DVD

Az első igazi nyár

  • Soós Tamás
  • 2014. június 29.

Film

Cinikus korban élünk, tudják ezt az óceánon túli cukorgyárban is, ahol már a kamaszkoroknak se a legszebb, hanem a leggyötrelmesebb nyaráról szokás mesélni. A félfüggetlen filmek terepén persze felemás a helyzet, az Utódok forgatókönyvíróinak celluloidkamasza is legfeszélyezettebb és legselymesebb emlékű szünidejét éli.

Elvált anyjának új pasijával zötykölődik le Duncan a nyaralóba, hogy ott a széthullott családok érzelmi traumái mellé a felnövésfilmek beavatásélményeit is sorra begyűjtse (brékelés, csajstírölés, férfihaverság, első csók, nagyjából ebben a sorrendben). Valahol a pubertásfantázia és a válási statisztikák rögvalósága között ingázik a film, amely a sekélyes amerikai verseny- és szépségkultúrához is vágna pár sértést, de azért azt is megengedi félszeg Duncanjének, hogy becserkéssze a tengerpart álombakfisát. Mindenesetre az enyhén felsrófolt érzelmi hitelesség - sérült, magánytól félő figurák sertepertélnek nyaralóik strandhomokján - gördülékenyebbé teszi a coming-of-age sztori elrozsdált fordulatait is. Csak a tanulság ijesztő, miszerint az érzelmi érés csak az atomjaira hullott családtól messze következhet be. A helyi víziparkban munkát találó Duncan suta különcök táborában lel magára, mentorává a Sam Rockwell-arcú Owen válik, aki favicceivel laposítja a film humorát. A tanulságot persze már az eltalált nyitójelenet óta sejtjük, mikor a pótapa Duncan komplett személyiségét osztályozná tízes skáláján. A sebeket tehát érzéssel vájták ki, csak elfelejtettek hozzá poénokat mellékelni - inkább csupán kínos maradt így ez a nyár.

Az InterCom kiadványa

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.