DVD

Az első igazi nyár

  • Soós Tamás
  • 2014. június 29.

Film

Cinikus korban élünk, tudják ezt az óceánon túli cukorgyárban is, ahol már a kamaszkoroknak se a legszebb, hanem a leggyötrelmesebb nyaráról szokás mesélni. A félfüggetlen filmek terepén persze felemás a helyzet, az Utódok forgatókönyvíróinak celluloidkamasza is legfeszélyezettebb és legselymesebb emlékű szünidejét éli.

Elvált anyjának új pasijával zötykölődik le Duncan a nyaralóba, hogy ott a széthullott családok érzelmi traumái mellé a felnövésfilmek beavatásélményeit is sorra begyűjtse (brékelés, csajstírölés, férfihaverság, első csók, nagyjából ebben a sorrendben). Valahol a pubertásfantázia és a válási statisztikák rögvalósága között ingázik a film, amely a sekélyes amerikai verseny- és szépségkultúrához is vágna pár sértést, de azért azt is megengedi félszeg Duncanjének, hogy becserkéssze a tengerpart álombakfisát. Mindenesetre az enyhén felsrófolt érzelmi hitelesség - sérült, magánytól félő figurák sertepertélnek nyaralóik strandhomokján - gördülékenyebbé teszi a coming-of-age sztori elrozsdált fordulatait is. Csak a tanulság ijesztő, miszerint az érzelmi érés csak az atomjaira hullott családtól messze következhet be. A helyi víziparkban munkát találó Duncan suta különcök táborában lel magára, mentorává a Sam Rockwell-arcú Owen válik, aki favicceivel laposítja a film humorát. A tanulságot persze már az eltalált nyitójelenet óta sejtjük, mikor a pótapa Duncan komplett személyiségét osztályozná tízes skáláján. A sebeket tehát érzéssel vájták ki, csak elfelejtettek hozzá poénokat mellékelni - inkább csupán kínos maradt így ez a nyár.

Az InterCom kiadványa

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.