Film

A kertész titka

  • 2017. július 8.

Film

Ha a köldökzsinór elnyiszálása után egy vécépadlón hagyják az ember lányát, az nem kifejezetten vígjátéki alaphelyzet. Ha mindezen körülményekről 16 év után, identitását, helyét kereső, lázadó kamaszként értesül a születésével kapcsolatos adminisztrációban szereplő egyetlen személytől, aki ezek szerint nem a remélt anya, annak már kifejezetten drámai irányba kellene tolnia a mesét. De nem ebben a filmben, amelynek hőse nem is a kislány, hanem a kitartó – mit tesz isten – újságírónő, tévés személyiség, aki eltökéli, hogy a titkokról a fátylat fellebbenti, a tinédzsernek az ő jó édesanyját előkeríti, magamagának pedig megoldja végre sajnálatosan kudarcos magánéletét. Mit neki a nyomozás során közelbe kerülő drogbiznisz és pornóipar: a tündérmesének tündérmeseként kell végződnie, legfeljebb nem a fehér paripát üli meg a kéjsóvár ifjúságát visszasíró, élemedett herceg, a gonosz mostoháról meg kiderül, hogy se nem gonosz, se nem mostoha. Van hát pozitív üzenet, szeretet, jóság, megbánás, összeborulás. Boldogság. Mondjuk, poén nem sok van, pedig az egy ilyen komikusnak (is) szánt dolgozatban valamelyest hígítaná a nyálkoncentrációt.

Nekem viszont kéne egy olyan kamera, ami a mamakutatást tévéműsorként rögzítő főszereplő kezében van: a keresőbe sose néz, élességet, fényerőt nem állít, mindig a riportalanyok köldökére szegezi az optikát, egy darab ötcentiméteres mikrofon van rajta – és mégis mindig jól komponált és exponált képek jönnek ki belőle, tökéletes hanggal. Mondom, hogy tündérmese.

Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.