hogy a sok idézettel a Bibliától Szent Ágostonon át Georges Bataille filozófiai téziseiig túlságosan metafizikai szintre vitte a filmet?

RA: Nem titkolt szándékom, hogy magasabb szinten is megszólítsam a nézők lelkiismeretét. A mai közönség túlságosan elkényelmesedett. Folyamatos támadások érik az ingerküszöbét a véres krimik, akciómozik, horrorfilmek révén. Szükség van olyan figurákra, akikkel azonosulhat. Manapság a deviáns figurák, a rossz fiúk vannak úgymond divatban. A forgatókönyvírók és a rendezők is a könnyebb utat választják, a bűnelkövetőket emelik piedesztálra. Toni Servillóval (interjúnk vele itt), akihez sok évtizedes barátság fűz és az alkotótársam, ezzel az irányzattal megyünk szembe. A negatív hősök mítosza helyett a pozitív hős lehetséges változatát, Salus figuráját is közösen alkottuk meg. Úgy érzem, hogy ez felelősség kérdése.

Ando és Servillo

Servillo és Andò

 

magyarnarancs.hu: A keresztény tanokat hitelesen képviselő Ferenc pápával rokon figura Salus; irgalomra, együttérzésre inti a világ vezetőit.

RA: Igen, mindenképpen Ferenc pápa jelenti a mércét. Egyedül van a maga tisztaságával, mégis olyan erős a kisugárzása, hogy ő uralja a színpadot, még a politikai színpadot is. Szavainak, nyelvezetének politikai értelme van egy olyan világban, amit a pénzemberek kinyilatkoztatásai uralnak. Szerintük nincsenek alternatívák, azt kell követni, amit a profitérdekek sugallnak. Ferenc pápa tükröt tart elénk, felébreszti a lelkiismeretünket arra vonatkozóan, hogy nem birtokolhatunk mindent olyan módon, ahogyan tesszük. A visszatérést hirdeti az élet valódi értékei felé. Amink van, amit termelünk, kötelességünk megosztani azokkal, akik hiányt szenvednek. A szó legnemesebb értelemében vett politikai súlya van a szavainak. Különösen most, amikor emberi mivoltunkban kell vizsgáznunk olyan égető kérdésben, mint a menekültválság. A politika névtelen, jeltelen masszának tekinti azokat az embereket, akik háborúk sújtotta övezetekből menekülnek. A civilizált nyugat hajlamos megfeledkezni arról, hogy az emberiség történetében mindig is voltak tömeges népvándorlások. Nem fog célba érni egyes politikusok azon elképzelése, hogy hatalomféltésből, a szavazók megnyeréséből falakat építenek a menekültek előtt. Az elutasítás, a kizárás nem az ember, hanem az ördög politikája. Ha csak azokra a honfitársaimra gondolok, akik Amerikában találtak maguknak új hazát. Mi lett volna velük, ha New Yorkban partot érve, kiutasítják őket a befogadás helyett? A könyörtelen populizmusnak, amit egyes európai országok, köztük Magyarország hivatalos politikája is képvisel, semmi köze a valósághoz, az észérvekhez. Kizárólag a megkülönböztetés, az elutasítás ördögi eszméjével rokon.

false

magyarnarancs.hu: Fellini asszisztenseként kezdte a filmes pályafutását. Az álmokon keresztül politizáló rendezőnek tartotta őt.

RA: Az És a hajó megy című filmben voltam Fellini asszisztense, ami kétségkívül megelőzte a nyugati világ politikai hajótörését. A neorealizmustól Fellinin át Rosi vagy akár Visconti mozijáig, akiknek szintén a munkatársa voltam, az olasz film mindig is a valóság és a képzelet határán találta meg az önazonosságát. A neorealizmus egyszerű valóságképlete már túlhaladott. Igyekszem hidat találni a valóság és a képzelet között úgy, hogy közben a társadalmi folyamatok nyugtalanságát is szem előtt tartom. Az én mozim a valóság másik arcára, a rejtett dolgokra kíván ablakot nyitni.

Figyelmébe ajánljuk

Váratlanul

Az ír szerző negyedik, sakkal erősen átitatott regényének szervező motívumai a szereplők éle­tébe érkező nem várt elemek.

A távolság

Az író-rendező-vágó nem lacafacázik: már az első jelenetben ott vonaglik egy tucat eszkortlány a sztriptízbár kanosabb (és pénzesebb) vendégeinek ölében, üvölt a zene, pukkan a pezsgő.

Hagytuk, hogy így legyen

  • - turcsányi -

Nagyon közel megyünk. Talán túl közel is. A komfortérzetünk szempontjából biztosan túl közel, bár a dokumentumfilm műfaja nem a komfortérzetünk karbantartására lett kitalálva, hanem azért, hogy felrázzon. Ez játékszabály, ám mégis kérdéses, hogy mennyiben kárhoztatható bárki is, aki nem rendel felrázást.

Egymás közt

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Semmi se drága

„Itt fekszünk, Vándor, vidd hírül a spártaiaknak: / Megcselekedtük, amit megkövetelt a haza” – üzeni háromszáz idióta a lidérces múltból, csókol anyád, Szimónidész aláírással. Oh, persze, ezek csak a hülye görögök voltak, könnyű volt nekik hülyének lenni. Mi magyarok, már okultunk 1956 tapasztalatából, s sosem követnénk el efféle balgaságot.

Úgy lezáródott

Napok óta tartja izgalomban a magyar hazát az a kérdés, hogy október 9-én ki záratta le azt a kiskőrösi vasúti átkelőt, amelynél Szijjártó Péter külügyminiszter és Mészáros Lőrinc nagyberuházó & nagyvállalkozó & a szeretett vezető körüli mindenes megtekinthette a Budapest–Belgrád vasútvonal adott szakaszát és felavathatta az utolsó sínszál lerakását és összecsavarozását, vagy mit.

Sokan, mint az oroszok

Oroszország a hatalmas veszteségek dacára sem szenved emberhiányban az ukrán frontokon. Putyinék mostanra megtanulták, hogyan vegyék meg állampolgáraikat a családjuktól. A politikailag kockázatos mozgósítás elrendelésére semmi szükség – az üzlet működik. De hogyan?

Ellenzékellenzés

  • Ripp Zoltán

A Magyar Péter-jelenség a magyar társa­dalom betegségének tünete. Ugyanannak az immunhiányos állapotnak, amely a liberális demokrata jogállam bukását és Orbán hatalomban tartását előidézte. Ez az állítás persze magyarázatra szorul.

Messze még az alja?

Messze nem a kormány által vártaknak megfelelően alakult a GDP a harmadik negyedévben, de Orbánéknak „szerencsére” ismét van egy gazdaságpolitikai akciótervük. Könnyű megtippelni, milyen hatásuk lesz az intézkedéseknek, ha a cél az export felpörgetése, nem pedig a bizalom helyreállítása.