Film

A holnap határa

  • - kg -
  • 2014. június 29.

Film

Van az a nagyon méltánytalan mozinézői helyzet, amit úgy hívnak: Tom Cruise. Ennyi Cruise-zal együtt töltött év után persze nem fogunk nekiállni megmagyarázni e jelenséget, legyen elég annyi, hogy minden filmnek nagy tehertétel, ha Cruise-t kell szolgálnia.

Olykor persze előfordul, hogy a Cruise kontra mozgókép küzdelemből a film kerül ki győztesként. Olyan ez, mint A holnap határa című sci-fi alaphelyzete. Cruise hadba vonul a Földet ellepő űrlények ellen, meghal, de mintha mi se történt volna, rögtön újrakezdi: hadba vonul, meghal, hadba vonul, s ezt addig teszi, míg, nos, a világért sem spoilereznénk el a dolgot, szóval, addig teszi, míg el nem jön a végefőcím és egy jobb világ. Az időhurok, amibe Tom Cruise, a gyáva reklámszakiból lett kényszerkatona kerül, nem újdonság nekünk, nem-Cruise-oknak sem: felkelünk, megnézzük Cruise új filmjét, majd kezdődik az egész elölről. Ő mindig az, ami, de most például olyan erős a körítés, Doug Liman filmrendező olyan tempót diktál, úgy szórja a Groundhog Day-szerű időkezelésből adódó, burleszkkel határos poénokat, közben pedig olyan látványos, háborús, partraszállós, inváziós sci-fit rendez, hogy azt öröm nézni két órában. Ja, hogy ez egy Tom Cruise-film? Az, de nem fáj, ahogy nem fájt az utóbbi időkben a Mission Impossible 4, a Jack Reacher és a Feledés sem. Jobban belegondolva nem is olyan méltánytalan helyzet a Tom Cruise-féle Tom Cruise-jelenség - főleg akkor, ha a színész hagyja, hogy a látvány, a mellékszereplők és minden más körülmény együttese mintegy mellékessé tegye a jelenlétét.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.